tilbage

Land Rover Forum  

96786: tænding/ brændstof problemer HJÆLP (15-04-2010 20:33:17)
Kim Ell #8346, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.214.144)
hej

er den heldige ejer af en 88" serie 3 fra 83 benziner

har fået problemer med den ikke vil tage omdrejeninger den knalder både i indsugening og udstødening er sket efter kørsel i høvelte i søndags.

1. kaburator har været skilt og renset
2. benzin filter har været skilt og er renset
3. har prøvet at stille tændning
4. så nu er jeg på bar bund med hvad det kan være

venligst kim ell

96789: sv: tænding/ brændstof problemer HJÆLP (15-04-2010 21:26:16) (svar på 96786)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.150.52)
Har du været i (olie-bad's?) luft filter, og kontrolleret at der ikke hersker underlige/fugtige forhold derinde?
Ligeledes, nævner du ikke om du har været på besøg i strøm fordeleren!
Når det hele kørt fint før Høvelte, så er det tvivlsomt at der er sket meget med ældre robust gennemprøvet(tævet?) maskineri, andet end fugt et sted, du ikke har fundet endnu.
I hovedtræk, har du måske haft for kort vej hjemme, så du ikke nåede at gennemtørre alt !
Værre er det når en komputer styret rum fartøj, gør sin (dyre) knuder!
For dit vedkommende, enten forsvinder problemet af sig selv, når solen skinner, ellers så finder du den!
I øvrigt kontrollere at låse ringen til tænding sider rigtigt. det er ikke den bedste design, og mister taget, mm den er fæstet med omhu. En vandrende tænding kan også give de mærkeligste symptomer.
96792: sv: tænding/ brændstof problemer HJÆLP (15-04-2010 21:35:43) (svar på 96786)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.164.98)
I og med, at du tillige har kæmpet med olietryksproblemer, ville jeg få taget en kompressionstest. Tror desværre at det stikker dybere end som så, hvis du er sikker på at alt er tørt og rent.
Det der dog "irriterer" denne teori er, at problemet er opstået i umiddelbar forlængelse af at du motorvasket den, efter du er kørt hjem fra Høvelte til Helsingør uden problemer.

1270
Paw
96802: sv: sv: tænding/ brændstof problemer HJÆLP (15-04-2010 22:54:28) (svar på 96792)
Kim Ell #8346, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.214.144)
er der en i nærheden af helsingør der ligger inde med kompressionstester ,alt hvad der har med tænding har været ude og blevet tørret strømfordeler platiner,har prøvet både med og uden luftfilter
96804: sv: sv: sv: tænding/ brændstof problemer HJÆLP (15-04-2010 23:13:51) (svar på 96802)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Kim,
jeg har læst dine indlæg, og kan ikke lade være med at tænke, at du stadig har noget vådt, der gør at tændingen ikke kører godt nok. Jeg havde for nogle år siden en ældre RR der bare ikke ville starte efter nogle ugers stilstand om efteråret, og efter at have konsulteret dette forum (du kan sikkert finde indlægget...) skiftede jeg tændkablerne, fordeleren og luftfilteret, så kunne jeg køre normalt igen.
Hvis dine tændkabler er mere end et par år gamle, ville jeg ihvertflad prøve at skifte. Hvis der er små revner i isoleringen kan fugten gemme sig bedre end man tror.

RRC hilsen
Bo



96808: sv: sv: sv: sv: tænding/ brændstof problemer HJÆLP (16-04-2010 07:05:56) (svar på 96804)
Kim Ell #8346, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.214.144)
den kan starte og køre i tomgang men kører meget ujævnt, så motoren har været varm, tændkabler er ca 1 års tid gamle det samme er strømfordeler dæksel platiner tændrør
96817: sv: sv: sv: sv: sv: tænding/ brændstof problemer HJÆLP (16-04-2010 11:50:37) (svar på 96808)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.36.115)
Prøv at kigge til din tændspole. Det er sjældent det giver problemer - men jeg oplevede samme mønster på min Fiat 500 1967 (som jo også er meget teknisk kompliceret :o)

Jeg kunne ikke forstå, den startede fint og tøffede fint i tomgang, men så snart den skulle tage lidt omdrejninger så hostede og hakkede den. En ny tændspole løste problemet.

