Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Køre egenskaber og dieseloptimering? (03-03-2005 21:27:42)
Mikael Friis #3481, reg. øsj
"Dieseloptimering" er da udmærket - hvis man er mand (m/k) nok til at fraskrive sig enhver reklamationsret/garantidækning/kulanceanmodning i al fremtid på hele drivlinen - og desuden skider på, at motoren forurener mere end godt er.

"Dieseloptimering" er i de fleste tilfælde blot et pænt ord for "fremrykket indsprøjtningstidspunkt", som giver højere forbrændingstemperatur = mere effektiv forbrænding = mere kraft og mindre forbrug, men som samtidig forårsager større dannelse af kvælstofilte (NOx) = mere forurening af den ufede slags, fordi den skaber forsuring, overgødning og dannelse af ozon ved jorden.

Min holdning til dieseloptimering (= chiptuning) stammer fra lastbilbranchen, hvor det desværre er udbredt. Og holdningen blandt vognmænd, der chipper deres Scania 16-liters V8'er fra de typegodkendte 480 hk til f.eks. 580 hk, som Scania også leverer en V8'er med, er at det er Scanias skyld, når blokken revner, der brænder hul i stemplerne, krumtappen knækker eller gearkassen løber varm efter 1/2 mio. km.

Kunderne undskylder sig altid med, at "det jo er samme motor", og sådan ser det da også ud på overfladen. Men 580'eren har andre stempler, anden krumtap og er koblet til en kraftigere gearkasse end 480'eren. Og sådan er det nok også på mange mindre dieselmotorer, for det er sjældent, at forskellen på "ens" motorer med forskellige motorydelser kun ligger i styreenhedens software.

At så chiptuning som regel også er skyld i, at den chippede motor forurener 6-8 gange mere end ved certificeringen, nævner jeg bare for en ordens skyld.

Men det kan da være, at chip-leverandørerne til dieselmotorer i LR-størrelse tør lægge hovedet på blokken (og skrive under på!), at hans "dieseloptimering" ikke indskrænker motorproducentens garantidækning og bilejerens reklamationsret, og at optimeringen samtidig overholder motorcertifikatets miljøværdier (og kan fremlægge bevis for det!).

Jeg tvivler dog, for det har endnu ingen dieseloptimerings-leverandør i lastbilbranchen kunne klare, og hvad skulle gøre chip-leverandørerne til mindre dieselmotorer klogere end alle andre - herunder motorproducenterne?

Bedste hilsner
Mikael
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "blinklys"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.