Fandt denne nyttige oversigt over motorstyringer brugt på hhv. 3.9 (14CUX), 4.0 og 4.6 (Lucas GEMS eller Bosch Motronic).
http://www.g33.co.uk/images/PDFS/LR_Fuel_InjectionSystems.pdf(For NAS-biler, altså ikke europæiske specs, men mon ikke det overvejende er det samme).
Svært at tro, at en 4.6 skulle kunne styres fra en 14cux, for førstnævnte er vant til også at få sin tænding styret fra boksen, og det kan sidstnævnte ikke. 14cux kender intet til tændingen. Så mon ikke boxen er flyttet med over? Så må der også være en hel masse ledninger, der er flyttet med, til flere sensorer og tændingsstyring. Så er det jo vældig interessant, om det alt sammen er forbundet rigtigt :-). Og når alt dette er verificeret, så kommer listen over de 22 ting, der kan være i vejen, når tomgangens CO er for høj. Det kan vist kun skyldes, at den får for meget benzin, så blandingen er for fed, men hvorfor er den det? Hvorfor drikker Jeppe?
Mit bud: Hvis bilen ingen kat har, så har den muligvis heller ikke lambda-sonder. I så fald mangler ECU'en noget information om forbrændingen (og bør give det gule signal i instrumentbordet, med mindre nogen har pillet pæren ud), og kører derfor for en sikkerheds skyld blandingen i det fede register. Man skal ikke ret langt væk fra idealblandingen (det stoichiometriske punkt), før CO kommer op på 4,5. (Se diagram her:
http://www.crypton.co.za/Tto%20know/Emissions/exhaust%20emissions.htmleller
http://www.rv8r.co.uk/standardecu1.html)
Alt sammen spekulativt, og ekspert er jeg så langtfra, men selv i færd med at lære, hvorfor pokker min motor opfører sig, som den gør.