Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: Accuspark tænding med 24V? (06-07-2012 08:18:27)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Det er også lidt OT, men jeg tillod mig at stille spørgsmålet pga. at der sikkert er nogen LW-folk der også kunne bruge svaret :-)

Men det drejer sig altså om min Jeep M38A1 fra 1966, der er mit eneste køretøj indtil den gamle serievogn bliver veteran og restaureret om et par år.

Motoren der skal erstatte den opslidte 2-liters F-head, som sidder i Jeepen, er en Ford Taunus 2,0L V6 (90hk), som sad i de første Taunus stationwagons bla. sammen med en tregears kasse. De er af en benzinmotor at være ret momentstærke og efter Jeep-standart ret "økonomiske" i drift.

Motoren har været renoveret for nylig og kommer ud af en CJ6, men der skal laves en del på den rent mekanisk inden jeg kan sætte den i min egen Jeep. Derfor besluttede jeg at give den, den helt store omgang med Megasquirt også.
Den har ydet ca. 10km/l med karburator og jeg håber at få den op på 12-14km/l med indsprøjtning.

I øjeblikket går jeg og holder udkik efter en Ford Eskort V6, da det vil være en optimal donor til at levere indsprøjtningsmekanikken. Jeg vil kunne bruge næsten alt fra denne model. Både indsprøjtning og senere tænding, som den nyeste version Megasquirt også kan styre.

Den største hurdle med ombygningen bliver uden tvivl at lave en ny indsugningsmanifold, der passer ned mellem cylinderne, så jeg kan placere en dyse ud for hver indsugningsventil.

Alternativt kan man også gøre det nemmere ved at sætte en eller to dyser i et spjældhus, som erstatning for karburatoren. Men så skal man ikke forvente nogen forbedring i brændstoføkonomien og det er en stor del af projektets mål, da jeg køre dagligt i bilen, som er indregistreret til helårskørsel.

Med ombygningen håber jeg også at opnå en bil med mere moderne serviceintervaller på motoren omkring brændstof og tænding, da jeg som nævnt er træt af at fifle med udslidte pumper, karburatorer og ikke mindst tændingsanlæg, der kræver løbende vedligehold for at virke optimalt.

Seneste overspringshandling jeg har lavet på Jeepen, kan ses her: http://www.youtube.com/watch?v=ws682W4HLJY&feature=plcp
Deep Water Fording Kit :-) Sidst i klippet, får man et kik på mere af bilen.

Hilsen
Jens
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "safaritag"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.