tilbage

Land Rover Forum  

99520: farisæer motor hjælp (30-06-2010 16:55:31)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.168.20)
kære forum

Min daihatsu 2,8 na volder mig kvaler (og jeg ved godt at jeg selv er ude om det, når den prægtige serie 3 er podet med ukrudt). Jeg har fået skiftet toppakning og næsten alt er godt - ingen røg og masser af trækkraft. problemet er at jeg ikke kan få tætte kølerslanger fra vandpumpesiden og termostatsiden - har prøvet en anden kølerslange men stadig utæt. Har jeg overset noget eller er toppakningen måske alligevel ikke tæt således atder dannes overtryk ??

Gode råd modtages


vh

peter
99522: sv: farisæer motor hjælp (30-06-2010 17:24:12) (svar på 99520)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Du kan prøve at toppe køleren helt op og starte motoren uden kølerdæksel på.
Det må ikke boble og vandet må ikke stige vedvarende op.
Hvis det gør, så er der tryk fra motoren og ud i kølesystemet.

Mvh
Kenneth Poulsen
99523: sv: sv: farisæer motor hjælp (30-06-2010 17:52:04) (svar på 99522)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.168.20)

hej kenneth

Har lige prøvet dit råd. Utætheden blev mindre da jeg fjernede kølerdæksel. vandet steg ikke men engang imellem kunne jeg se at vandet cirkulerede - steg og faldt

vh

peter
99524: sv: sv: sv: farisæer motor hjælp (30-06-2010 18:59:22) (svar på 99523)
Finn Otto Olsen #5600, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.182.141)
husk fuld varme inde i bilen :-) ved godt det ikke er meget men, det er for at lufte systemet ud.
når det stiger og falder kunne det tyde på luft i systemet, når man gasser op fra tomgang, plejer det gerne at falde lidt i køleren.
99525: sv: sv: sv: sv: farisæer motor hjælp (30-06-2010 19:56:47) (svar på 99524)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Du skal nok have et kølermanometer på, så man kan se om der kommer tryk i køleren og så man kan sætte tryk på køleren for at se om den kan holde trykket.
Hvis den ikke kan holde trykket er den i sagens natur utæt.
De fleste værksteder kan lave en kølertrykprøve.

Mvh
Kenneth Poulsen
99526: sv: sv: sv: sv: sv: farisæer motor hjælp (30-06-2010 20:13:24) (svar på 99525)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.168.20)
tilsyneladende er køleren tæt og der kommer ingen bobler i vandet når jeg giver gas og vandet stiger ikke - men slangerne kan ikke holde tæt når kølerdækslet er på og de er også lidt utætte uden dæksel. Kan en utæt køler give utætte slanger ?????

vh

peter
99527: sv: sv: sv: sv: sv: sv: farisæer motor hjælp (30-06-2010 20:20:30) (svar på 99526)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Ku' det tænkes at kølerslangerne ikke passer helt? Det er efterhånden nedslående hvor meget skrammel der er i handlen. Har selv lige skiftet top-pakning på IIA'eren, og i den forbindelse skiftede jeg den lille kølerslange mellem vandpumpe og termostat. Jeg har fuldstændig voldspændt den, men den drypper stadig en ganske lille smule. Og her er der tale om en ægte 2.25 Land Rover Benz. og en, efter sigende identisk med originalen, kølerslange.

Mvh Niels
99528: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: farisæer motor hjælp (30-06-2010 21:27:02) (svar på 99527)
Jon Poulsen #5361, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.181.159.242)
Du kan prøve at afmontere dine slanger som er utæt. dernæst gøres studserne rene, der må ikke være ir og rust på studserne, så tager du en god kvalitet siliconepakning på tube (wurths er rød) det søres i et tyndt lag på studserne og så monteres slangerne evt. med to spændebånd.
Lad det tørre en times tid, og så på med vand og kølervædske.

Kølerslangerne skal jo som udgangspunkt holde tæt for det tryk som kølerdækslet tillader, dvs at dækslet har jo indbygget en overtryks åbning sådan at slanger og køler ikke tager skade ved meget højt tryk.

