sv: sv: Gule plader kontra Miljø (16-08-2011 17:08:04)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl
Det nuværende afgiftssytem skeler meget til miljøet og det er der sådan set ikke noget galt i. Dog må man undre sig, at der kræves 'strafafgift' for manglende partikelfilter for biler, som ikke kan udstyres med filter...
Bilbeskatningen kan naturligvis laves mere logisk, men vi slipper nok aldrig af med det høje niveau. Det gør heller ikke noget, idet registreringsafgiften er en del af samfundsfinanseringen. Staten er jo intet andet end os allesammen.
Gule plader til private skal der også være mulighed for i fremtiden, for ellers vil forhandlerne stå med en nærmest usælgelig mængde af brugte varebiler, når erhvervslivet har udskiftet.
Derfor er det gavnligt for miljøet, at private fortsætter med de brugte varebiler: for jo længere en bil er i drift, des mere miljøvenlig bliver den, da der ikke skal bruges resourcer til at fremstille en ny bil.
Mens vi er ved miljøet, så vil miljøvenlige tiltag betyde, at bilisterne i fremtiden skal gribe dybere i lommerne for at udligne det provenutab, der opstår vil etablering af f. eks. solpaneler eller husmandsvindmøller til el-produktion.
Husmandsvindmøllerne giver en besparelse på CO2-afgiften samt et skattemæssigt rentefradrag. Begge dele betyder mindre skatteindtægt og det skal det øvrige samfund bekoste.
Og det kan staten faktisk kun gøre ved at hæve afgifter på immobile genstande så som huse, biler, forsikringer osv, mens det er uklogt at hæve afgifter på varer eller ydelser, som borgerne nemt kan hjemhente fra udlandet.
Så min konklusion er, at varebiler og miljø hænger godt sammen!