tilbage

Land Rover Forum  

Index
97318: Erfaringer med 300tdi og varm motor (28-04-2010 21:36:18)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 109.57.190.243)
Hej

Er der nogen der har erfaringer med hvor varm en 300tdi motor bliver ved motorvejskørsel med læs på?

Bilen er en 110" fra 97.

Ved 100kmt med tagtelte og andet grej på motorvejen kommer temp viseren op i nærheden af det røde felt. Er det ok eller skal der kigges nærmere på køleren?

Mvh
Rune
Index
97320: sv: Erfaringer med 300tdi og varm motor (28-04-2010 21:47:50) (svar på 97318)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.229.35)
Det lyder som en meget plausibel mulighed, hvis køleren er af ældre dato, og der er det vand til steder, som bør være der.
Kølere er ikke beregnet til at vare i al evighed!

mvh
Knud
http://www.stfnvsj.dk/
Index
97321: sv: Erfaringer med 300tdi og varm motor (28-04-2010 21:54:11) (svar på 97318)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 109.57.190.243)
Min vogn har 2 fjernlygter monteret på en A-bar lige foran køleren, kan det være en årsag? Motoren har kørt 400k så køleren har nok kørt det samme.
Index
97323: sv: Erfaringer med 300tdi og varm motor (28-04-2010 22:02:59) (svar på 97318)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.228.50.51)
Hej Rune

Med de km som jeres dyt har kørt, måske med den samme køler! hedder det byt til nyt og så en ordentlig gang rens i køle systemet, der kan være meget aflejring i det, som hindre kølingen, ud over en ny køler så skifter du lige slanger også og fylder noget køler vædske på af en god kvalitet.( Kender et firma som sælger noget der dur;-) )

Og husk at købe en ordentligt køler ikke en S****part eller andet discount måske du burde få den lavet på gammeldags facon hos en køler mand, husk på du skal langt hjemmefra ;-)


Med venlige rover hilsner

Ole
SLROC
2591

Index
97326: sv: sv: Erfaringer med 300tdi og varm motor (28-04-2010 22:11:01) (svar på 97323)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 109.57.190.243)
Lige mine tanker Ole:-)

Er en original ikke god nok?

Havde nu tænkt mig at skifte den selv, det er jo ikke rocket science.

Rune
Index
97327: sv: sv: sv: Erfaringer med 300tdi og varm motor (28-04-2010 22:29:58) (svar på 97326)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.228.50.51)
Hej Rune

Ja selvfølgelig skal du selv skifte den, det var nu at bruge de originale gavle/ender og så få en kølermand til og lodde et nyt element i, vi har her i DK en af de førende fabrikker inden på området, ligger i Horsens og hedder Nissen's, måske de har en et HD element i sortimentet.
Jeg kender ikke kvaliteten af de originale kølere, men har en mistanke om at sådan et element fra en køler mand kunne være bedre.
Kender nogen der fx lige har fået lavet en med et element hvor rørene sidder bag hinanden og hvor der er lidt færre lameller i, sådan at den er nemmere at spule mudder ud af!

MVRH

Ole
SLROC
2591
Index
97328: sv: sv: sv: Erfaringer med 300tdi og varm motor (28-04-2010 22:35:57) (svar på 97326)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.221.241)
Hvordan har viscosemøllen det? er nederste kølerslange næsten lige så varm som øverste, modsat fald mistænk termostat for ikke at åbne helt. Er køleren ren og uden mudderkager?
Mht. renoveret/ny, hørte for nogle år siden på en renoveret TDkøler- den var dobbelt så dyr som en ny fra England. En ny er klart at foretrække.
Index
97358: sv: sv: sv: Erfaringer med 300tdi og varm motor (29-04-2010 12:59:30) (svar på 97326)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Kør ned til Horsens køler fabrik og SKIFT din køler , flyt dine lygter, skift din thermostat, skift dine slanger til nye, rustfrie spændebånd, etc.. så kører det, så Ole P har ret få det lavet.
MVH Jens E
Index
97360: sv: sv: sv: Erfaringer med 300tdi og varm motor (29-04-2010 13:15:32) (svar på 97326)
Lars B Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.23.148)
Hej Rune

Med fare for at Jørgen Lundrup igen langer ud efter mig, vover jeg alligevel pelsen, og vil gerne give mit besyv med.

Jeg kan ikke udtale mig om 300tdi, da jeg selv kun har haft problemer med køling i en gammel 6cyl 109 stw med en 200tdi motor og tilhørende 200tdi køler, og kan kun give Ole ret.
Få en kvalitets køler.

Vi kører med nogenlunde samme setup som I gør, stor tagbagagebærer med 2 tagtelte og en vægt der er på max (eller lidt over !).

Vi har en elblæser på som tændes manuelt dvs. ingen føler. Den tændes normalt kun ved terrænkørsel, køkørsel samt bjergkørsel. Normal kørsel på landevej/motorvej og bykørsel uden blæseren tændt – intet problem.

Vi havde problemer med at køle på en tur til Korsika. Da vi kom hjem skiftede vi til en ny original 200tdi køler. Problemet løst. På en tur i Pyrenæerne ”testede” vi. Ved opkørsler uden blæser steg temp. Men så snart blæser blev tændt faldt temp. igen til normal.

