sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ny knastaksel på 3.5 V8 1987 LR (29-12-2014 09:43:07)
Niels Bramsø #7832, reg. øjyl
Hej
Hvilke konkrete erfaringer er der her i klubben med knastaksler til v8 3,5?, af v8tuner og andre hjemmesider kan jeg eks. læse at en 3,9 indsprøjtningsknast giver kun lidt 5-8hk,gad vide om det er i forhold til 136Hk eller 116Hk ?, ville være rart hvis de have opgivet det faktiske effekt område. Andetsteds kan jeg læse at indsprøjtning og kaburatorknaste generelt vil have forskellige tidsintervaller, tænker også at en ny knast generelt vil virke som en effektøgning i forhold til en slidt (mere løft og længere tid).
Kan læse mig frem til at med åbne og lukke intervaller (tidspunkt,længde,overlap mellem ind/ud) på knastaksler styrer om motoren enten har et højt moment i de lavere omdrejninger eller om den er trimmet til generelt højere omdrejninger = flere hk. Med store dæk er det vel en fordel med højt moment ved lave omdrejninger.
Der blev nævnt i tråden at der kan sidde en lysnings begrænser efter kaburatoren, så vidt jeg kan læse mig til er vi da nede på 90hk, 116hk er ikke lysningsbegrænset men knasten der er monteret, at opnå de 136hk på en 90/110 skulle ske udelukkende gennem en anden knast (går ud fra at det er samme knast som dem sidder på range rovere). Kan også læse at hvis en 90/110/defender motor fra fabrikken skal have 136Hk så skulle motor nummeret være 24G, og en 116Hk 21G (Europa) (stemplet på venstre side af motorblokken mellem 2-3 udstødnings hul).
God jul og godt nytår mvh Niels