sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med Liveridge British 4x4 (16-01-2017 22:25:28)
Morten Jensen
Det kan du sagtens have ret i Søren, men set fra F.styr.s side, så må det være svært at håndtere en form for sikring af kvaliteten på de gamle rammer, som folk vil komme rendende med for at få godkendt til galvanisering.
Da jeg undersøgte på kravene til en gældende dokumentation, talte jeg med en flink herre fra Force Technologies. F.styr. anbefaler at bruge dem. Han meddelte at nogle af deres fokuspunkter på en galvaniseret chassisramme bl.a. er tjek ved alle svejsninger samt ALLE hulrum. Han nævnte at det er vigtigt at rammen vendes og drejes gentagne gange i processen, for at sikre at diverse rensevæsker, fluxmateriale og galvaniseringe, kom frem og væk fra alle steder.
Problemet er ifølge ham at hvis rammen ikke renses ordentligt inden den endelige galvanisering, så vil nogle af den afrensningsmidler der bruges inden galvaniseringen, forbliver under galvaniseringen. Dette vil rent faktisk øge rustdannelsen og dermed svække chassiset. Svejsningerne gang åbenbart blive påvirket i forbindelse med opvarmningen. Jeg kan ikke huske præcis hvordan, om det havde noget at gøre med svejsningens kvalitet i kombination med opvarmning/kølning ved galvanisering.
Det var Force der skulle have 30-50.000,- for en test, samt et chassis at leje med.
Han havde kendskab til at de havde foretaget en test tidligere på en japser 4x4, for en privat ejer !