tilbage

Land Rover Forum  

Index
96421: Nybagt LR-ejer (06-04-2010 10:40:28)
Torben Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.132.168)
Hej allesammen,

Efter at have været fascineret af Land Rover hele mit liv - især Serie- og Defender-modellerne må jeg dog indrømme - har jeg endelig 'taget springet' og anskaffet mig en Defender 110 V8 fra 1992 ;-) (jeg er ikke medlem af klubben endnu, så jeg kan ikke vedlægge et billede)
Det er en cool bil og så lyder den s.... godt ;-)

Jeg har rodet med biler 'altid' dog især tyske biler, som måske, måske ikke er præget af bedre tekniske løsninger (ja, det er nok ikke den bedste kommentar at komme med i ens første indlæg på LandRover-klubbens forum!!)

Hvorom alting er, har der selvfølgelig været et par ting, der lige skulle fikses på min Defender. Senest måtte jeg desværre konstatere, at køleren var utæt hvorfor en ny måtte anskaffes ... og her er allerede mit første problem..

Jeg har nu udskiftet køler, termostat og viskokobling. Jeg har i den forbindelse lært, at man altid skal 'koge' termostaten før den monteres: den første nye termostat (82 grader) åbnede først ved 90 grader! Det fandt jeg desværre først ud af EFTER at have monteret den og konstateret at instrumentnålen gik HELT op til det røde felt, før termostaten åbnede. Altså, af med den termostat og på med en anden (som ved kontrollen i gryden åbnede omkring de 82 grader).

Problemet eksisterer imidlertid stadigvæk: Nålen går HELT OP til det røde felt (og jeg er selv oppe i det røde felt) før termostaten åbner og nålen falder tilbage til lodret position (eller lidt til højre for lodret for at være præcis). Efter at termostaten er åbnet synes temperaturen er være ret stabil, nålen bevæger sig i hvert fald kun ganske lidt omkring den lodrette position.

Jeg har læst mange indlæg om køling, termostater osv. her på forummet, men kan ikke finde ud af hvordan jeg løser dette problem. ;-(

Køleren er ny og instrumentet virker tilsyneladende som det skal. Kan der være luft i systemet? Er der et hemmeligt tip mht. til udluftning af 3.5l V8-motorerne?

Næste problem er så, at viskokoblingen tilsyneladende heller ikke fungerer ;-(
Når motor og køler er meget varme, dvs. termostaten er fuldt åben og nålen på temp. instrumentet står oppe ved det røde felt, bør viskokoblingen begynde at 'gribe' - det gør den bare ikke ?? Er det muligt/sandsynligt, at en ny viskokobling er defekt?

Nå, jeg håber at der er en eller flere her, som kan bidrage med en løsning på dette lille problem ... og så glæder jeg mig i øvrigt til at møde nogle af jer ved kommende LR arrangementer.

Mvh -Torben

Index
96423: sv: Nybagt LR-ejer (06-04-2010 11:23:42) (svar på 96421)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Torben og velkommen til denne klub for folk med engelsk syge.

Du nævner selv noget om tyske biler og at de er bedre mekanisk. Det sikkert meget muligt, men til gengæld er de frygtelig kedelige, men det har du jo fundet ud af. :-)

Det hedder engelsk syge fordi dette lidenskabelige forhold til ældre engelske bagvendte køretøjer, kun kan forklares med en at det må være en mental ubalance grænsende til regulær sindslidelse. Det eneste kur der findes er at anskaffe sig et ældre oliedryppende og lettet upålideligt engelsk køretøj. Det være sig en Morris Minor en Trimph motorcykel, eller måske en lille MG eller som i denne vidundelige forening rudimentære Land Rovers. Kuren virker på enkelte, de løber sur i deres gamle Land Rover, mens den desværre har den virkning at være stærkt vanedanende på de fleste.

Jeg har desværre ikke løsningen på dit kølerproblem, men det er det smukke ved denne klub, det er der helt sikkert nogen andre der har, ligesom der venter dig en masse spændene oplevelser og en masse nye bekendtskaber, det er bare at springe ud i det.

