sv: sv: sv: sv: Olie (12-05-2011 12:45:07)
Verner Andersen #2749, reg. ssj
Mæn så sir a da weildkomn te. Før du splitter hele bagakslen ad, kom det svare sig at kontrollere om udluftningen til bagakselhuset er iorden. Det er en paddehatformet skrue der sidder på oversiden af akselhuset og gør at, når olie og luft
grundet opvarmning udvider sig, kan komme af med overtryk,
som ellers ville presses ud ved pakdåser. Rengør omkring denne
og udskru med passende nøgle, vær opmærksom på udluftskruen
er messing og sekskant bliver nem rund. Blæs op gennem og evt.
iblødlægning i WD40 ell. lign. Ikke alle kan adskilles men skal udskiftes, dersom i udu. Man kan næsten regne med ingen gennemgang, dersom der er tørt omkring skruen.
Mth. olie står man sig bedst ved at følge de i instruktionsbogen anviste. De kan ofte fåes hos maskinhandlere
og traktorværksteder, men medbring dunk, da der ofte sælges fra tank eller tromle.
Ulempen ved Range Roverdiffer i Seriebiler er manglende påfyld og dermed standpropper, her kan man aftappe al olien
og så udtage en stikaksel den foreskrevne mængde alt. til olien står op til stikakselhullet.