sv: sv: sv: sv: sv: sv: Prisforskel på parabolske fjedre (16-03-2005 12:30:33)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy
Det vigtigste når man taler om undevognen og køreegenskaber er faktisk netop støddæpmerne, det er støddæmperne, der sørger for at kontakten til underlaget, er konstant ved sving og ved opbremsninger.
Ved parabolske fjedre er det meget vigtigt at vælge de rigtige støddæmpere, dels arbejder undervognen meget mere, hvilket stiller meget større krav til, at støddæmperne kan klare den meget større varmeudvikling, og dels er fjedervandringen meget større, faktisk er der en forskel på op til 17cm mellem de dårligste og de bedste støddæmpere ved fuldt udslag, og det vel at mærke med samme mål under sammenfoldet tilstand.
Det bliver også meget mere mærkbart om det er gasstøddæpmere man monterer, parabolske fjedre er så bløde, at det ekstra løft gasstøddæmpere giver under lav belastning, giver stor ekstra komfort, lige som sandsynligheden for at bilen "hænger" lidt i en stram støddæmper under parkering bliver minimeret.
Vil man derfor have fuld glæde af sine parabolske fjedre, er det essentielt at montere dem med polybøsninger både i ramme og fjedre.
109" STW med personbilskomfort og sportsvogns egenskaber.
Og ja her burde være en smily for jeg ved jo godt at de to ting modsiger hinanden. Men hvad Land Rover er jo miraklernes bil.
Venlig hilsen
Hartley