sv: Køb af Range Rover 2,5 DSE (26-03-2008 20:51:55)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj
Hej Tommy,
1996 2.5 DSE km: 140.000 til 150.000kr. - øh er det gule eller hvide plader - hvis gule - så synes jeg den er for dyr!!
En Range Rover P38 er en rigtig dejlig velkørende komfortabel bil, MEN:
Hvor længe holder en 12 år gammel bil?! Tja det ved vel ingen... men her er et par giftige faldgruber for dieselmodellerne:
Indsprøjtningspumpen kan være en DYR reperation (10.000+kr). Bilen er qva. sine 136 Hk MEGET motorsvag - alt er selvfølgelig relativt - men en tur over eksempelvis Kassel-bakkerne i et sådant køretøj er IKKE noget jeg ville gøre!
På grund af dens få kræfter er mange af dem kørt hårdt for, at kompensere for de netop manglende Hk - hvilket forkorter levetiden på motoren yderligere - en del har fået ny/renoveret motor ved 100-140tkm (det kan også ske også for benzinere, men her er det pga. varme ved evt. vandtab) jeg vil umiddelbart mene at en 2.5 DSE har alt for få kræfter til din opgave.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad du er vant til af "kræfter" i forvejen - men en campingvogn "koster" jo på "trækkontoen" og det skulle nødig blive "for spændende" trafikalt set.
Da bilen er 12 år gammel har det selvfølgelig stor betydning for dens almindelige "helbred" i hvilket omfang dens vedligeholdelse har været udført - er det efter foreskrifterne (eller forhåbentlig bedre!) har den supplerende rustbeskyttelse - godt nok er den lavet af både aluminium og stål - men det kan også give grimme overraskelser med tiden, hvis ikke ejerne sørger for korrekt vedligeholdelse! eksempelvis den skal have 12 liter motorolie! hvilket får nogle til at springe hvert andet olieskift over - En P38 skal serviceres for hver 10.000 km.
Personligt ville jeg ikke selv turde købe en diesel model (indrømmer blankt, at jeg heller ikke har temperamentet til dens (manglende) fartegenskaber -
Jeg fik for 3 uger siden tilbudt en 4.0 V8 med (190Hk) på danske hvide plader til ca. 140.000,- men jeg blev meget skuffet over dens effekt - den var motormæssigt for "slatten" i forhold til min egen 4.6 V8'er. (218 Hk). - og takkede derfor nej til bilen på trods af dens "billige pris nummerpladefarven taget i betragtning!
Er det forresten den i Næstved?! For så kommer den så vidt jeg ved fra Sydjylland fra et andet klubmedlem.