Mvh
Lars
96818: sv: sv: sv: sv: sv: tænding/ brændstof problemer HJÆLP (16-04-2010 11:51:29) (svar på 96808)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.48.163.29)
Hvad med tændspolen? - kondensator?

Jørgen Lundrup
96832: sv: sv: sv: sv: sv: sv: tænding/ brændstof problemer HJÆLP (16-04-2010 20:50:16) (svar på 96818)
Kim Ell #8346, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.214.144)
har jeg ikke prøvet endnu men det er en mulighed men skal lige ud og købe en ny tændspole først er desværre ikke lagervare :) nu er der også bestilt en kompressionstester kommer desværre tidligst mandag :(
96833: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: tænding/ brændstof problemer HJÆLP (16-04-2010 20:55:47) (svar på 96832)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.164.98)
Der ligger da en Harald Nyborg i Helsingør, de må have en kompressionstester ?
Du kan også komme forbi og låne, hvis du vil ?
Kan du/man ikke forsøge med hvilken som helst tændspole ? Det er vel ikke raketteknologi på sådan en gammel dame :-)

1270
Paw
96834: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: tænding/ brændstof problemer HJÆLP (16-04-2010 21:14:31) (svar på 96833)
Kim Ell #8346, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.214.144)
nej vil også tro jeg kan prøve med en tændspole fra thansen, kan man måle sig ud af om en tændspole virker eller ej
96835: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: tænding/ brændstof problemer HJÆLP (16-04-2010 22:36:41) (svar på 96834)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.231.185)
En tændspole kan testes ved at- aftag strømfordelerdæksel-
forbind et tændkabel direkte til tændspoletårnet- sæt et godt, rent tændrør i hætten på tændkablet- drej motoren så kontaktsættet er lukket- sæt tænding på bilen- tændrøret
holdes mod stel- og med en eks. negl eller ispind adskilles kontaktsættet; der skal så springe en fed blå gnist med et hørbart smæld. Har selv lavet et testtændrør
ved at bortskære side/stelelektroden, her skal kunne springe en gnist ved ovennævnte metode. Metoden fordrer dog at kabel og kondensator er ok. Er punkterne på kontaktsættet sortbrændte og arrede er kondensatoren def.
Et voltmeter er en god ting at have ved fejlsøgning,
fåes til rimelige penge hos eks. Harald Nyborg. Med et amperemeter kan tændspolen også testes, den bruger ca. 2 amp. med tænding sat til.
Kontroler også om centerkullet i strømfordelerdækslet er ok. det skal kunne bevæges og stikke mindst 4-8 mm. frem.
96841: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: tænding/ brændstof problemer HJÆLP (17-04-2010 11:23:15) (svar på 96834)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.239.229.215)
Mener ikke Thansen fører gamle tændspoler...

Hvis ivrigheden kan få dig til at køre til Rungsted, så har jeg en ny liggende du kan låne (30 224 224)

Mvh

Lars
96866: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: tænding/ brændstof problemer HJÆLP (18-04-2010 16:58:59) (svar på 96841)
Kim Ell #8346, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.214.144)
nu har jeg så prøvet at tage strømfordeleren af renset den, sat den på her idag, startede LR'en, virkede som om at mortoren kørte som den skulle tog omdrejninger som den plejer lod den stå i tomgang i ca 15-20 min, ville så lige køre en lille tur så var balladen der igen suk, med knald og brag i både indsugening og udstødening, og den kunne ikke tage omdrejninger igen,har desværre ikke mulighed for at kører nogen steder her i weekenden :(
96870: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: tænding/ brændstof problemer HJÆLP (18-04-2010 20:20:02) (svar på 96866)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.150.52)
Nu har du sådan været det hele igennem! så er der kun ét tilbage, et micro-revne i strømfordeler dækslet.
Dette arter sig nettop ved at motoren er fin, nystartet, men ved opvarmning, så kommer all muligt mærkeligt adfærd.
Alle ældre biler med gammeldags tænding kan blive plaget af dette, men Lucas er nok lidt mere plaget end andre.

