tilbage

Land Rover Forum  

98139: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (15-05-2010 11:45:43)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej

Kunne du tænke dig en rigtig Sankey-trailer af den slags den britiske hær trækker efter deres Land Rovers?

Det er vi nogen stykker der godt kunne tænke os. Lige nu bliver der solgt ud af lagerene af brugt materiel i England, og man kan derfor erhverve sig sådan en trailer billigt.

Vi er en håndfuld Land Rover folk, der er gået sammen, og har entreret med en vognmand der for en rimelig pris er villig til at køre til England og afhente et antal Sankeys.

Der er dog plads til flere trailers, og vognmand skal have samme pris om han kører med 4 eller 8. Fragten vil derfor bliver mærkbart billigere hvis vi var et par stykker mere.

Er du interesseret så send en mail til niels@lysebjerg.dk

Skal gøre opmærksom på at der er tale om moderne Sankey Wide track, der er en 1" bredere end de "originale" gamle Sankeys. De nye har også som standart nedfældig bagklap og næsehjul. De har alle Nato-krog og påløbsbremse. Der er forskel på pris og stand af de enkelte trailere. De billigste koster 250£ +17,5% VAT (moms) og de har tromlebremser og 6,5x16 hjul. En med 7,5x16 og skivebremser koster fra 350£ +17.5 moms. Vi bestiller som udgangspunkt de billigste da vi jo ikke kan garantere at sælgeren i England sender en der virkelig er så meget bedre, blot fordi han får lidt flere penge. Man kan dog for egen regning og risiko bestille en der er dyrere.

Trailerne skal synes og godkendes i DK, men det burde ikke være den store udfordring, da den tidligere model Sankey er blevet godkendt og synet i DK og vi har tænkt os at indhente nødvendig hjælp til dette.

Bemærk: Dette er ikke en salgsannonce, der er ingen Land Rover folk her der tjener penge. Det er blot en forespørgsel om et fælles projekt indenfor fællesskabet.
Det er heller ikke oplæg til diskussion om hvorvidt ideen er vis eller tovlig, om hvad der kan lade sig gøre og ikke gøre og hvad man har for øvrigt har hørt fra sin kammerats nabos svoger.

Er du interesseret i at få en billig Sankey Wide-track fra England, så send en mail til niels@lysebjerg.dk

Se mere på:
http://www.mod-sales.com/direct/vehicle/,30,/16993/Sankey__GKN.htm

Hilsen Niels Lysebjerg
98142: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (15-05-2010 14:48:56) (svar på 98139)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
98144: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (15-05-2010 15:45:51) (svar på 98139)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.75.213)
hej Miels.

Hvad koster sådan en fætter i afgift?!? Og hvad regner du/I med at den kommer til at koste på plader i DK?

Mvh.Jens
98145: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (15-05-2010 16:06:03) (svar på 98144)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Så vidt jeg er orienteret er der ikke import og indreg.afg. på anhængere. Kun den engelske moms. Hvis vi får en 2-3 deltagere mere, så kan vi få fragten ned på ca. 1000,- DKK. pr næse. Så er der godkendelsen. Det burde ikke blive mange sure bas-øre. I værste fald skal en fra FDM attestere trailerens mål og vægt. Så er der selvfølgelig synet, men for en ca 4000, regner jeg med at man kan blive den lykkelige ejer af en synet 3/4 ton Sankey. Så er der selvfølgelig Nato-Krog til Landyen. Men alt i alt ser det ud til at man kan blive kørende med en rigtig terræntrailer, for mindre end hvad en ny Onkel Harald trailer koster.

Mvh Niels
98146: sv: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (15-05-2010 16:28:48) (svar på 98145)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.75.213)
Hej.

OK! Men, skal den ikke synes sammen med bilen?

