tilbage

Land Rover Forum  

Index
96320: Nem løsning på udskiftning af valve stem seals. (02-04-2010 23:56:13)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Hej.

Jeg vil lige komme med et indlæg til fryd og fornøjelse.

Min S3 Diesel røg uhæmmet da jeg fik den her for et par uger siden og mistanken faldt derfor på "paraplygummiet" der sidder over ventilstammerne og en udskiftning skulle forsøges.
Nu er det jo normalt en procedure der kræver at man hiver toppen af, men min kammerat sagde at det var aldeles unødvendigt. Og her begynder magien så...

Ideen er at man sætter cylinderene under tryk mens man arbejder, sådan at ventilerne ikke kan falde ned i motoren.

Løsningen er at finde et gammelt tændrør med det rigtige gevind og banke inderelektroden ud. Man skal så svejse en stump rør og en lynkobling i enden.
Derudover skal man lave et specielt lille koben der har samme facon som en ventil-tang i enden.

Når man så skal skifte ventilgummiet ud, starter man med at afmontere ventildækslet, nikketøjet og gløderørene.
Man skruer så sin luftstuds i et af gløderørshullerne og sætter 2-4 bars tryk på. Nu kan (de lukkede) ventiler i den cylinder ikke falde ned. Pas på! Motoren kan godt lige dreje lidt når der kommer tryk på...
Vha. det lille koben kan man nu ved at sætte en støttebolt til nikketøjet i igen og være lidt kreativ med lidt fladjern og en boremaskine, presse ventilfjederen sammen og fjerne klipsene med en magnet. Det kan være nødvendigt at dappe lidt på fjederen for løsne den uden at ventilen følger med ned.

Og på magisk vis er ventilgummiet nu lige til at skifte mens ventilen bliver hvor den skal.
Proceduren gentages så hele rækken hen een cylinder ad gangen.

Jeg ved ikke om det er en helt normal måde at gøre det på, men det er første gang jeg har prøvet det, og det tog ikke mere end en eftermiddag med div. kaffepauser og snak.

Så er oplevelsen givet videre.

Mvh
Jens
Index
96321: sv: Nem løsning på udskiftning af valve stem seals. (03-04-2010 01:40:01) (svar på 96320)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Tak Jens, for at du vil dele dine tips og tricks med os andre.

Det er en metode der er brugt i mange årtier, som du lige har opfundet - igen, du ved, dovenskab er mennesket bedste ven og årsagen til mest fremragende opfindelser, hjulet f.eks. :)

Når du skriver tændrør, mener du jo selvfølgelig gløderør.

Hjalp det så med nye badehætter på ventilerne?

Mvh
Kenneth Poulsen - der lige i dag, har hentet en turbomotor til sin 109".
Index
96324: sv: sv: Nem løsning på udskiftning af valve stem seals. (03-04-2010 07:58:22) (svar på 96321)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.222.226)
Værktøjsfirmaet Rothenberger, har engang fremstillet dette sæt netop til udtagning af ventiler.
Desværre produceres det vistnok ikke mere. Jeg kan i hvert fald ikke finde det i deres program.
Det er intet mindre end genialt og ser man det f.eks. på et stumpemarked, er der kun en ting at gøre: KØB
Har man først en gang prøvet at tage ventiler ud med det, bliver man helt dårlig over al den tid og det besvær man tidligere har haft med opgaven, både med toppen in situa og i løs vægt.
Der er dog kun adaptor til brug ifm motorer med standard tændrør, men det er ikke uoverkommeligt at tilvirke andre som Jens også beskriver.
Og hver gang jeg har brugt det, føler jeg samme glæde, som Jens giver udtryk for, over en snild løsning.

mvh
Knud
Index
96326: sv: sv: Nem løsning på udskiftning af valve stem seals. (03-04-2010 08:15:08) (svar på 96321)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Næ det var faktisk et langt tændrør vi havde liggende. Gevindet er det samme. Der er en lille vulst lige over sekskanten og hvis man snitter røret her kan man lige drive pacelænskernen ud.

Badehætterne var kun en del af problemet og det hjalp en del. Det viste sig også at lavtrykdieselpumpen havde flækket pumpegummiet. Udover den stribe diesel den trak efter sig på vejen blev en del hældt i olien. Det gjorde olien tynd som... Diesel og da der var sat en ny pumpe på køre motoren helt uden at ryge - passerede endda røggastesten i synshallen sidste tirsdags.

Så nu er olieforbruget reduceret fra ½ liter om dagen til ca. ½ liter om ugen hvilket svare til ca. 1000Km for tiden.

Mvh
Jens
Index
96330: sv: sv: sv: Nem løsning på udskiftning af valve stem seals. (03-04-2010 10:43:49) (svar på 96326)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.75.213)
Hej.

Biltema har vist et sæt :-)

Hilsen Jens
Index
96332: sv: sv: sv: sv: Nem løsning på udskiftning af valve stem seals. (03-04-2010 11:41:16) (svar på 96330)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.222.226)
Nu har jeg tygget hele Biltemas værktøjsprogram igennem, men kan da ikke finde det ventilværktøj!!?? :-((
Jeg kan finde stykket til at skrue i tændrørshullet, men ikke det øvrige geniale værktøj.

mvh
Knud
Index
96333: sv: sv: sv: sv: sv: Nem løsning på udskiftning af valve stem seals. (03-04-2010 14:59:28) (svar på 96332)
Jens Bollerup #5492, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 78.157.107.155)
Triump anbefaler man stikker et stykke tov ind gennem tændrørshullet og kører stemplet imod top indtil ventilen fanges
Index
96338: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nem løsning på udskiftning af valve stem seals. (03-04-2010 16:38:33) (svar på 96333)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Den med tovet har jeg forsøgt på en Land Rover diesel med forkammer. Det var ikke til at få lirket tovet igennem hullet i hotpluggen. Der er for trangt og for kringlet en ruteføring.

Om det er mere ligetil på en benziner eller en mere moderne diesel med direkte indsprøjtning vil jeg overlade til indehavere af sådanne at berette om.
Index
96342: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nem løsning på udskiftning af valve stem seals. (03-04-2010 18:28:10) (svar på 96338)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.212.135)
Ved nøje eftertanke og granskning, er jeg kommet frem til, at det for mig, i hvert fald, er lettere blot at skrue en adaptor i og så trykluft på.
Men holder man meget af at pusle med sagerne, er der jo ingen grund til at vælge den nemme løsning, når der nu findes en mere bikset måde!! :-)

mvh
Knud, der helst springer over, hvor gærdet er lavest.
Index
96334: sv: Nem løsning på udskiftning af valve stem seals. (03-04-2010 15:07:29) (svar på 96320)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.178.248)
Prøv at tage kontakt med Mikael Friis, så I i fællesskab kan lave en artikel til Oasen - evt. med fotos !
Index
96380: sv: sv: Nem løsning på udskiftning af valve stem seals. (05-04-2010 00:44:13) (svar på 96334)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
aahh - nu har vi aldrig brugt det der med manuelt arbejde ret meget i min familie... Så ligefrem skrive en artikel?

Mvh
Jens