sv: Parbolske fjedre igen igen....... (12-07-2005 01:17:04)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy
Der er faktisk sket ændringer i vejledningen om detailforskrifter netop på området om at montere andre fjedre. Hvor man før kun omtalte såkaldte sænkningssæt, omtaler man nu også fjedre der hæver bilen.
Nu kan man jo læse reglerne og selv vurdere, om en TÜV godkendelse er nødvendig, men løfter fjedrene bilen mere end 20 mm. i ubelæsset stand, så er det nok en god ide at være forberedt på dokumentation. Iøvrigt vil det være lige så svært, om ikke umuligt at dokumentere at bilen er løftet mindre end 20 mm., for på en seriebil er højden jo en variabel størrelse.
Venlig hilsen
Hartley
2. Ændringer, der kræver syn
2.1 Fjedermontering, der sænker mere end 40 mm i ubelæsset stand (eller evt.
ved uoriginal justeringsmulighed giver mulighed for større sænkning end 40
mm) eller giver øget højde i ubelæsset stand (fx supplerende bagfjedre eller
afstandsklodser), anses som en konstruktive ændring, der skal registreres
efter forudgående godkendelse hos synsvirksomheden, hvor det vil blive
angivet, at der er »konstruktive ændringer« på bilen. Dette vil komme til at
fremgå af bilens registreringsattest. Der må ikke være forbehold for bilens
originalt garanterede totalvægt og akseltryk. Hvis der er betingelser til fx
bilens mindste akseltryk i tom tilstand, skal dette være overholdt. Fjedrene
skal sidde spilfrit i deres fjederskåle – også ved fuld udfjedring af hjulene.
2.2 Ved synet skal foreligge
enten
- accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan fx være i form af køretøjsoplysninger
i instruktionsbog, datablad eller lignende - af køretøjsfabrikanten
udgivet - teknisk materiale.
eller
- prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium (fx TÜV),
hvoraf det fremgår, at køresikkerheden ikke er forringet.
2.4 For fjedre, der af bil- eller fjederfabrikanten er beregnet til den aktuelle bil,
og som giver en forøgelse af højden i ubelæsset stand på op til 20 mm, kan
dokumentation jf. pkt. 2.2 undlades.