Jon.
99531: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: farisæer motor hjælp (30-06-2010 21:53:28) (svar på 99527)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.168.20)
hej niels

tak for tippet, men jeg tror ikke det skyldes selve slangen. Jeg tør heller ikke spænde alt for hårdt af frygt for at slangen knækker


vh

peter
99532: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: farisæer motor hjælp (30-06-2010 22:03:57) (svar på 99531)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej

Jon's forslag lyder slet ikke tosset. Det skal prøves ved først kommende lejlighed. Jeg er nemlig ret sikker på at hvis slangerne ikke er tæt ved studserne, så er det samlingerne der er noget galt med. I min verden skal vandet stå ud af kølerdækslet eller evt. ekspansionsbeholderen, før noget andet sted, med mindre slangerne er møre. (eller der er noget endnu værre galt) Men selvfølgelig, jeg er ikke mekanikker og jeg har ikke set alt. Men i første omgang ville jeg prøve Jon's forslag.

Tak for tippet Jon.

Mvh Niels
99533: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: farisæer motor hjælp (30-06-2010 22:11:09) (svar på 99532)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.168.20)
jeg prøver også jons tip - og så må vi se hvad daihatsuen siger til det


tak for tippene


vh

peter
99534: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: farisæer motor hjælp (30-06-2010 23:40:37) (svar på 99533)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.244.16)
Toldere og farisæere, har selv en 2,8TD Daihatsu i en 110"
HCPU; har tidligere måtte skifte termostathus da det var gennemtæret.
En god motor, men stumperne dertil koster så jorden ryster!
99541: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: farisæer motor hjælp (01-07-2010 08:46:48) (svar på 99534)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
Ja det er som Verner er inde på - kostbart med dele til dette skønne fabrikat fra solens land hehe

Men de jeg kender der har en Rockey - køber en donorbil - da de som regel er rustet væk og til små penge..

Men så skal man jo lige have sådan et maskineri stående i urtehaven :-)
99543: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: farisæer motor hjælp (01-07-2010 09:26:57) (svar på 99541)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.168.20)
Hej Ebbe

Har tænkt over det , men et sådan "forskønnelses" projekt, vil ikke bringe konen i det velvillige hjørne

vh

peter
99544: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: farisæer motor hjælp (01-07-2010 09:31:03) (svar på 99543)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Peter.

Tænk over at du kan bruge den til at dyrke mange spændende svampearter i - Jeg mener bilen...ikke konen...

MVH Jakob E S
99555: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: farisæer motor hjælp (01-07-2010 13:02:26) (svar på 99544)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.242.196)
Daihatsu Rocky udbudt til salg for rimelige penge, er blevet "Few-and-far-between" Men efter køb og i urtehaven kan den bruges til at plante ærter og bønner i, så kan stænglerne krybe og sno sig ind og ud af rusthuller, meget dekorativt, ikke mindst med pralbønner. Hjulaksler er gode til projekter, eks. har bagaksel xx % spær. Mener endog boltafstand til hjul er lig Serie I.
99558: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: farisæer motor hjælp (01-07-2010 14:01:19) (svar på 99543)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
Det er et spørgsmål om tilvending - det er kun den første bil i baghaven hun lægger mærke til - når der holder 10 - kan der også holde 11 hahahaha

Nej en bilkirkegård omme bagved er vist ikke lige sagen...

99562: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: farisæer motor hjælp (01-07-2010 17:10:46) (svar på 99558)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.168.20)
slangerne blev ikke tætte i første forsøg med flydende silikonepakning, men med stædighed og evt helt nye slanger kommer man langt

vh

peter
99564: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: farisæer motor hjælp (01-07-2010 17:59:03) (svar på 99562)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.150.52)
KOntrollere lige at termostaten har "det lille hul!", og køler dækslet kan også "hænge", eller gylpe slangen være stoppet. Det er en gammel Bedford motor fra 30erne, så årsagen er nok enkelt.
99569: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: farisæer motor hjælp (01-07-2010 20:26:07) (svar på 99564)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.168.20)
hvad mener du med det lille hul ??


Vh

Peter
99574: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: farisæer motor hjælp (01-07-2010 23:36:59) (svar på 99569)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.27.182)
I termostatflangen er i hovedregelen et lille hul, af og til med en kegle i, dette gør evt. luft kan passere og forsvinde i ekspansionstanken. Det opvarmede kølevand skal i kontakt med termostaten, ellers åbner den ikke rigtigt og lader kølevandet komme til køleren.
99575: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: farisæer motor hjælp (02-07-2010 07:20:16) (svar på 99574)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.168.20)
tak for alle de gode råd. Nu hviler land roveren sig men jeg tager på ferie i familie skodaen. Efter ferien genoptager jeg kampen og løsningen vil blive bragt - stay tuned og god sommer


vh


peter