Velkommen til
Hilsen Niels Lysebjerg
Index
96425: sv: sv: Nybagt LR-ejer (06-04-2010 13:23:51) (svar på 96423)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Velkommen og kan kun sige LUFT min ven LUFT, er somme tider årsagen.
MVH Jens E
Index
96427: sv: Nybagt LR-ejer (06-04-2010 13:53:48) (svar på 96421)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Hej og velkommen i klubben!
Nu gør jeg også selv både i tyske og engelske køretøjer og jeg mener nu ikke altid de tyske løsninger er værd at råbe hurra for. Generelt vil jeg sige at de engelske køretøjer er lettere at gå til og gennemskue. Men den største fordel ved LR vil nu altid være reservedels priser og tilgængelighed :)

Nu til dit problem: umiddelbart har jeg aldrig haft problemer med at udlufte en RV8, men hvis din viscose ikke virker kan det nemt være grunden i sig selv! En V8 der står stille eller køre langsomt uden blæser bliver meget varm. Jeg har godt nok heller ikke prøvet en ny viscose der ikke virker, men alt kan vel være defekt. Prøv at skifte den ud først.
Index
96428: sv: Nybagt LR-ejer (06-04-2010 13:57:25) (svar på 96421)
Jens B. Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 109.56.5.119)
Tillyke med din bil.

mener der skal være et lille hul i thermostaten, så der altid cirkulerer en smule vand rundt.

Ellers kan den ligesom ikke rigtigt mærke det bliver varmt.

Hilsen Jens
Index
96432: sv: sv: Nybagt LR-ejer (06-04-2010 16:11:22) (svar på 96428)
per gotthardsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.104.137.68)
Hejsa

Bind propellen fast med lidt ståltråd, det gjorde jeg på min v8 Disco, og kør så en tur hvis temperaturen forbliver konstant også i tomgang, har du en viskosekobling der er fejlbehæftet

mvh
Per
Index
96435: sv: sv: sv: Nybagt LR-ejer (06-04-2010 17:29:49) (svar på 96432)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.227.230)
Jeg vil ikke klåge endegyldigt i hvorledes en RV8 reagerer, men stort set alle andre biler kan, i de temeperaturer vi har i øjeblikket, sagtens køre ud ad landevejen uden overhovedet at have en køleblæser igang.
Jeg tror så ikke den adskiller fra flertallet af andre motorer.

Under kørsel i kølig udendørstemperatur er der langt mere fartvind end nødvendigt for at køle en normalt fungerende motor. Selv i tomgang skal den kunne køre i en rum tid, før det går galt.

Så hvis der er varmeproblemer under disse omstændigheder, er der noget andet galt.
Hvis der er tynde udluftningsslanger involveret i kølesystemet, må disse ikke være blokeret af gammel slam og andet stads. Så går det galt.

Jeg synes ikke rigtig om, at køleren har været utæt og termostaten har hængt. Det lyder som noget, jeg før har hørt om, og det er som regel endt med, at man har skulle kigge på toppakningen som følge af overophedning.
Som regel er der en del fornægtelser involveret i sådanne sager!

Var det min bil, ville jeg få testet den for udstødning i køleren. :-(

mvh
Knud
Index
96434: sv: Nybagt LR-ejer (06-04-2010 17:24:03) (svar på 96421)
Bjarne Hermansen #8436, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.178.122.158)
Hej Torben, og velkommen til klubben. Jeg kører selv en Defender V8 (87) og har haft problemer med temperaturen. første trin var køleren, som blev skiftet eftersom den ikke var i god stand, sammen med termostaten. Motoren blev stadig varm. Jeg fandt ud af at radiatoren til varme i kabinen er en del at kølesystemet og altid indkoblet og at der løber nogle rør i toppen af motoren som tilslutning. Disse rør og radiatoren blev renset og skyllet igennem og varmeproblemet forsvandt.

mvh
/bjarne
Index
96437: sv: sv: Nybagt LR-ejer (06-04-2010 20:15:56) (svar på 96434)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.215.239)
Når man går fra tyske til engelske biler, bør man lige glemme "das gepruftes qualitet und reinheitsgebot am deutsches autos" et øjeblik og sætte sig ind i den engelske godtnok filosofi; i England monterer man vand- og afløbsrør uden på huset, for så er de jo nemmere at tø op når de fryser til om vinteren; man ændrer ikke noget der,
vist nok og engang har virket og man er for stolt til at erkende der er behov for forbedring. På den anden side kan man ofte drage fordel af manglende præcision samt god frigang i mekanikken som gør man kan halte hjem ell. videre til nærmeste værksted; en Afrikafarer fortalte han kørte flere hundrede kilometer i en seriebil med et knækket bagakselhus, resterne hvilede på drivakslen som så holdt sammen på skidtet.
V8`eren er en massiv klump og har behov for god kølekapacitet; på toppen af køleren sidder en prop med sekskant og kærv; hæv evt. bilen så dette punkt er højst, udskru proppen, gerne mens kold og påfyld kølervæske i ekspansionstank til væske kommer ud af prophul, pres og pump evt. på øverste kølerslange. Har aldrig følt det nødv. at teste ny termostat inden mont. hverken som proff. eller privat. Viscosemølle er sliddel og har begrænset levetid; skal lagres og transporteres i lodret stilling: når denne er varm og motor stoppet skal der være betydelig modstand når man drejer på plasticvingen.
Og "Last not least" velkommen i klubben!