tilbage

Land Rover Forum  

Index
99356: Range Rover P38 4.6 bruger vand. (22-06-2010 22:08:12)
James Charlie Phillip Nystrand #4953, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.199.162.71)
Hej Forum

Jeg min Range Rover P38 4.6 HSE 1997 155.000 km på værksted i øjeblikket.

Den brugte vand ca. 3 liter vand på 1000 km

Inden motoren blev adskilt udførte vi en måling af kølervæske som viste at der var udstødningsgasser i væsken.

Vi har nu pillet topstykkerne af og optisk fejlede toppakninger ikke noget og der er ikke vand i olien.

Topstykkerne er endnu ikke trykprøvet.

Ventildækslerne er pillet af og der lå omkring 1 cm tyk sort klistret snask omkring vippearmene ved ventilerne.

Kan det evt være en fejl i indsugningsmanifolden.

Er der nogen af jer der har haft lignende erfaringer?

Rang Rover hilsen

James Nystrand




Index
99366: sv: Range Rover P38 4.6 bruger vand. (23-06-2010 08:31:45) (svar på 99356)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
Du kan risikere at foringerne er gået løse - og så er blokken desværre færdig = byt til ny! Det er desværre et velkendt fænomen.

Desuden kan vandpumpe og pakning ved fordæksel også være utæt ved omtalte kilometertal - tjek det når nu I er i gang... Dæksel på ekspansionsbeholder ses også som mulig fejlgiver.

Vedr. olie ved vippearme - kan ske hvis olie ikke skiftes som foreskrevet eller der er anvendt forkert olie - kan afhjælpes med et additiv der ihældes olie lige inden olieskift - nogle typer skal man køre med i olie en kort tid og andre skal blot ihældes og bilen skal stå i tomgang 15 - 20 min. Derefter tilsættes additiv sammen med ny olie.

Rens osgå din steppermotor og indsugningkanaler - der samler sig meget skidt fra luften, og det gavner ikke noget...

Lad os høre det videre forløb.
Index
99369: sv: Range Rover P38 4.6 bruger vand. (23-06-2010 12:10:36) (svar på 99356)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Det er en velkendt P38 sygdom.
Som oftest er det bagerste cylinder i venstre side den er gal med pga. manglende køling. Blokken revner og så er det "byt til nyt".
En renoveret motor koster ca. 25-30 klik i England hos et af de seriøse firmaer.
Og så skal der bruges en hel del timer til at flytte ting fra den ene motor til den anden så arbejdslønnen kan også løbe op i et to-cifret beløb.

mlrh Claus
Index
99375: sv: sv: Range Rover P38 4.6 bruger vand. (23-06-2010 23:24:35) (svar på 99369)
James Charlie Phillip Nystrand #4953, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.199.162.71)
Hej Alexander og Claus

Tak for jeres hurtige input og oplysninger til fejlfinding.
Det lader til at Claus havde ret i diagnosen, bagerste cylinder er ridset(flækket) 4 cm ned fra toppen af siger mekanikeren.

Han har taget et billede af cylinderen som jeg uploader i morgen for at være helt sikker på at jeg skal ned og snakke med min bankrådgiver:-(...
er der kun den ene mulighed?...altså byt til nyt?

Er der nogle steder der er bedre end andre til at renovere 4.6 motorer?
Hvor lang er leveringstiden og hvordan foregår ombytning?

Nogle anbefalinger?

Tak for hjælpen, det var super hurtig respons

RR hilsen
James
Index
99376: sv: sv: sv: Range Rover P38 4.6 bruger vand. (24-06-2010 08:09:54) (svar på 99375)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.90.226.198)
Du kan jo også købe en brugt motor i UK


Mvh


Stephan
Index
99380: sv: sv: sv: sv: Range Rover P38 4.6 bruger vand. (24-06-2010 10:56:49) (svar på 99376)
James Charlie Phillip Nystrand #4953, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.44.134.27)
Hej Stephan

hvad koster en brugt motor og risikerer man ikke bare samme problem hvis det er motorens svaghed?

tænkte bare at det lidt er på lånt tid og at det er en dyr operation hvis den brugte motor så står af om 30.000 km og man så skal forfra ?

hilsen James
Index
99381: sv: sv: sv: sv: sv: Range Rover P38 4.6 bruger vand. (24-06-2010 11:37:16) (svar på 99380)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Hvis man køber en brugt 4,6 motor skal man sikre sig at det er fra en af de sene serier. Land-Rover blev selv klar over problemet (2 år for sent) og ændrede på vandkanalerne.
Hvis du søger på nettet eller i nogle af bladene vil du oftest se en bemærkning om at motoren er optimeret og garanteret til seneste standard.


mvh Claus
Index
99382: sv: sv: sv: sv: sv: Range Rover P38 4.6 bruger vand. (24-06-2010 11:39:23) (svar på 99380)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.1.106)
Hej James

Turner engineering og RPI i england kunne være nogle bud på en short engine. Hos Turner koster den ca. 18000-19000kr plus fragt og det er den nye forstærkede blok.

