Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (25-02-2012 12:18:44)
Jens Sigurdson
Det var så lidt.

De 36 Ampere er nu ikke så meget hvis du kikker på dataene for omformeren. Det er nemlig spidsbelastningen der er angivet der.

Det tal du skal se på er det der hedder nominel belastning. Det er den strøm som omformeren kan klare kontinuert. Altså "for evigt" uden at brænde af.
Den strøm er opgivet til at være 15A for din omformer og er altså det du kan tillade dig at trække til f.eks. køletasker radioer osv. der har et jævnt forbrug.

Nogen ting, som f.eks. motorer trækker en stor strøm når de accelerer op i startøjeblikket. Helt op til fem gange deres nominelle forbrug. Det betyder at en blæser der måske er sat til at bruge 8 Ampere på typeskiltet, sagtens kan trække 40 Ampere indtil den er oppe i omdrejninger!

Det er meget rart at din omformer er lavet så den kan holde til en kortvarig høj belastning, men du kan ikke ustraffet gå over den nominelle ydelse i længere tid.

Typisk hænger tallene for spids og nominel belastning sammen med hvor godt omformeren er kølet. Skulle din omformer kunne klare spidsbelastningen kontinuert ville køleribberne være flere gange større, evt. med blæsere osv.

Det er for øvrigt vigtigt at du får monteret omformeren så den kan komme af med varmen. Helst så køleribber står lodret og får masser af frisk luft. Er det ikke muligt kan det være en god ide at sætte et lille U-formet skjold over med en blæser af god kvalitet fra en PC. Så der presses luft ind i kanalen med blæseren. Det larmer men kan gøre at en installation kan gennemføres på lidt plads.
Strømmen til blæseren tages fra udgangen af omformeren og den køre dermed kun når omformeren er tændt.

Hilsen
Jens
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "motorblok"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.