Serie III diesel: ujævn motorgang ved 'høj hastighed' (27-05-2012 00:39:55)
Jan Østberg #5876, reg. nsj
Ærede Forum. Jeg har lige hjembragt den fineste ex-mili 88" Serie III 1978 2.25 D, og på turen hjem fra Århus gik den utroligt godt, fantastisk optræk (jeg har kun haft benzinmotorer de seneste ti år) og starter straks hver gang jeg bare rører nøglen. Nu har jeg haft aftaget brændstoftanken - den var ikke utæt ved turens begyndelse men da jeg kom hjem stordryppede den. Jeg blev anbefalet en kemisk tanktætning som omfattede rensning, rustopløsning og til slut tætning der skulle hærde i 72 timer, og efter den operation er tanken tæt, jeg fyldte den helt op og den er stadig tæt efter et par friske ture over en gammel pløjemark på tværs af 'rillerne'. Så det er jo godt.
Det var oprindelig min mening at følge alle udluftnigsprocedurer - jeg har læst mig til de to luftskruer på pumpen, og der var endda en der mente at jeg desuden ville være nødt til at udlufte ved hvert enkelt dyserør for at få den i gang - men så prøvede jeg lige 'for sjov' at dreje nøglen, og da den sprang igang og gik smukt på alle fire - så glemte jeg alt om udluftning og kørte derudad. Den kører fortsat fantastisk, man mærker intet før man kommer op i 4. gear - så begynder den at blive svagere, og kan godt sætte helt ud. Selvom man kører den langt ud i de lavere gear er der intet dér, først oppe i fart (> 60 km/t) begynder den at fuske - hvis det var en benzinmotor ville man tro at den skulle have choker...
Jeg er klar over at jeg nok skal skifte alle mine filtre (er der ikke et par stykker på sådan een ..?) og der kunne jo godt være noget .. rust, eller skidt - måske noget af det tætningsmiddel - eller måske vand - som sidder et sted og driller. Hvis der er et filter inde i tanken (suk, skal den så af igen..?) burde jeg nok starte dér. Men jeg vil nu lige prøve at spørge Forum her, om der kan være nogen forbindelse til det faktum, at jeg ikke luftede ud? På min sidste diesel i 80'erne var der en håndtag på fødepumpen ligesom på LR, for at lufte ud skulle man bare løsne bolten på toppen og pumpe til der kom klar diesel ud, men jeg har i dag prøvet at løsne den første - nederste - af de to luftskruer på dieselpumpen og så pumpe løs, men jeg kunne slet ikke få diesel til at komme ud -?? Er der noget jeg ikke har forstået, er der muligvis luft et sted - og hvorfor starter og kører den så fint ellers? Og vvis det eret delvist stoppet filter, hvorfor kan den så godt trække høje omdrejninger i lave gear, men ikke ved belastning i fjerde? Og intet af dette var der før jeg tog tanken af. Jeg har ikke ændret andet og med en fantastisk blød motorgang, 12+ km/l fra Århus til Gilleleje, og et skønt optræk kan der vel ikke være ret meget der står forkert - jeg tror på luft eller skidt i filtrene evt. Men hvad siger folk der virkelig kender den dieselmotor?