sv: sv: Gammle diesel biler og bytrafik (20-03-2005 15:36:27)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj
Moral og politik er to inkommensurable størrelser.
Man glemte i sin tid at informere befolkningen om at de lovpligtige katalysatorer mangedobler CO2 forureningen.
Jeg så gerne at man belønner relle miljøforbedringer. F.eks. fast tilskud til nødvendige modifikationer i f.m. biobrændsel evt. i kombination med partikelfilter. Der er intet der frister mig til for mange penge + moms, at købe et partikelfilter som reglerne er i dag.
Når forsvaret og andre offentlige instanser køber biler, ser man ikke på om bilen er smuk, om den klarer sig godt i terræn uden spær eller om den forurener. Man ser på hvor mange penge fabrikanten er villig til at binde i halen af kortegen for at få ordren.
Iøvrigt har DSB kørt med miljødispensation på IC3 togsættene. For at opnå en miljømæssig gevinst, skulle togene fyldes helt op for at kunne præstere en miljøgevinst pr. passager ved direkte sammenligning med en nyere bil.
Da man i sin tid kørte kampagner for at få folk til at hulmursisolere og anskaffe termoruder, stod de offentlige bygninger og lejeboliger tilbage som pivutætte varmeapparater for spurvene i hele kvarteret. Alt det som private skal manes til, bl.a. ved restriktioner og pålæg, gælder som regel ikke for staten.
Når staten foregår med så ringe et eksempel, er der ikke noget at sige til at folk nærmest er ligeglade.
Med venlig hilsen
S. Vels