sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Testkørsel med 110" V8 3500 med Hho generator (12-03-2011 18:38:55)
Mikael Friis #3481, reg. nsj
Hej Jens
Du har i flere indlæg omtalt dieselmotorens virkningsgrad - i dette indlæg optimalt 30%. Det tal tillader jeg mig at bestride. Hos Scania (og alle andre lstbilmotor-producenter) opererer vi med en max. virkningsgrad på 44-45% (endda 46% med Turbocompound) i dieselmotorer. De bedste benzinmotorer (har jeg læst) kan præstere ca. 35% under optimale forhold.
Det er rigtigt, at virkningsgraden afhænger meget af belastningen, så derfor har de fleste lastbiler mange gear, så de kan køre ved optimalt omdrejningstal/belastning i en så stor del af drifttiden som muligt. På moderne langturslastbiler stræbes efter en bagtøjsgearing, som giver ca. 1.000-1.100 o/min. ved motovejshastighed.