Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Gule plader kontra Miljø (16-08-2011 16:00:00)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn
Jakob er inde på noget. Bilbeskatning er en lovsamling, der er stykket sammen gennem et 3/4 århundrede eller mere.

Som udgangspunkt er eller var en bil en luksus-ting der kunne brandskattes, dels fordi den belastede infrastrukturen og dels belastede nationens handelsbalance(Forholdet mellem import og eksport)osv. Samtidig ville man gerne støtte erhvervslivet især mindre håndværkere og handlende, så derfor blev biler der helt åbenlyst var indrettet til varekørsel fritaget. Så var det at man synes det var urimeligt at bageren eller den lille muremester ikke kunne tage familien med i firma-bilen, og så kom "papegøje-pladerne" Altså en mellemting mellem de afgiftfrie gule og de afgiftplagede sorte. Denne problemstilling har så fortsat lige op til idag. Og jo flere regler jo flere krumspring at omgå dem på og så igen nye regler der ender med at blive for åndsvage. Som dem der fik Porsche 924 eller Chewy Camaro indreg. på gule plader, fordi de teknisk set havde et varerum bag forsædderne. Det medførte så en regel om at varerummet skulle være mindst halvdelen af bilens længe, hvorved nogen kassevogne skulle have flyttet bagvægen så meget at det gik ud over benpladsen, så man rykkede vægen tilbage igen efter syn, og så kunne toldere så rende rundt til razzier med målebånd, hvilket bliv til grin i medierne og så lavede man reglerne om igen igen osv.

Nu nævner du miljøet, det har i denne forbindelse intet med sagen at gøre. Det handler om en vigtig indtægt til staten samtidig med at staten gerne vil støtte erhvervslivet. Det letteste ville nok være at afskaffe muligheden for privatkørsel i gul-pladebiler, men det rammer nok for mange. Jeg vil i hvert fald gerne se den regering der får det indført.

Mvh Niels
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "undervogn"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.