Jens
98147: sv: sv: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (15-05-2010 16:54:51) (svar på 98146)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Jens

Ja så vidt jeg ved så kan du kun køre med NATO-Krog i fast sammenkopling. Kan ikke afvises at de kan bygges om til synsfri sammenkopling med kuglekopling, men det er nu ikke noget jeg har spekuleret i. Det kan være der er en anden der kan svare på det

For øvrigt må mit hoved være gået på weekend. I det lille regnestykke fra før, er der jo også prisen for selve nummerpladen, og du spurgte jo til prisen med plader.

Mvh Niels
98148: sv: sv: sv: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (15-05-2010 17:36:31) (svar på 98147)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.75.213)
OK!

Hvad med totalvægten?

Jeg vil gerne holde mig på 1100 kg, så jeg kan køre den på normalt kort .-9

Jens
98149: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (15-05-2010 18:14:16) (svar på 98148)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Tjae Jens, det jeg lige kan finde er totalvægten 1.12 tons, (Ja det er ikke nogen alu-trailer :-) så det kan da godt være det kommer til at knibe. Jeg mente nu man måtte køre med et vogntog så længe det holdt sig samlet undeer 3500 kg. Kan din Landy nå at være så tung?

Mvh Niels
98150: sv: sv: sv: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (15-05-2010 18:21:04) (svar på 98147)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.225.113)
På min HMAK ½tons trailer, der er der kugle kobling på, hvilket gør at den var "synsfri".
Jeg har nato træk til den også, men det er nu kun i reserve og til når jeg ER kommet ind i skoven.

Nu ved jeg ikke hvad den Sankeys egen vægt er, men jeg betaler 160kr eller deromkring i vægt afgift om året for en 500kg trailer der må læsse 550kg.

Husk også lige om det er 12v eller 24v.

Med 101" hilsner, Henrik, der så de har fine fine dæk også hehe.
98151: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (15-05-2010 20:19:36) (svar på 98150)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.59.179.172)
argh...Henrik

Ka' de' nu også være rigtigt.
En 500 kg. trailer der må laste 550 kg???

Niels - når du skal kigge på om du må kører med dit vogntog, så skal du lægge totalvægtene sammen, til at starte med. Og de skal alt andet lige være på max. 3500 kg. hvis du skal kunne køre med dette, på et alm. B-kørekort.


Eddie
98153: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (15-05-2010 20:39:57) (svar på 98151)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Eddie

Det var præcis det jeg mente. Hvis vogntogets "Samlede vægt" Altså bil total, +trailer total er <3500 Kg, så skulle det være Kosher. Min SIIA har en totalvægt på 1975Kg.(er nedvejet en smule)og må så vidt jeg husker trække en påhængsvogn på 1350Kg med påløbsbremser. Så den burde være hjemme.

Og så er det vist rigtig nok. De er nogen temmelig tunge trailere. Ifølge Oles link vejer en Sankey Wide Track 509 Kg. og må som standart bære 750Kg, så det er på ingen måde en let alu-trailer fra Brenderup. Til gengæld er den affjedret og i mit tilfælde tæt på at være en autentisk trailer til min veteranbil.

Mvh Niels
98157: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (15-05-2010 21:08:13) (svar på 98153)
Jan Donderboss #8231, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 92.241.209.225)
Hey!
kunne være interessant ,men den endelige pris afhænger så om der bliver fuldt læs!
Men kunne godt være interesseret.
98162: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (15-05-2010 22:48:49) (svar på 98157)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Jan.

Som sagt: Vi håber på at få fragten ned på 1000.-DKK, hvilket vil blive nået hvis der er et par stykker mere der melder sig. Hvis du er interesseret så drop en mail på niels@lysebjerg.dk

Mvh Niels
98158: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (15-05-2010 21:12:47) (svar på 98151)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.225.113)
Selvfølgelig er det rigtigt når det står på registrerings attesten Eddie, ellers ophøre alt da.
Traileren er jo lavet i nogen materialer der kan holde til et mindre artelleri nedslag, derfor vejer den så meget.
Jeg købte den fordi det var smart sammen med en Land Rover og så kunne jeg bruge den i skoven bla, også uden at være bange for den gik i stykker af det.

