Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: Co justering v8 (05-08-2013 14:37:33)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl
Det er ikke helt, som du siger, Verner. Det er CO, der er tale om, ikke CO2. CO kan man dø af at snuse til, det gør man heldigvis ikke af CO2.
Det er ikke EFI, der afgør maksimal CO-procent, det er om bilen har katalysator eller ej. Det er rigtigt, at det skal den have efter en bestemt dato - som for øvrigt ligger længe før det tidspunkt, da 4.6 motoren var ude på markedet. Vi kender ikke alderen på denne bil, men vi ved, at den ikke har katalysator. Og så kan kravet, som Henrik skriver, være max 3.5% afhængigt af, om det er en M1 (personbil) eller en N1 (varebil), og hvilken første registreringsdato, der derfor skal lægges til grund.
Men her er jo tale om en modificeret bil. Så kunne man tro, at det var datoen for modifikationen, der burde gælde. I så fald skal der dispenseres fra katalysator-kravet, eller de må eftermonteres for at leve op til kravet.
Det med 'snydemodstande' er rigtigt nok, hvis der er tale om en gængs 3.9-styring, dvs. en 14cux. Min pointe var blot, at det sandsynligste er, at motorstyringen er fulgt med motoren, så der ikke er tale om en 14cux, men om en GEMS eller Motronic, eller hvorfor ikke noget helt tredje tuningsegnet, måske. Det er muligt, disse andre også kan styres ved at udskifte modstande, men det gætter jeg nu på, de ikke kan. Anordningen med modstanden er ikke lavet for at snyde, men fordi man med den på en let måde kunne bruge samme motorstyring til forskellige markeder: USA havde sine krav, Europa nogle andre, Saudi Arabien nogle tredje - hvert marked sin modstandsværdi, og dermed sine styringsparametre. På tidspunktet for 4.6 motorens fremkomst har markederne nok stillet ensartede krav mht. udstødningens renhed, så derfor har der ikke været det samme behov for parametrisering.
Ret teoretisk alt sammen, og man kan sandelig hurtigt løbe vild i det, men det bliver jo pludselig også noget praktisk, når Henrik bliver afvist i synshallen. Og han er i mellemtiden blevet helt tavs, så det kan godt være, jeg også skulle tie stille :-).
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "styrekugle"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.