Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Td5 - Røg i kølevand (12-03-2019 20:01:00)
Anton Sylvester Larsen
Hej forum.

Nå, så blev det min td5'ers tur.

Efter at vognen havde stået stille, i garage, i halvandet år, fik jeg endelig skiftet starter, batteri osv. Olie og vand blev selvfølgelig og tjekket, og den sprang igang. Jeg kører så en tur på ca. 20 km inkl. Motorvej, for at se om alt er som det skal være og det er det. Pæn temperatur på måler og ingen mislyde. Jeg drager derfor afsked fra København mod sy'fyn.
Efter 50km på motorvej mister jeg kraft i højre fod og kigger på instrumentbrættet og konstatere at temp-måler viser iskold. Jeg køre lidt længere imens jeg undres. Pludseligt viser temp-måler HELT varm og motoren sætter ud. Da jeg holder ind kan jeg konstatere at motoren koger voldsomt.

Jeg får bilen hjem på fejeblad og fejlfinding påbegyndtes.

- Mangel på motorkraften og motorstop var hurtigt overstået. Den var tilførslen fra pumpen som var hoppet af, så det er fikset.
- Jeg starter derefter motoren og åbner hjælmen og konstaterer at det bobler voldsomt i ekspansionen for kølervand, men tænker at det bare er luft i systemet som skal ud.
- jeg stopper motoren og får demonteret slanger til køler for at skylle den igennem og montere igen og fylder vand på igen.
- jeg starter nu motoren igen uden låg på ekspansionen og konstatere nu røg komme op fra ekspansionen, ved kold motor.
- Herefter løsner jeg udluftningsskruen på retur-slangen fra motoren for at lufte ud. Der går meget lang tid før at der kommer vand og da det kommer er det i små skvulp blandet med en masse hvid røg. Jeg har nu fundet ud af at hvis skruen er skruet halvt i, kommer der intet vand ud men kun røg og sådan fortsætter det selv ved høje omdrejninger.
- da temperaturen hævede sig langsomt og lagde sig stabilt, lige under midt, tænkte jeg at trille en lille tur. Efter få km. I by kogte den igen.

Hjææælp. Kom gerne med en forklaring/løsning som ikke omhandler et revnet topstykke og derfor røggas i kølevand....

Mvh.
Anton Td5 110 2001 191.000km

Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "bladfjeder"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.