Henrik.
98165: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (16-05-2010 00:14:07) (svar på 98158)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.59.179.172)
Hej Henrik

Fair nok - så egenvægten er 500 og den må laste 550 altså 1050 i totalvægt, er det sådan at det skal forstås? Hvis Ja, så fremgik det i hvertfald ikke tydeligt nok for mig.

Hej Niels
ja det er jo nogen gange svært det med sproget. Samlet vægt betyder det tilladt totalvægt eller den faktiske vægt? ;-)
Mange er desværre af den fejlagtige opfattelse, at så længe den faktiske vægt < 3.500 så er den ok.

Nok fra mig.

Eddie


98169: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (16-05-2010 12:10:36) (svar på 98165)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.75.213)
Hej Niels.

Det lyder umiddelbart meget spændende, og jeg er seriøst interesseret! Har dog tre spørgsmål:

1: Er der en årlig vægtafgift på en trailer synet i fast sammenkobling?

2: hvad bliver trailerens totalvægt? Dette er som tidligere beskrevet vigtigt, da min 90" vejer 2400 kg. i totalvægt. Altså max.1100 kg.påhængsvægt for mig.

3: Kan man, ved syn, egentlig ikke frit bestemme totalvægten på sin trailer? Så længe egenvægten er som beskrevet på papirerne, så kan man vel selv bestemme om der må være 50 eller 500 kg.i den...?!?

Mvh.en forvirret Jens
98170: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (16-05-2010 14:38:13) (svar på 98169)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej Jens

Du spørger om meget mere end jeg kan svare på. :)

Det er måske værd at bemærke at jeg bare har påtaget mig opgaven i at koordinere et samlet privat indkøb af Sankeys i England. Det er altså ikke mig der sælger dem, og jeg har ikke sat mig ind i alverdens regler. Som jeg skriver, jeg går ud fra at de kan synes, al den stund at Narrow-tracks er blevet godkendt og synet i DK. Men jeg har altså ikke påtaget mig ansvar for at de kan synes og hvordan de bliver det.

Jeg kunne forestille mig at de vil kunne blive godkent og synet med en mindre nyttelast end originalt. Jeg synes da jeg ser byggemarkeder sælge identiske trailers med to forskellige nyttelast-værdier, men som sagt: Det er ikke noget jeg ved med sikkerhed.

Jeg vil ikke anbefale at overlæsse din trailer, selvom den strengt taget kan holde til det. Jeg ved at politiet kan finde på at kontrolveje også personbiler med påhængsvogn.

Måske en mere lovkyndig end mig kan svare på dine spørgsmål?

Mvh Niels
98171: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (16-05-2010 14:52:06) (svar på 98169)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Min Sankey er synet i fast kombination med Lightweighten.
Der er en årlig vægtafgift på ca nogle hot-dogs.
Egenvægt, 375kg. Max totalvægt, 750kg. Nyttelast, regn selv:)
Det er for ikke at skulle have stort trailerkort.
Min er en gammel Narrowtrack fra 1967.
98172: sv: sv: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (16-05-2010 15:04:42) (svar på 98146)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.53.171.75)
Hej Jens.

den skal synes sammen med bilen, hvis den ikke lever op til kravene for synsfri sammenkobling (kuglekobling). Det er ikke noget problem hvis du monterer en NATO kobling, og syner trailer og bil sammen.
Alle trailere på over 500kg. totalvægt skal betale vægtafgift. Det er dog ikke mange basseører.
Jeg har en gammel dansk militærtrailer (Dan/Vestas) med NATO-kobling. Den betaler jeg 25kr/år i afgift på. Det er dog fordi den er veteran, så jeg betaler kvart vægtafgift, så egentlig skulle jeg betale 100kr./år.
Min trailer har dog kun en totalvægt på 750kg. Det har den fordel at man altid må køre med 750kg, uanset om men dermed kommer over 3500 totalvægt. Det er nødvendigt for mig, da jeg kører 110" med totalvægt 3050kg. Derfor er jeg også nødt til at springe dette tilbud om en Sankey over, selvom det ellers næsten er for godt til at lade gå.

