sv: Køre egenskaber og dieseloptimering? (03-03-2005 21:27:42)
Mikael Friis #3481, reg. øsj
"Dieseloptimering" er da udmærket - hvis man er mand (m/k) nok til at fraskrive sig enhver reklamationsret/garantidækning/kulanceanmodning i al fremtid på hele drivlinen - og desuden skider på, at motoren forurener mere end godt er.
"Dieseloptimering" er i de fleste tilfælde blot et pænt ord for "fremrykket indsprøjtningstidspunkt", som giver højere forbrændingstemperatur = mere effektiv forbrænding = mere kraft og mindre forbrug, men som samtidig forårsager større dannelse af kvælstofilte (NOx) = mere forurening af den ufede slags, fordi den skaber forsuring, overgødning og dannelse af ozon ved jorden.
Min holdning til dieseloptimering (= chiptuning) stammer fra lastbilbranchen, hvor det desværre er udbredt. Og holdningen blandt vognmænd, der chipper deres Scania 16-liters V8'er fra de typegodkendte 480 hk til f.eks. 580 hk, som Scania også leverer en V8'er med, er at det er Scanias skyld, når blokken revner, der brænder hul i stemplerne, krumtappen knækker eller gearkassen løber varm efter 1/2 mio. km.
Kunderne undskylder sig altid med, at "det jo er samme motor", og sådan ser det da også ud på overfladen. Men 580'eren har andre stempler, anden krumtap og er koblet til en kraftigere gearkasse end 480'eren. Og sådan er det nok også på mange mindre dieselmotorer, for det er sjældent, at forskellen på "ens" motorer med forskellige motorydelser kun ligger i styreenhedens software.
At så chiptuning som regel også er skyld i, at den chippede motor forurener 6-8 gange mere end ved certificeringen, nævner jeg bare for en ordens skyld.
Men det kan da være, at chip-leverandørerne til dieselmotorer i LR-størrelse tør lægge hovedet på blokken (og skrive under på!), at hans "dieseloptimering" ikke indskrænker motorproducentens garantidækning og bilejerens reklamationsret, og at optimeringen samtidig overholder motorcertifikatets miljøværdier (og kan fremlægge bevis for det!).
Jeg tvivler dog, for det har endnu ingen dieseloptimerings-leverandør i lastbilbranchen kunne klare, og hvad skulle gøre chip-leverandørerne til mindre dieselmotorer klogere end alle andre - herunder motorproducenterne?
Bedste hilsner
Mikael