sv: sv: sv: sv: serie 3 bagaksel (15-11-2011 13:14:30)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn
Der er forskellige opfattelser af hvad disse stropper på bagakslen gør godt for. Jeg har endda oplevet en argumentere for at det var et levn fra hestevognenes tid, hvor de sikrede at omkringstående personer ikke fik en vognaksel i hovedet hvis hestevognen blev sat igang med et voldsomt ryk.
Den forklaring jeg finder mest plausibel er at det er en slags krængningsstabilitator, der skulle sikre at bilen ikke fik overbalance så hurtigt ved sidevers hældning. At det ikke sidder på en moderne skruefjederbil kan vel forklares med at det er en helt anden fjederopbygnig. Nu er jeg ikke så stiv i de moderne Land Rovers, men har de ikke en eller anden krængningsstabilisator-arm som man kender det på personbiler?
Selv har jeg aldrig kørt med de stropper. I følge den tidligere ejer, var de aldrig monteret efter restaureringen, fordi det tillod en længere akselvandring, som jo kan have sine fordele. Jeg har aldrig savnet dem, men har heller ikke brug for hverken at blive kastet ud med helikopter, eller køre sidevers på 45 graders skråninger. :)
Mvh Niels