MVH Jakob Edelvold Scheibye
98188: sv: sv: sv: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (17-05-2010 09:46:50) (svar på 98172)
Thomas Ingstrup #8559, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.68.160.74)
Er der nogen, som kender ladmålet? Er det en lille sag at sætte alm. kobling på til standard familiecontainer krog?

Mvh. Thomas
98229: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (18-05-2010 11:00:51) (svar på 98188)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Thomas

Nej, jeg kender ikke ladmålet, desværre. Om det er let at skifte nato-øjet med en kuglekopling? Tjae, det er spørgsmålet. Det kan utvivlsomt lade sig gøre, men om det er let, ved jeg ikke. Måske der er en anden der kan svare på den?

Mvh Niels
98230: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (18-05-2010 13:08:50) (svar på 98188)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Thomas.

Inden du begiver dig igang med at ombygge til kuglekobling, så læs lige "Detailforskrifter for Køretøjer" igennem, så fremt det er dit mål at få traileren godkendt til synsfri sammenkobling.
Jeg siger ikke det er umuligt at få det godkendt, men det er bare dumt at stå nede i synshallen med noget, der ikke opfylder kravene.
Hvis formålet med kuglekoblingen bare er at undgå NATO-koblingen, så skulle der ikke være noget problem. Det kan dog muligvis være svært at få overbevist myndighederne om at traileren kun kommer til at køre i fast kobling.

Du finder detailforskrifterne på www.Trafikstyrelsen.dk

MVH Jakob E S
98231: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (18-05-2010 13:13:49) (svar på 98188)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Se endnu mere her :
http://emlra.org/articles/sankey_trailers.htm
incl div mål!
Hvorfor montere kugletræk når vognen er monteret med et fantastisk Nato øje?? I mine øjne nemmere at montere Nato krog på bilen og få dem synet sammen. Nato krogen er også god til at trække med i terrænet..
98233: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (18-05-2010 15:30:50) (svar på 98231)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
enig.

MVH Jakob E S
98235: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (18-05-2010 17:22:52) (svar på 98233)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
OG det er ikke noget problem at syne med både Natokrog og kugle til synsfrit træk.

Det ene udelukker ikke det andet.

Mvh
Kenneth Poulsen
98236: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (18-05-2010 18:36:47) (svar på 98231)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.75.213)
Er det 24 Volt, og er det i så fald svært at ændre til 12V?

Jens
98237: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (18-05-2010 19:26:09) (svar på 98236)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Skift pærerne...!
98243: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (19-05-2010 06:20:33) (svar på 98237)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.75.213)
Elementært, kære Watson :-)
98250: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (19-05-2010 08:42:03) (svar på 98237)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Og stikket.
98278: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (20-05-2010 14:30:45) (svar på 98250)
Stig Rasmussen #1254, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.34.5)
98279: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (20-05-2010 14:35:59) (svar på 98278)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Stig

Skal lige være opmærksom på om manualen er til en "gammeldags" original Sankey, kendt som "Narrow-track" eller om det er til de moderne "Wide-track" Der er vist ikke den store forskel, men lidt er der. Bla sporvidden, der er 1" bredere på de nye. Deraf navneforskelen.

Det er "Wide-track" Vi er ved at bestille

Mvh Niels
98280: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sankey-trailer mulighed for Fællesskøb (20-05-2010 14:37:35) (svar på 98278)
Stig Rasmussen #1254, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.34.5)
Se bort fra foregående indlæg, håndbogen omhandler kun den gamle model.