sv: sv: sv: Hvilket spil? (12-08-2005 19:48:54)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl
Hej igen...
Paul: Jeg har aldrig før hørt udtrykket "pynte med fremmede roser"; jeg aner kort sagt ikke hvad det betyder...
Men min mening med oplysningerne var på ingen måde at forklejne dit foreslåede setup. Det er faktisk en fin måde at kombinere det bedste fra begge verdener (olie og el), såfremt man er instillet på at gå på kompromis med spil-hastigheden.
Grunden til at jeg skriver om spil-hastigheden er at det sådan set er meget let at finde en el-hydraulisk pumpe som giver et tilstrækkeligt tryk til at drive et milemarker spil. Enhver pumpe til læssebagsmæk eller lignende vil kunne give det ønskede tryk med et strømforbrug på omkring 50 ampere eller lignende.
Tryk er i hydrauliske spil direkte at jævnføre med spillets trækkraft, hvorimod spilhastigheden bestemmes af hydrauliksystemets flow - altså antal liter per minut som pumpen kan levere.
Derved er det ret hurtigt at indse at et el-hydraulisk setup som kører med 20% strømforbrug af et tilsvarende el-spil også må have en spilhastighed på ca 20% det hydrauliske spils normalformåen.
Der findes ikke "gratis" energi. Fra fysikkens love kender vi de termodynamiske hovedsætninger som beskriver stabiliteten af energi og masse.
Derfor vil man ikke med et el-hydraulisk setup kunne komme i den situation at man bruger mindre energi på et konkret træk end et el-spil i samme situation. Eneste måde at opnå den meget væsentlige energibesparelse der omtales er ved at neddrosle spil-hastigheden.
Til selvbjærgning er spil-hastigheden i mange henseender næsten ligegyldig; derimod er driftsikkerhed og trækkraft meget vigtige hvis man står alene et sted hvor ens bil står i mudder til op over dækkene. Der vil et sådant setup komme til sin ret. Stille og roligt; men med sikker trækkraft.
Bare sørg for at den el-hydrauliske pumpe er beregnet til kontinuerligt brug!
I øvrigt - milemarkers hastigheder synes jeg er ret overbevisende. Ca 2 meter pr minut i første lag (1 gear) med 4 tons belastning. Og meget hurtig indspolning med ca 10 meter pr minut i 2 gear. Men stadigvæk så er hydraulik-spillenes fremmeste egenskab ikke hastighed; men derimod vedblivende trækkraft. Jeg dyrker ikke selv konkurrence-kørsel men kunne forestille mig at benyttelsen der ikke er lange seje træk; men nærmere mange små træk..?
Og til Kenneth Poulsen: Tak for dit input. Det ville være rart at finde ud af præcis hvilke bilmærker den omtalte ZF74 har siddet på. Det er som du nævner ikke nogen stor sag - faktisk en ganske almindelig servopumpe.
Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad