Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Testkørsel med 110" V8 3500 med Hho generator (13-03-2011 11:26:23)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Hej Michael

Det er helt rigtigt og grunden til at jeg har valgt dette tal er at det er sådan et middel gennemsnit i den lave ende.

Hvis du tager en diesel uden turbo med forkammer, vil den endda have en lavere virkningsgrad.
Sætter du commonrail indsprøjtning på, øges virkningsgraden til over 35%. Smækker du en turbo på udstødningen, så vi har en TDi motor og vi når op på imponerende 45%!
Man kan så trumfe og tilføje en blowdown turbine inden turboen og nu hedder det en Turbocompund motor. De kan komme op på de tal du nævner og højere i skibsmotorer, hvor man har pladsen til at lave det perfekt.
I skibe sætter man endda en varmeveksler på udstødningsrøret for at hive den sidste varme ud af brændslet og driver en dampturbine med den.

Den teoretiske bedste virkningsgrad (har jeg læst et sted...) er 75% for en diesel. Så vi er slet ikke færdige med at perfektionere dieselmotoren endnu :-)

Jeg har tit hørt at de gamle 2,25 diesel'er i LR ikke kan tåle en turbo. Men jeg gad vide hvor meget længere man kan få dem til at køre på literen, hvis man sætter en på alligevel og bare lige giver dem en lille smule boost?
Findes der mon en tabel der sammenholder effektivitet med ladetryk?

Hilsen
Jens
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "automatgear"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.