Hvis du har viskose propel på, så overvej at skifte til en fast propel. Drop også den elektriske. Ude i den store verden skal det være simpelt.
Har set en Kenlowe smelte ned i Iran i juni måned, samt benzinen boble i det lille glas ved karburatoren.
Tro mig, det KAN blive varmt. Vi havde langt over 50 grader inde i bilen.

Med ønsket om en rigtig god tur – og pas godt på Jer selv, der er ikke andre der gør det for Jer.


Lars /SLROC 527

110 stw TD5
90 TD5
109 stw
80 serie I, årg. 1950
Samt nogle flere
Index
97334: sv: Erfaringer med 300tdi og varm motor (29-04-2010 07:01:53) (svar på 97318)
Christian Rasmussen #8011, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.27.136.56)
Hejsa

Skiftede køler for to år siden på en 90" V8. Jeg havde den gamle køler med til Odense for renovering. Han foreslog ligeledes at man kunne genbruge endestykkerne og montere et nyt element. Han mente dog jeg skulle undersøge prisen på en ny køler og den viste sig at være billigere.

Mvh
Christian
Index
97336: sv: sv: Erfaringer med 300tdi og varm motor (29-04-2010 08:43:17) (svar på 97334)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej

Kære venner, "han mente det var billigst" ja, men er det altid pris pris der tæller, hvad med kvalitet?, jeg har godt nok sjældent set at den bedste kvalitet også var det billigste og i et tilfælde som her hvor en familie skal på tur i 8mdr og i egne hvor det er en del varmere og der er knap så civiliseret som her i dannevang, så ville jeg nok ikke kun se på prisen;-)
Det ville jo være surt at 1000kr sparet nu og her gav dårlige rejse oplevelser.

Rune jeg kom til og se på jeres rute og i den forbindelse tænkte jeg at du måske skulle have overvejet at få en køler på din gearkasse også, rygtervil vide at alle LR med 380 gearkasse som levers udenfor europa er std forsynet med sådan en og det er nok ikke uden grund!!
Det dog lidt tæt på afrejsen til at du kan nå det, hvis i altså er med på planen.


Med venlige rover hilsner

Ole Pedersen
SLROC
2591
Index
97355: sv: sv: sv: Erfaringer med 300tdi og varm motor (29-04-2010 12:39:06) (svar på 97336)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.235.144)
Pris/kvalitet - æbler/pærer? For nogle år siden faldt jeg for fristelsen at købe og montere en renoveret køler på
min Volvo PV - den holdt kun to år så sprøjtede kølevandet ud af elementet; kølerdækslet blev skiftet samtidigt med køleren.
Index
97366: sv: sv: sv: Erfaringer med 300tdi og varm motor (29-04-2010 13:52:47) (svar på 97336)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.7.30.16)
Ole jeg forstår godt dit argument med kvalitet.

Jeg har også fået den besked af min køler mand, at det var billigere at købe en ny. Og helt ærligt hvad er forskellen på at min kølermand bruger top og bund fra den gamle og sætter nogle elementer i han har købt hos Nissen's kølerfabrik - frem for at købe en ny færdig køler fra..... Nissen's kølerfabrik?

Men det er jo svært det med kvalitet. På min gamle disco 1 holdt den originale aircon køler i 10 - så kunne den ikke mere. Så købte jeg en ny - den holdt i 2 år - i øvrigt kom den fra....Nissen's kølerfabrik.

Selvom der ikke nødvendigvis er så civiliseret, har de formegentlig stor erfaring med netop køling eller mangel på samme.
Index
97341: sv: Erfaringer med 300tdi og varm motor (29-04-2010 10:16:46) (svar på 97318)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.41)
Ud over køleren kan det være en forkert vandblanding = for megen kølevæske, en slidt vandpumpe, en gammel termostat og for høj hastighed i forhold til taglasten. Nogen mener, at der skal køres 100 km/h uanset, om der blæser 15 sec/m eller 5 sec/m i modvind. Det kan få temperaturen til at stige - og brændstofforbruget ligeledes!
Index
97379: sv: sv: Erfaringer med 300tdi og varm motor (29-04-2010 17:40:36) (svar på 97341)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 109.56.228.163)
Har lige tjekket køleren. Den er helt grøn på bagsiden og der mangler en del lameller.

Der kommer en ny HD køler på hos TeamBertelsen på torsdag, pris 3500kr incl montage, så er den i vinkel:-)

Tak for alle svarene.

Rune
www.familienpaaeventyr.blogspot.com
Index
97385: sv: Erfaringer med 300tdi og varm motor (29-04-2010 20:30:40) (svar på 97318)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.216.60)
Hej Rune,

Har selv haft en 300 tdi'er fra 97 - køleren blev skiftet ved 225.000 km - der var simpelthen ikke lameller tilbage, og den røg i det røde felt ved selv beskedne belastninger.

Byttede køleren til en ny, og tingene spillede igen max., til trods for 2 stk. Hella 3000 på A-bar foran - de betyder intet for kølingen, hvis køleren er ok. - det er min erfaring...

Årsagen kan være noget andet, som andre er inde på, men det er meget sandsynligt, at køleren er færdig.

/Ib
- nu med sin 11. LR i løbet af 25 år...