sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lidt uden for DLRK om import af motorcykel (31-01-2006 11:44:13)
Knud Madsen
Jeg købte for et par år siden en bil i USA og var lidt ked af blot at sende penge ud i den blå luft.
DFDS skulle stå for hjemtransporten og de svarede ja til at jeg kunne sende pengene til dem og udbetale til sælger, når denne indleverede bilen i toldbehandlet stand på deres terminal. Problemet var at de beregnede sig 5% oven i beløbet for denne service.
Det ville jo heller ikke give mig sikkerhed for kvaliteten af bilen, kun at den rent faktisk var leveret og ikke var stjålet
Jeg havde imidlertid skaffet mig viden om, at det firma jeg handlede med, var et velrenomeret firma med en hel del år på bagen, og fik kopier af alle de papirer, samt billeder, jeg bad om!!
Jeg skaffede mig denne viden via en kammerats søn, der boede i den pågældende by.
Der findes også muligheder for at kontakte lokale mærkeklubber for det pågældende produkt, som i mange tilfælde kender til sælger.
Det har jeg været vidne til i en påtænkt handel med en ganske forfærdelig Rolls. Der fik man anbefalet det lokale Rolls Royce værksted til at gennemgå vognen. Det viste sig at de allerede kendte vognen og på det allerkraftigste advarede mod at købe vognen uanset pris.
Omvendt købte en af mine kammerater en Jaguar XK120, der på alle måder fik de bedste rekommandationer af den lokale Jaguarklubs medlemmer og alle oplysninger om vognen blev verificeret.
Den viste sig så ved hjemkomsten til DK at være lidt bedre end beskrevet, men det er jo til at leve med.
Undertiden kan man komme langt med lidt alternativ tænkning.
Det sikreste er altid at tage ud og se på emnet på åstedet. Jeg var i juledagene i Frankrig med en bekendt og se på en Jaguar XK150 og oplevede den store glæde at denne vogn var i langt bedre stand end billeder havde givet indtryk af. Det er ikke alle udenlandske sælgere, der er utroværdige.
En ting, der kan være en god ide, er at bede om et billede af køretøjet med dagens avis liggende på, og med sælger ved siden af.