tilbage

Land Rover Forum  

Index
99857: Defender 2,5TD (14-07-2010 10:32:02)
Lasse Steffens Pedersen #8479, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.3.51)
Hej

Jeg har fået tilbudt en Defender 90 2,5TD fra 1988. Men jeg har hørt mange skræk historier om denne motor. Men er den så slem som de siger eller hvad? Og hvis denne skulle stå af så passer en 200TDI vel lige over på gearkassen eller hvad?

Index
99859: sv: Defender 2,5TD (14-07-2010 10:44:33) (svar på 99857)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.75.213)
Hej Lasse.

2.5TD er en motor der kræver lige dele kærlighed og kontant handling! Kærlighed når du kører i den - kontant handling når du tror at der er et eller andet mekanisk problem under opsejling = STOP!!!

Jeg har haft min 2.5TD i 4 år nu, og den har ædt 2 toppakninger, er blevet planslebet, har fået tætnet bageste hovedlejeoverfald, fået nye stempler, renoveret højtrykspumpen, fået ny køler, ny vandpumpe osv. Og nu kører den ca.1000 km.på 2 dl.olie. Alt i alt reparationer for noget nær det samme som en god SIII koster på hvide plader! Jeg fortryder at jeg ikke tidligere smed en 200TDI i hullet!

Det er ikke en særlig økonomisk motor, og jeg kører ca.9 km/l med eller uden tagbagagebærer. Min kæreste kører lidt længere pr.l... ;-)

Hvis motoren er sund og ikke underkomprimerer og resten af bilen er flot og/eller meget billig, ville jeg købe. Er motoren derimod slidt og p.sser olie ud over det hele, ville jeg overveje situationen og se om ikke der dukker noget bedre op. Og tro ALDRIG på sælgers forvisninger om at den "bare lige skal have et par nye stempelringe, så bliver den som ny, og det skal nok også fikse kølevandsproblemet...".

Mht. 200TDI, så passer den i hullet, men det er lettest med en Defendermotor, da Discomotoren skal tilpasses meget for at der er plads.

Hilsen Jens
Index
99866: sv: sv: Defender 2,5TD (14-07-2010 15:25:12) (svar på 99859)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.209.192)
En 2,5 TD er ikke den bedste maskine, Land Rover har produceret, men ved god pleje og fornuftig rolig kørsel holder den også flere 100t km.

Mange bilister har den opfattelse, når der står turbo skrevet på bilen er det lige med, at køre med højhastighed konstant.

En turbo er faktisk kun en hjælpeenhed, der generer flere hk under accelleration, eller sagt på anden måde: arbejder turboen, stiger brændstofforbruget.

Som JJ skriver, ligger forbruget omkring 9 km/l, hvilket ikke er unormalt for en Land Rover. De nyeste modeller kører ganske vist lidt længere, men når pga drivlinien ikke på et niveau, der ligner 20 km/l.

Følg JJs råd: begynder sælger at 'væve historietæpper', så lad bilen så, der findes rigelig med Defenders til salg.
Index
99869: sv: sv: sv: Defender 2,5TD (14-07-2010 15:47:20) (svar på 99866)
Peter Klivager Jensen #7751, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 95.209.216.237)
Jeg har haft 2 90" begge med 2,5TD den første havde kørt 350000 og kørte uden problemer i det år jeg havde den.
Den anden har kørt 210000 uden nogen problemer, udover hvad man kan forvente: glørerør, vandpumpe, og lidt andre små ting, men aldrig noget alvorligt.
Index
99891: sv: sv: sv: sv: Defender 2,5TD (15-07-2010 09:23:38) (svar på 99869)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Hej Lasse
Jeg har en 200 tdi i min lightweight og det er en HAMRENDE god motor, bilen går 10 km/l der er range rover diff. på begge aksler. Før det havde jeg en 2,5 N/A der gik godt men manglede flere heste. De to motorer skal man holde op mod hinanden da der er en verden til forskel, begge kører fantastisk med den nødvendige pleje. Jeg fik tilbudet om en 2,5 TD men valgte heldigvis at få/købe en 200 tdi.
En anden ting er at du skal se om der må ligge en 200tdi i din defender/ kommende defender.
Tænk dig godt om hvad du vil have og vil bruge bilen til, da du nemt kommer til at købe bilen for billigt, ( læs senere rep og renovering), så betal og nyd turen.
Jeg har kostet det vanvittigt på min bil, er blevet snydt så vandet driver ( ikke af sælger), heldigvis findes der mange gode dygtige medlemmer her i klubben der vil hjælpe dig, lyt og lær.

Alt har en ende men passer du godt på din rover så kører det bare derudaf.

Tro mig, at sidde på Utah Beach i sin rover en sommer morgen med kaffen og konen ved siden af og se ud på bølgerne så rykker det.

Jeg er desværre nødt til at sælge min light weight, men jeg skal dælme have en land rover igen om et par år, det er sikkert som ammen i kirken, ( sorry Niels)

MVH Jens E snart på vej til sverige i lightweighten
Index
99896: sv: sv: sv: sv: sv: Defender 2,5TD (15-07-2010 11:48:32) (svar på 99891)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.193.130)
Der ligger en 2,5 TD i min 90". Den har rundet de 400.000 km og er stadigt på original størrelse stempler.

I 2009 kørte vi til Lapland og retur i den.

Husk på du overvejer at købe et eksemplar af en motor der er 22 år gammel. Hvis den var så forfærdelig ,var den afgået ved døden for længe siden.

Et eller andet sted tor jeg de mange historier om for tidlig død skyldes at denne motor i en 90" lige netop kan hænge på den øvrige trafik ved motorvejs fart og lige netop kan accelerere hurtigt nok til at matche normale personbiler i bytrafik. Hvis man lader sig friste til at gøre dette konsekvent, kører man følgeligt motoren tæt på maks ydeevne det meste af tiden.

Har man i stedet en af de ikke turbo udstyrede forgængere, opgiver man på forhånd at følge med og tager det roligt, hvorfor de motorer køres ved 60-80 % af ydeevne det meste af tiden.

Index
99897: sv: sv: sv: sv: sv: Defender 2,5TD (15-07-2010 13:04:13) (svar på 99891)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.75.213)
He he ;-)

"Ammen i kirken" Tøhø! Principielt synes jeg at det er forkert at amme i det offentlige rum...

Om 2.5TD´eren er der bare at sige at man kan være heldig og uheldig. Har selv været meget uheldig og har købt en maskine der er blevet voldkørt og har haft mange koldstarter. Marchhastighed med org.roverdiffer på motorvej svinger imellem 80 og 90 km/t.

Vi var også i Lappland (Vilhelmina) sidste år, og det klarede den i fin stil :-)

Host og vink og blink og oliedryp

Jens