Mvh.
Kenneth
Index
99384: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Range Rover P38 4.6 bruger vand. (24-06-2010 12:34:41) (svar på 99382)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
klippet fra:
http://www.v8engines.com/engine-1-new.htm#new%20engines

New 4.0 & 4.6, fully assembled 'turn-key' engine, Turnkey engines as shown come 100% complete & ready to run. Starter, wiring, alternator, Serpentine endless pulley belt system, fuel injection, clutch, flywheel, rocker covers, breathers, fillers, timing cover etc. etc. (As all engines are available for many car types spanning near 50 years, and with our extensive experience covering the most expansive portfolio of V8 engine requirements and variety of situations, we are commited to not only consider what you have requested, but to analyse your needs and suggest the best and most appropriate options for your engine requiments). Our 4.0/4.6 Turn-key Engine


Complete engine £4,895.00 excluding ECUs & Air Mass meter, available for both Gems & Hotwire injection types.
Our unique Stage 1 and Stage 3 enhancements & Options, are always recommended & available with all our full or long engines, including turnkey engines

så er det bare at komme igang- projekt byt til nyt..... held og lykke!
Index
99385: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Range Rover P38 4.6 bruger vand. (24-06-2010 12:47:21) (svar på 99384)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.90.226.198)
Du kan jo købe en brugt med 6 måneders garanti hos blandt andet amazon 4x4 og cws4x4.

Gætter på en motor koster halv pris af en ny

Mvh

Stephan
Index
99405: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Range Rover P38 4.6 bruger vand. (25-06-2010 08:12:37) (svar på 99384)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Dem jeg har fået hjem fra UK har været uden indsprøjtning, manifolds, converter og alt det andet tingel-tangel der er skruet på selve motoren. Det er bare flyttet over fra den gamle motor da det jo ikke er det der fejlede noget, og så er prisen altså en anden.
At købe en brugt med 6 mdr. garanti kan dårligt betale sig i forhold til arbejdet med at skifte maskinen

mvh Claus
Index
99470: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Range Rover P38 4.6 bruger vand. (28-06-2010 23:24:59) (svar på 99405)
James Charlie Phillip Nystrand #4953, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.199.162.71)
Hej Alle sammen

Tusind tak for den hurtige support og de gode råd, det er sku' fantastisk med sådan et Forum!.

Jeg har nu fået tilsendt billeder af 2 defekte cylindere og et billede af topstykket. se billeder vedhæftet.
Hvad er jeres umiddelbare mening?
er den bare død eller er der alternative muligheder?

Har fået anbefalet Metalock som skulle kunne reparere cylindere der drikker meget vand.
De videresendte mig til et andet Firma som i øjeblikket undersøger om det kan lade sig gøre at reparere motoren.

Er det dumt at skyde penge efter det?....eller er skal jeg købe en ombytter?...det gør lidt ondt i feriekontoen!:-/

RR hilsen
JAmes






Index
99482: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Range Rover P38 4.6 bruger vand. (29-06-2010 09:30:18) (svar på 99470)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
det er lidt at skyde gode penge efter dårlige - når først skaden er sket - ja så er den sket - hellere få lavet det nu - og så komme helt frem og tilbage på ferien...

Du kunne jo som beskrevet købe en ny blok og flytte resten - omend personligt ville jeg købe en komplet - hvad der er nyt er normalt også godt - og så har man ihvert fald sikret sig det man kan - dér! at resten af den engelske skrog så kan jamre - det er en helt anden snak....
Index
99492: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Range Rover P38 4.6 bruger vand. (29-06-2010 14:07:19) (svar på 99470)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Det ser ud som om du har erhvervet dig et smukt, men dyrt understel til et glas sofabord....sorry

Prøv at se mulighederne på f.eks. Turners eller Automotives hjemmesider

mvh Claus
Index
99503: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Range Rover P38 4.6 bruger vand. (29-06-2010 19:21:24) (svar på 99492)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.248.188)
For mig ser det på billedet snarere ud som et stempel har været liiige ved at sætte sig grundet manglende køling,
altså varmløb, men har lavet nogle grimme ridser, deciderede revner i cylindervæg skal man næsten have lup for at se. Med mindre andre skader eller ikke på billedet synlige defekts, ville jeg vove forsøget med nye toppakninger. Men glat ridserne ud, evt. med smergellærred; husk at lukke mellemrummet stempel/cylinder med eks. stearin.