David, som havde en 53 Volkswagen, som opført sig dårligt. Dens Tyske mekaniker fortvivlede, men en Engelske Fly Mekaniker, uddannet på RR Merlin, fandt problemet på 5 minuter!
96876: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: tænding/ brændstof problemer HJÆLP (18-04-2010 23:53:40) (svar på 96866)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.218.42)
Tændrørerne ser pæne ud, omend lidt tilkoksede; kan egentlig afvise defekt cylinder/stempel, i såfald ville pågældende tændrør være olieret; hælder stadig til den faste overtro at der ikke kommer benzin nok frem til karburator. Karburator er egentlig en tretrinsraket,
tomgangsdysen styrer tomgang, emulsionsrøret styrer mellemgas og dysen styrer fuldgas, dog med glidende overgang, ved tomgang er der stort sug, derfor kan motor holdes igang men når spjæld åbner forsvinder suget og motor hoster grundet mager benzin/luftblanding. Davids input mht. def strømfordelerdæksel er naturligvis en investigation værd "leave no stone unturned"
96878: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: tænding/ brændstof problemer HJÆLP (19-04-2010 07:43:21) (svar på 96876)
Urban Larsen #4263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.110.13)
Kondensotoren i strømfordeleren har været nævnt et par gange, men jeg kan ikke læse at du har prøvet at skifte den. Den kan godt fremtrylle de nævnte skyderier, ikke nødvendigvis straks efter start, men først når den bliver varm (altså kondensatoren !). Den koster ikke mange kroner, så prøv at skift den.

Hilsen Urban
96884: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: tænding/ brændstof problemer HJÆLP (19-04-2010 09:14:36) (svar på 96866)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.36.115)
Og det er ikke din tændingslås der driller ?

Jeg kæmpede gennem længere tid med tændingsbøvl - og nogle vældige brag i udstødningen,der gave en smule opmærksomhed i eksempelvis lyskurve... Det var en dårlig forbindelse i tændingslåsen der kom og gik efter behag. Det med at den kører fint, når den står stille uden rystelser kan måske være forklaringen og så begynder den at svigte, når der kommer lidt vibrationer.

Prøv at give den direkte strøm på tændspolen (inden modstanden) og se om det ændrer noget (evt. med en kontakt inde i bilen, så du kan kvæle den uden at skulle i motorrummet).

Mvh

Lars
96897: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: tænding/ brændstof problemer HJÆLP (19-04-2010 17:40:08) (svar på 96884)
Kim Ell #8346, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.214.144)
så har jeg fået lavet en kompressionstest og de ligger mellem 9 til 9.7 bar har skiftet tændkabler,har ikke prøvet at sætte strøm direkte til endnu,men efterhvad jeg har kunnet måle mig frem til er der ingen udsving i spændingen til tændspolen når den er startet og får lidt at leve af
96922: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: tænding/ brændstof problemer HJÆLP (19-04-2010 22:20:28) (svar på 96897)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.231.52)
Kompressionen er ok og holder sig fint inden for 10% udsving mellem de enkelte cyld. som det sig hør og bør.
96964: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: tænding/ brændstof problemer HJÆLP (20-04-2010 21:11:59) (svar på 96922)
Kim Ell #8346, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.214.144)
hej takker for de mange svar der er kommet i tråden her
har tilbragt endnu en aften sammen med tøsen har haft skilt strømfordeleren ad igen denne gang opdagede jeg en af svingklodserene ikke kom ud som den burde så efter lidt motion og smørelse kom klodsen fri, og efter samling og indstillingt af tænding ser det ud som om hun kører som hun skal igen, så vi har lige været ude på en lille aften tur på ca 15 km uden problemer
97003: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: tænding/ brændstof problemer HJÆLP (21-04-2010 12:53:33) (svar på 96964)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.36.115)
Herligt - godt med din tilbagemeldning.

Mvh

Lars
97013: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: tænding/ brændstof problemer HJÆLP (21-04-2010 17:22:55) (svar på 97003)
Kim Ell #8346, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.214.144)
det faldt mig naturligt at skrive hvad problemet var det kunne jo være der var en anden der stod med det samme problem en dag, så endnu engang takker jeg for de svar der er kommet, synes det er lidt æv jeg skulle bruge så lang tid på at finde ud af det :),når det kun er sådan en lille ting der var galt


venligst
Kim Ell