Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: Hvilket spil? (12-08-2005 19:48:54)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl
Hej igen...

Paul: Jeg har aldrig før hørt udtrykket "pynte med fremmede roser"; jeg aner kort sagt ikke hvad det betyder...

Men min mening med oplysningerne var på ingen måde at forklejne dit foreslåede setup. Det er faktisk en fin måde at kombinere det bedste fra begge verdener (olie og el), såfremt man er instillet på at gå på kompromis med spil-hastigheden.

Grunden til at jeg skriver om spil-hastigheden er at det sådan set er meget let at finde en el-hydraulisk pumpe som giver et tilstrækkeligt tryk til at drive et milemarker spil. Enhver pumpe til læssebagsmæk eller lignende vil kunne give det ønskede tryk med et strømforbrug på omkring 50 ampere eller lignende.

Tryk er i hydrauliske spil direkte at jævnføre med spillets trækkraft, hvorimod spilhastigheden bestemmes af hydrauliksystemets flow - altså antal liter per minut som pumpen kan levere.

Derved er det ret hurtigt at indse at et el-hydraulisk setup som kører med 20% strømforbrug af et tilsvarende el-spil også må have en spilhastighed på ca 20% det hydrauliske spils normalformåen.

Der findes ikke "gratis" energi. Fra fysikkens love kender vi de termodynamiske hovedsætninger som beskriver stabiliteten af energi og masse.

Derfor vil man ikke med et el-hydraulisk setup kunne komme i den situation at man bruger mindre energi på et konkret træk end et el-spil i samme situation. Eneste måde at opnå den meget væsentlige energibesparelse der omtales er ved at neddrosle spil-hastigheden.

Til selvbjærgning er spil-hastigheden i mange henseender næsten ligegyldig; derimod er driftsikkerhed og trækkraft meget vigtige hvis man står alene et sted hvor ens bil står i mudder til op over dækkene. Der vil et sådant setup komme til sin ret. Stille og roligt; men med sikker trækkraft.

Bare sørg for at den el-hydrauliske pumpe er beregnet til kontinuerligt brug!

I øvrigt - milemarkers hastigheder synes jeg er ret overbevisende. Ca 2 meter pr minut i første lag (1 gear) med 4 tons belastning. Og meget hurtig indspolning med ca 10 meter pr minut i 2 gear. Men stadigvæk så er hydraulik-spillenes fremmeste egenskab ikke hastighed; men derimod vedblivende trækkraft. Jeg dyrker ikke selv konkurrence-kørsel men kunne forestille mig at benyttelsen der ikke er lange seje træk; men nærmere mange små træk..?

Og til Kenneth Poulsen: Tak for dit input. Det ville være rart at finde ud af præcis hvilke bilmærker den omtalte ZF74 har siddet på. Det er som du nævner ikke nogen stor sag - faktisk en ganske almindelig servopumpe.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "dieselpumpe"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.