tilbage

Land Rover Forum  

Index
96245: serie 3 diesel med startbesvær (01-04-2010 10:19:14)
Torben Espenhain (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.239.177)
Min 109 vil ikke starte, der er diesel på tanken, det vælter ud af dieselpumpen når jeg løsner 8mm bolten på siden. Motoren drejer rundt. Den lille fjeder der har et eller andet med starten at gøre er hel. Jeg har sprøjtet WD40 på det hele for at fortrænge fugt.

Hvad mere skal jeg undersøge for at finde ud af hvad der er galt?
Index
96249: sv: serie 3 diesel med startbesvær (01-04-2010 11:24:36) (svar på 96245)
Anders Christensen #8316, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.213.169.196)
Har du prøvet at løsne et af rørene oppe ved dyserne, så du ved om der er diesel helt oppe til dem?
Index
96251: sv: sv: serie 3 diesel med startbesvær (01-04-2010 11:30:06) (svar på 96249)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Der er 2 stk. 8 mm bolte på pumpen, de er magen til hinanden!

Den anden skal også have en tur med ringnøglen.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
96253: sv: sv: sv: serie 3 diesel med startbesvær (01-04-2010 11:53:28) (svar på 96251)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.234.125)
Der kan være gået et gløderør, de har som bekendt
musketer-ed, er der et der ikke virker, virker ingen.
Aftag den ene ledning og mål med en gennemgangsmåler; alternativt, udskru gløderøret og se om grisehalen er intakt.

Index
96261: sv: sv: sv: sv: serie 3 diesel med startbesvær (01-04-2010 15:16:10) (svar på 96253)
Torben Espenhain (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.239.177)
Hej Anders, Kenneth og Verner.

Mange tak for de gode råd. Jeg har gjort alt hvad der er foreslået, og alt ser ud til at virke som det skal... så den skulle jo starte. Claus Vogter mente at kuren var en motorgas spray... jeg skal love for at det virker og nu er der igen liv i min gamle LARO.

Tusind tak for hjælpen, og for at jeg endnu engang lærte noget nyt om min bil.

Ha en god påske

Torben Espenhain
Index
96268: sv: sv: sv: sv: sv: serie 3 diesel med startbesvær (01-04-2010 19:31:33) (svar på 96261)
Jeppe Gravesen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.237.254)
Man kan også bruge en lille hobby ukrudts brænder og puste ild ind i indsugningsmanifolden mens en anden kører på starteren.....
Index
96269: sv: sv: sv: sv: sv: serie 3 diesel med startbesvær (01-04-2010 19:37:47) (svar på 96261)
steen A (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.97.122)
Hej Torben

Det er ikke en god ide at give æter, det ødelægger motoren, du halvere nærmest levetiden hver gang du starter på det.

Det kan godt være at andre mener noget andet, men den må kun startes på normal vis. (Ellers kam topstykket lave buler i motorhjelmen- Stort BUMM)

88´er hilsner Steen
Index
96270: sv: sv: sv: sv: sv: sv: serie 3 diesel med startbesvær (01-04-2010 20:19:08) (svar på 96269)
Torben Espenhain (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.239.177)
Hmm, tja de er også ganske mange advarsler på spraydåsen... det er sikkert ikke sundt, men når brugsanvisningen følges starter den nu mere fredsommeligt en ved normal start. Den hostede lidt og gik så i omdrejninger som ved normal tomgang. Den fik ogå kun to sekunders spray. Jeg kan levende forestille mig at der ofte "overdosers".

Tak for advarslen

Index
96271: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: serie 3 diesel med startbesvær (01-04-2010 20:58:18) (svar på 96270)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.217.159)
Motoren har næppe godt af æterstart, men at den ligefrem
Can goes boom tror jeg næppe med mindre man ligefrem tømmer dåsen i indsugningen. Men kan motoren nu også starte fra kold uden æter??
Index
96276: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: serie 3 diesel med startbesvær (02-04-2010 06:59:53) (svar på 96271)
Torben Espenhain (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.239.177)
Hej Verner,

Ja, efter nogle timer kunne den starte som normalt og jeg håber den også gør det idag.

Torben der krydser fingre!
Index
96277: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: serie 3 diesel med startbesvær (02-04-2010 06:59:56) (svar på 96271)
Torben Espenhain (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.239.177)
Hej Verner,

Ja, efter nogle timer kunne den starte som normalt og jeg håber den også gør det idag.

Torben der krydser fingre!
Index
96359: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: serie 3 diesel med startbesvær (04-04-2010 12:58:06) (svar på 96277)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.185.156.170)
For et ca tre år siden fik jeg isat et Eberspächer fyr til min, på det tidspunkt, 25 år gamle sIII 109 diesel. Det kurerede de symptomer du beskriver.

Jeg bruger fyret før hver eneste start. Motoren er nu 28 år gammel og har rigtig godt af lidt varme føre opstart.

Uden fyr er motoren svær eller umulig at få liv i hvis temperaturen er under 3-4 plusgrader.

Den starter også fint få timer efter at have kørt. Natten over er det igen nødvendigt at bruge fyr.

Jeg stiller iøvrigt altid timeren til fyret hvis jeg kender afgangstidspunktet. Også hvis det kun er få timer efter sidste kørsel. Det er endvidere fyringssæson hele året.

Ud fra egne erfaringer kan jeg anbefale et fyr.

Med venlig hilsen
Søren Vels
Index
96384: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: serie 3 diesel med startbesvær (05-04-2010 07:37:45) (svar på 96359)
Torben Espenhain (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.239.177)
Det lyder som en meget behagelig løsning. Men det er første gang det har været svært at starte og motoren blev totalrenoveret for 40.000 km siden så det skal nok være for varmen. Jeg går ud fra at du med fyret altid kan holde varmen?
Index
96391: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: serie 3 diesel med startbesvær (05-04-2010 11:36:32) (svar på 96384)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.185.156.170)
Det med at holde varmen i en sIII er et relativt begreb. Bilen er utæt fra fabrikken og der er store, blottede aluminiumsflader der ved konvektion sender varmen ud i atmosfæren. Dertil kommer at varmeapparatet i denne model ikke er hypereffektivt.

Varmen fra apparatet (det som i andre biler hedder varmeapparatet) er nogenlunde den samme som uden fyr. Varmen er der blot med det samme når man starter. Jeg bruger ikke ventilator med fyret. Det æder batterier til morgenmad.

Fyret er primært installeret for at kunne start fra meget kold, samt at forlænge motorens levetid. Brug gerne en kølermuffe om vinteren. Motor og gamle knogler kører en anelse bedre med lidt ekstra varme.

Prøv at isoler bilen med noget liggeunderlag og spraykontaktlim. Jeg har startet et eksperiment som udmønter sig en en total isolering af karosseriplader.

Lav med en stump slange, 10-12mm, et udtag fra vindspejlets ventilator. Jeg har afsluttet et eksperiment som sparer mig for en formue ved at undgå indkøb og modifikation af Defendavent. Effekten er der med det samme når motoren startes varm.

Med venlig hilsen
Søren Vels