tilbage

Land Rover Forum  

Index
98291: utæthed i motor ? (20-05-2010 22:37:42)
Poul Bjerregaard #5245, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 77.215.143.192)
I forbindelse med udskiftning af ventildækselpakningen konstaterede jeg, at der piblede små bobler op ved en samling ved ventilerne. Jeg er ikke klar over hvad den hedder, men den er vel med til at holde ventilerne på plads. På toppen af motoren er der 4 identiske af disse samlinger og det var kun ved denne ene der piblede bobler op. Motoren havde stået stille ca. 15 min. da jeg pillede ventildækslet af. Boblerne er markeret med en rød ring på billedet.

Er der nogen der kan hjælpe mig med en diagnose? eller blot en ide om hvorvidt det er luft eller damp, hvor det kommer fra, hvad der er galt og hvordan det løses.

Baggrundsinfo: 2,5td i en 110" LR fra 1988. Den har gået 134.000 km og trækker som den skal. Har stået stille i nogle år indtil for 1 måned siden. Lidt hvid røg ved start og når den motorbremser (ned af stejle bakker) Ingen kalkaflejning ved oliedækslet og ingen luftbobler i kølervædskebeholderen.

Mvh. Poul
Index
98292: sv: utæthed i motor ? (20-05-2010 23:00:25) (svar på 98291)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.117.22)
Hej Poul

Jeg kan ikke bidrage med en årsag til pibleriet eller en løsning. Men jeg kan da komme med lidt uddybende teknisk info.
Så vidt jeg kan se på billedet, så er det ved holderen (som jeg ikke har et navn på) til vippetøjsakslen at det pibler.
På vippetøjsakslen sidder 8 vippearme, som aktiveres af stødstængerne (2 kan ses på billedet). Stødstængerne aktiveres af knastakslen, som ligger længere nede i motoren.
Vippearmene presser på ventilerne, så de åbner, og ventilfjederen lukker ventilen igen.
Vippetøjet er ikke med til at holde ventilerne på plads.
Ovenpå hver ventilfjeder ligger en metalskive. Denne har et konisk hul. Og i dette hul sidder to koniske "halvskåle", som - når fjederen presser - klemmer sammen om ventilstammen. Halvskålene er formet, så de passer ind i en rille i ventilstammen og låser sig fast.
Vippetøjet kan afmonteres uden at ventilerne "falder ud".
Dog skal der stilles ventilspillerum, hvis vippetøjet har været afmonteret.

Mvh
Jesper
Index
98299: sv: sv: utæthed i motor ? (21-05-2010 15:14:33) (svar på 98292)
Poul Bjerregaard #5245, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 77.215.143.192)
Hej Jesper

Tak for den tekniske indsigt - jeg har flere gange fortrudt, at jeg ikke valgte motorlære i den kommunale ungdomsskole som barn.

Håber dog stadig at nogen har en idé om hvad der er galt, da jeg ikke tror jeg bliver meget klogere af at pille vippetøjet af.

Mvh. Poul
Index
98310: sv: sv: sv: utæthed i motor ? (21-05-2010 21:09:10) (svar på 98299)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 79.138.169.44)
hej.

det er ikke noget jeg ville være urolig for. På nogle motorer er det der olien bliver pumpet op for at smøre nikketøjet og der er ingen pakning imellem.

Du kan evt. lige tjekke om bolten der sidder og holder den er spændt?


Mvh. Jacques
Index
98311: sv: utæthed i motor ? (21-05-2010 23:19:54) (svar på 98291)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 62.198.47.125)
Hej Poul!

Ikke for at male fanden på væggen, men.... den bolt som sidder ned igennem den samling er med til at holde topstykket på plads, og der er noget som kunne tyde på at din toppakning er ved at stå af, for den (i min verden) eneste årsag til at der kommer bobler op gennem den samling er at kompressionen har fundet vej hen til den topbolt, og så op gennem den samling...

Det er desværre ret typisk at toppakningerne går på den måde, jeg har selv set det på min egen, bare ved en anden bolt.

