tilbage

Land Rover Forum  

Index
99673: Serie II - 109 suffic C Chassis (06-07-2010 16:29:12)
Joakim Soya #7123, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.231.77)
Jeg har udmålt afstanden på chassiet til min Forfjedres fastgørelse.. Der er 6 mm forskel ??

Der er ca 880 mm - ifølge mine chassistegninger sku' der være udregnet være 898 mm -- både på 88 og 109 ? - er tegningen i min workshop manual forkert, eller skal afstanden være 898 mm.

På så'n gammel slæde 68', er der naturligvis tilstødt en del udbedringer, naturligvis omkring de forreste horn .. måske er den bare skrumpet..

Joakim




Index
99688: sv: Serie II - 109 suffic C Chassis (07-07-2010 10:23:18) (svar på 99673)
Joakim Soya #7123, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.231.77)
ups jeg havde taget et forkert mål fra tegningen (M og ikke L).
Der skal være 883 mm mellem hullerne..

Joakim
Index
99701: sv: sv: Serie II - 109 suffic C Chassis (07-07-2010 17:51:45) (svar på 99688)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Det vil sige en forkel på 3 mm?

Det må du nok leve med, da tolerencerne på rammen ikke måles i inch. men i tommer. :D

Jeg vil næsten sige at det er meget lidt på en så gammel ramme og ikke noget du skal gøre noget ved.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
99709: sv: sv: sv: Serie II - 109 suffic C Chassis (07-07-2010 20:57:28) (svar på 99701)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.232.95)
I min SIII værkstedsbog er mål L 457mm + mål K 422.3mm -
i flg. Chr. Hansens regnebog for den straatækte bliver det
879,3mm midt- midt bolthul til fjeder- laske. Har målt på
ditto ramme og søreme og det passer.
Index
99710: sv: sv: sv: sv: Serie II - 109 suffic C Chassis (07-07-2010 22:34:11) (svar på 99709)
Joakim Soya #7123, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.231.77)
-- Jeg jeg er osse helt rolig nu.
Jeg har lavet en rig over den gamle forende som jeg bruger når jeg sætter den nye på..

Se billede
Index
99711: sv: sv: sv: sv: sv: Serie II - 109 suffic C Chassis (07-07-2010 22:47:33) (svar på 99710)
Joakim Soya #7123, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.231.77)
Og ved udregningen skal man osse indregne den lille højdeforskel i forhold til referencelinien "AA" så der bliver

Afstand =
KVrod((L+K)x(L+K) + (N-P)x(N-P)) =
Kvrod((508+375)x(508+375) + (229-213)x(229-213)) =
kvrod( 883x883 + 16x16) =
kvrod (779689 + 256) =
kvrod (779945) = 883,14494846542603093924883649119 mm.

Men det er nok for mange decimaler

Index
99713: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie II - 109 suffic C Chassis (08-07-2010 00:11:45) (svar på 99711)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.142.247)
Jo, det sidste ni-tal kan man nok leve uden; det korte og det lange og det vigtigste; at hullerne sidder over for hinanden og vinkelret på rammen.
Index
99771: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie II - 109 suffic C Chassis (10-07-2010 19:23:23) (svar på 99711)
Joakim Soya #7123, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.231.77)
Så den på og der skal svejses efter i bunden - derfor ligger "tingen" på ryggen.

Hvad er forresten en brugbar overfladebehandling af halv og hel runtent jern -
Rustgrunder først og "sort baj" derefter (begge dele fra Biltema)

eller...
Index
99774: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie II - 109 suffic C Chassis (10-07-2010 22:28:44) (svar på 99771)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Jeg er noget forelsket i sort Hammerite, ikke at forveksle med Hammerlak.
Og ovenpå grunder er det næsten dobbelt så godt. :)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
99712: sv: sv: sv: Serie II - 109 suffic C Chassis (07-07-2010 22:48:53) (svar på 99701)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.205.26)
Hvad er så forskellen på en inch og en tomme, Kenneth? Hø hø hø... kommer du til landstræf? Kunne være hyggeligt at hilse på igen :-) Mvh Benno
Index
99728: sv: sv: sv: sv: Serie II - 109 suffic C Chassis (08-07-2010 17:30:22) (svar på 99712)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Desværre kommer jeg ikke til LA2010 i år da jeg ikke har "tid".
Min abejdsgiver er (også) kriseramt og har valgt at tynde noget ud i sin besætning af medarbejdere, så vi er nogen der har fået kæden af og er blevet solgt.
Men så har jeg jo fået tid til at lure gamle lastbiler. :)

Og jo, det er jo ikke så'n når man skal prøve at være Klågeåge, der er nok ikke den store forskel.

Mvh
Kenneth Poulsen



Index
99767: sv: sv: sv: sv: sv: Serie II - 109 suffic C Chassis (10-07-2010 14:28:25) (svar på 99728)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)

Nu har jeg lige læst på lektien igen og der er forskel på en inch og en tomme!

En Britisk inch er 2,54cm og en gammel dansk tomme er 2,614cm

så jeg VAR klågeåge - dog uden selv at vide det :D

Mvh
Kenneth Poulsen - der godt kan li' orden i tingene :)
Index
99769: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie II - 109 suffic C Chassis (10-07-2010 16:36:37) (svar på 99767)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.250.157)
LA har jo også åbent aften og weekend, og så er det lige ovre på den anden side af den vand.
Forskelle på under 1 millimeter er uden betydning, det er netop det der er meningen med en Land Rover.
Selv om det er 100 år siden DKtommen blev sendt på pension, er det sjovt at se den stadig lever i bedste velgående; tommestok, "jeg giver mig ikke en tomme"
slået fast med 7tommersøm, byggemarkeder må ikke skilte med tommemål, men varerne er i tommer, så jo Kenneth, du er en visionnær mand.