sv: sv: sv: sv: sv: sv: Co justering v8 (05-08-2013 19:22:48)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl
Påbuddet for varebiler (N1) kom 1.10.90, iflg. gældende synsvejledning, men der gælder en undtagelse helt til 1.10.94: "For biler med forskel mellem tilladt totalvægt og tjenestevægt (med standardudstyr) på over 685 kg er der ikke krav om katalysator".
Det kan måske være interessant, hvis man kan få tjenestevægten langt nok ned - eller totalvægten højt nok op. Perioden 1990-94 er i høj grad 3.9'ernes tid, så det kan måske være værd at forske i, hvad man kan med vægte. Der er mig bekendt ingen typegodkendelse af passagerudgaven af 3.9'eren (jeg har nemlig eftersøgt en uden held), men godkendelse nr. A 6719 gælder den ret kendte 'overskårne' 3-dørs pickup-udgave, hvor låget kan tages af bagdelen. Den har nyttelast på hhv. 750 kg og 650 kg uden og med låg. Det er tæt på.
Netop fordi der ikke er en typegodkendelse - den ville nok heller ingen værdi have, når vognen er bygget om - så kan man måske få noget ud af at køre vognen på en vægt, så man kan få et reelt tal frem. Forinden kan den eventuelt skrælles for det overflødige - elektriske læderstole, soltag, aircon, abs/esp kan man jo leve uden. Især når man senere vil bruge den til ræs.
Hvis ikke vægtkravet kan opfyldes, så må der jo nok katalysatorer på. Og så ændrer hele billedet sig, også for hvordan man justerer CO i tomgang.