Men prøv at observer hvordan den opfører sig over det næste stykke tid, hvis det bliver værre, ville jeg lave en kompressionstest, og så tage den derfra (det ville jo være megasurt hvis topstykket blev skævt)

mvh jakob
Index
98315: sv: sv: utæthed i motor ? (22-05-2010 13:02:01) (svar på 98311)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 79.138.174.240)
hey.

Kan man så ikke pille vippearmen af uden at skulle løsne 4 bolte der går igennem toppakningen?

Mvh. Jacques
Index
98316: sv: sv: sv: utæthed i motor ? (22-05-2010 13:05:38) (svar på 98315)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Nej, det kan man ikke.

Er det korte svar på et enkelt spørgsmål.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
98317: sv: utæthed i motor ? (22-05-2010 15:11:04) (svar på 98291)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.209.229)
Jeg ville skifte toppakningen straks for at undgå yderligere skade ved et evt. senere nedbrud.

Vidende, at der er en kommende skade undervejs, synes jeg, er ubehagelig at køre rundt med.

Men det er jo en temperamentssag!
Index
98333: sv: sv: utæthed i motor ? (23-05-2010 11:15:47) (svar på 98317)
Poul Bjerregaard #5245, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 77.215.143.192)
Tak for svarene. Tror jeg bestiller en ny toppakning med det samme - skal jeg skifte boltene til topstykket eller kan de genbruges?

Mvh. Poul
Index
98334: sv: sv: sv: utæthed i motor ? (23-05-2010 11:47:27) (svar på 98333)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)
Mig bekendt kan boltene holde til at blive genbrugt.
Spørgsmålet er bare, om dine allerede er det.
Jeg ikke kender min motors forhistorie, så jeg gik frem efter devisen ”safety first“ og skiftede boltene på trods af prisen.
De er nemlig ikke helt billige.
Men det bliver heller ikke billigt, hvis de gamle bolte giver sig, toppakningen blæses i stykker igen eller hvis topstykket tager skade.
God søndag.

Morten
Index
98340: sv: sv: sv: sv: utæthed i motor ? (23-05-2010 12:38:43) (svar på 98334)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.77.66.76)
En 2,5 TD der er det bare at genbruge bolterne.
I en 2,5TDi (200tdi)bruges der strækbolter, og de tåler måske at blive genbrugt en enkelt gang. Pas på dyserne i en 200TDi de er lavere end topstykket!
Mvh Jes
Index
98343: sv: sv: sv: sv: utæthed i motor ? (23-05-2010 12:55:16) (svar på 98334)
Poul Bjerregaard #5245, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 77.215.143.192)
Ok - tak. Den har kun haft en ejer før mig, så jeg ringer lige og spørger ham.

Mvh. Poul
Index
98346: sv: sv: sv: sv: utæthed i motor ? (23-05-2010 13:22:48) (svar på 98334)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.234)
Hvis man står i en nødsituation, kan man genbruge visse dele, men har man tid til at løse opgaven, så skift så mange dele ud med nye som mulig. Er du i tvivl, så skift.
Index
98342: sv: sv: sv: utæthed i motor ? (23-05-2010 12:40:46) (svar på 98333)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.75.213)
Hej Poul.

Der er ikke strækbolte i en TD´er, så brug du dem trygt igen!

Mvh.Jens - også ramt af en ilter dame (2.5TD)
Index
98344: sv: sv: sv: sv: utæthed i motor ? (23-05-2010 12:59:42) (svar på 98342)
Poul Bjerregaard #5245, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 77.215.143.192)
Tak Jes og Jens - jeg havde ikke lige set jeres svar. Det gør jo operationen noget billigere.

Hvordan vurderer jeg iøvrigt om topstykket skal planslibes? kræver det special måleværktøj?

Mvh. Poul
Index
98347: sv: sv: sv: sv: sv: utæthed i motor ? (23-05-2010 14:11:25) (svar på 98344)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.164.140)
Hej Poul, "bobleriet" er ikke årsag til hvid røg ved start og påløb, det tyder på hængende dysespidser. Med hensyn til boblerne, er der meget olie i luftfilteret, dvs er der underkompression? - hvis ikke, ville jeg få kompressionstestet maskinen, før topstykket pilles af.

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup