tilbage

Land Rover Forum  

Index
96959: v8 motor i stedet for en række6ér (20-04-2010 19:47:19)
Fie Munck #8390, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.100.190)
Vi står og skal i gang med en lidt større rep-ting, bl.a. skal ramme skiftes, og en masse andre ting....
Vi har nu en række 6ér i Brutus, som er en 88" fra 74...
Min tanke var så at smide en v8 (3500ccm-90hk ca.) motor i,
da jeg er ved at være godt træt af at rode med 6éren, den driller lidt rigeligt.
Jeg har siddet og søgt og læst en masse om diverse problemer/opgaver det kan medføre, jeg er ikk den store ørn til alt med hvad de forskellige gearkasser og hvad det end hedder alt sammen..
Men er min gearkasse til at bruge sammen med en v8 motor, er det den sammme som i en "alm" seriebil...?
What to do, konen har givet mig lov til at smide en 8ér i hvis det ikk bliver for "dyrt" men hun står jo ikk lige ved siden af.. :-)

blink og dyt

Mick
Index
96980: sv: v8 motor i stedet for en række6ér (20-04-2010 23:23:47) (svar på 96959)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)

Det absolut kedeligste svar er, at du aldrig får godkendt mere end 86,4 heste i en 4 cyl. seriebil.

Hvad er det for en og hvor kraftig er den 6'er der ligger i nu og er kareten synet med konstruktive ændringer?

Der er før i tiden synet V8'ere i 88"ere, men der er strammet meget op på reglerne i de seneste år.

Så spørg endelig en synshal inden du investerer en masse penge i noget du ikke kan få på plader.

Bare min halvtredsøre.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
96984: sv: sv: v8 motor i stedet for en række6ér (21-04-2010 06:14:19) (svar på 96980)
Fie Munck #8390, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.100.190)
Hej Kenneth,

Tja, det var jo ikk lige svaret jeg efterlyste...

Den 6ér jeg har i nu er en "halvt toppet" 2,6l rovermotor med ca 85-90 hk,
og den er synet med den, fed motor, men den kræver bare alt for meget
pleje...

Mvh
Mick
Index
96989: sv: sv: sv: v8 motor i stedet for en række6ér (21-04-2010 09:11:57) (svar på 96984)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Mick.

88" har mig bekendt aldrig været godkendt med 6 cylidret motor, så du er nødt til at gå ud fra hvad bilen havde af motor fra starten.
Hvis bilen svarer til en benzin 88", så er den godkendt med ca. 73hk. Så kan du jo lægge 20% oveni hatten og se om det går med en 90hk V8. Det gør det ikke rigtig.
Desuden er det rigtig svært at finde en 90HK V8, da disse kun blev leveret til Serie III Stage I.

Overvej måske i stedet at lægge en renoveret original 4cyl benzinmotor i, og så giv den et performance topstykke. Det skulle virke godt

MVH Jakob E S
Index
97000: sv: sv: sv: sv: v8 motor i stedet for en række6ér (21-04-2010 12:34:03) (svar på 96989)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.243.79)
Som Kenneth korrekt skriver, så er elastikken allerede
strammet det den kan ved at lægge en 2.6 l. rækkesekser i en 88" Dette findes måske nok på visse markeder, lande, men er i såfald bestillingsarbejde. V8 fra Stage III er på 91HK og dermed lige et par hypper mere end godt er. Jakobs bud er klart og væsentlig mere spiseligt for alle parter. Bedst er en 5hovedlejers med typenr. 361 ell. 364.
Index
97011: sv: sv: sv: v8 motor i stedet for en række6ér (21-04-2010 17:16:43) (svar på 96984)
Jens B. Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 109.57.211.108)
Den der 6-cyl motor er da bare for fin til at afskaffe :)
Den er jeg rigtig glad for i min 109" Serie 2a
Mvh Jens
Index
97018: sv: sv: sv: sv: v8 motor i stedet for en række6ér (21-04-2010 20:27:58) (svar på 97011)
Fie Munck #8390, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.100.190)
hej Jens,

jeg har bare så mange problemer med at få den til at køre, den har slet ikk villet køre i vinters, det var bare en stor omgang prutten og skyden ud af udstødning, og jeg synes at alle jeg spørger, udenfor dette forum, siger "smid en v8 i"...
Plus at alt jeg har kunnet finde ud af om den række 6ér er at den er temmelig besværlig at have med at gøre, og jeg kender ikk rigtig nogen der kan hjælpe mig med den, der er mange flere der ved noget om rovers v8 (af folk jeg kender)
Hvad har du på af karburator og luftfilter, jeg har en stromberg 175 karb, har renoveret den med nye pakninger og alt det, men det er stadig skidt, så derfor overvejede jeg en 8ér, vil helst ikk miste kraft og lyd....

men det bliver jo nok til at jeg skal lære den 6ér at kende på den hårde måde...

lidt øv
Mick
Index
97021: sv: sv: sv: sv: sv: v8 motor i stedet for en række6ér (21-04-2010 21:30:28) (svar på 97018)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Du er selvfølgelig opmærksom på at det er uhyre vigtigt at få stillet ventiler på den 6 cyl. motor.
Absolut inden for hver 10.000km.

I særdeleshed udstødningsventilerne om sidder under dækslet under udstødningsmanifolden.

Hvis ikke man er efter med at få stillet ventilerne, så vil udstødningsventilerne blive strammere og strammere (modsat en alm. motor med topventiler) og vil derfor ikke lukke helt, med deraf følgende underlig motorgang og manglende trækkraft.

Det er møgbesværgeligt når udstøningsmanifolden skal af og ventilerne samtidigt skal stilles varme.

Men det er alt arbejdet værd hvis motoren skal køre ordentligt.

Mvh
Kenneth Poulsen - ex. 6yl.ejer nu med Td.
Index
97025: sv: sv: sv: sv: sv: sv: v8 motor i stedet for en række6ér (22-04-2010 01:50:32) (svar på 97021)
Jens B. Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 109.57.211.108)
Nej. Udstødningsventilerne skal stilles kolde, det står i værkstedsmanualen.
Indsugningen skal stilles varm.

Tændingen skal justeres, også efter forskrifterne, og finjusteres på gefuhl bagefter.

Så kører motoren nu udmærket.

hilsen Jens
Index
97026: sv: sv: sv: sv: sv: v8 motor i stedet for en række6ér (22-04-2010 02:16:21) (svar på 97018)
Jens B. Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 109.57.211.108)
Min motor kørte rigtigt dårligt da kondensatoren og knikser i tændingen var defekt.
Det så jeg da jeg satte en elektronisk omdrejningstæller på. Viseren dansede op og ned.
Ny kondensator, og nye platiner, så stod viseren klippestabilt. Og der var mere saft og kraft imotoren.
De små tendenser til skyden i udstødningen forsvandt også.

Status på motoren lige nu
Tændingssystemet er slidt med meget slør, hvilket gør at tændingstidspunktet ikke er nøjagtigt.
Men det hjalp at justere tændingen efter forskrifterne i værkstedshåndbogen.
Karburatoren kan jeg ikkelig huske modellen på, men mener det er den samme som din. Den sluger olien i dæmperen på ganske få kilometer.
Luftfilteret er det gamle standard olie filter.

I vinters gad den ikke starte, men da det blev varmt i vejret, startede den resolut og lige med det samme.
En halv omgang på håndsvinget og et hurtigt hiv, så kører den :)

Men den har et problem med fugt når det regner. Tror at reservehjulet på motorhjælmen samler vand op og leder det ned oven i tændrør og kabler.
I hvert fald starter den fint en lille times tid efter regnen er ophørt.

Jeg overvejer elektronisk tænding på den.
Og en renoveret karburator.
Og noget der holder regnvandet væk fra tændrør og kabler.

hilsen Jens
Index
97130: sv: sv: sv: sv: sv: sv: v8 motor i stedet for en række6ér (25-04-2010 17:23:16) (svar på 97026)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.179.189)
Kører du med blytilsats i benzinen ? Eller har topstykket fået nye ventiler, som kan klare blyfri benzin ? Kommer du lidt Redex ned i karburatoren ?
Ombygningen vil være besværlig, men vil du have en anden maskine, så vælg en 2,5 l benziner, som er et udmærket og slidstærkt stykke mekanik.
Fås fabriksny fra overskudslagre eller Craddocks i UK.