Selvfølgelig skal man altid se en sag fra flere sider og jeg forstår egentlig godt ønsket fra regeringens side, om at påvirke bilisternes adfærd i en bestemt retning vha afgift ændringer. Til en vis grad kan jeg også godt følge argumentationen med at når der ved køb spares mange penge i registreringsafgift, så må man til gengæld som privat løbende betale en form for ”afbetaling” af den sparede afgift. Ekstra betalingen er jo netop kun for privat brug, hvorimod brug til erhverv ikke betaler denne afgift.
Derudover kan jeg egentlig også godt følge beslutningen om at en bil skal betale det samme i grøn afgift, uanset hvordan den så er indrettet eller registreret, den belaster jo på samme måde uanset hvad.
Der hvor kæden hopper af for mig, er når man denne gang vælger at omlægningen af afgifterne skal gælde for alle biler, uanset hvornår de er købt/registreret – det er her jeg mener forslaget går galt. De øvrige gange der har været tale om en afgift omlægning har der kun været tale om fremtidig køb/registrering. Derfor har dem der har købt en ny gulpladebil til privat brug i perioden fra 1998 til i dag været vidende om den højere afgift på købstidspunktet og har været istand til at tage det med i deres overvejelser inden købet.
Dette gælder jo netop ikke for de mange der denne gang rammes af en afgift ændring, de har ikke haft denne viden da de købte bilen og har derfor truffet deres beslutning på baggrund af de eksisterende regler. Så selv om der ikke er tale om lovgivning med tilbagevirkende kraft (det er jo noget vi skal betale fremad), så vil jeg alligevel mene at vi kan tale om en slags ”bristede forudsætninger” imellem samfundet og borgerne.
Ud over ovenstående har regeringen jo mange gange meldt ud at det skal være dyrere at bruge bilen, mod at den blev billigere at anskaffe. Dette kan bla. ses i regereingens rapport ”Bæredygtig transport – bedre infrastruktur” fra 2008 som kan hentes her:
http://www.folketinget.dk/samling/20081/almdel/tru/bilag/134/621463.pdfPå side 6 i rapporten i afsnittet vedrørernde ”Grønnere biltrafik” skriver regeringen følgende:
Citat start -->
For mange danskere er bilen nødvendig for at få hverdagen til at hænge sammen. Bilen vil også være vigtig i fremtiden. Men vi skal dreje brugen af biler væk fra benzinslugerne og over mod de energiøkonomiske modeller.
Derfor vil regeringen gennemføre en fundamental, grøn omlægning af bilbeskatningen. Vi vil flytte skatten, så det bliver billigere at købe en energiøkonomisk bil. Samtidig vil vi indføre kloge kørselsafgifter, der gør det dyrere at køre i myldretiden i de store byer end om aftenen på landet.
Danskerne betaler allerede meget for at have bil. Derfor må den samlede bilbeskatning ikke stige.
Kørselsafgifterne skal samlet set modsvares af en lavere registreringsafgift. Omlægningen vil således
ske inden for rammerne af skattestoppet.
Den grønne omlægning af bilskatten vil mindske trængsel, støj, forurening og CO2udledningen. Samtidig vil den øge efterspørgslen efter kollektiv trafik.
<-- Citat slut
Men som en politiker engang sagde om sig selv ”Man har et standpunkt til man tager et nyt”. Dette gælder jo tilsyneladende stadig for de nuværende politikere som jeg mener vender 180 gr i forholdt til deres tidligere udmeldinger, men det er jo kun set ud fra mit private synspunkt.
Det er klart at det en regering tænker på er det samlede billede og der skal det jo nok gå op i den sidste ende. I deres optik er det meningen at man skal købe en ny billigere og mere økonomisk bil som er billigere i afgift - og ikke at der er en mindre flok mennesker der ikke har overvejet at skifte til en VW-lupo, men gerne vil beholde den bil de altid har haft.
Men i sidste ende er det jo et valg for fremtiden vi skal tage hver især, så fra regeringen er budskabet klart. De ønsker ikke gamle store biler i Danmark, men derimod små billige og økonomiske biler. Derfor bliver store biler dyre i årlig afgift (LR-biler kr. 10-15000) og små biler billige (KIA Picanto kr. 520) og den ekstra betaling vi skal aflevere, skal bruges til at gøre det billigere for de små biler så det store regnestykke gå op i den sidste ende.
I sidste ende drejer det sig ikke om hvad vi vil eller ikke vil, men om adfærdsregulering vha. økonomi som får os til at handle som regiringen vil. Det er bare os der falder udenfor ”normalen” og derfor bliver ramt hårdt.
For nu at ingen er i tvivl – ja jeg synes også at det lige nu er ”træls” at have 3 LR på gule plader, jeg har bestemt ikke lyst til at betale de 30000 det kommer til at koste mig ekstra om året. Så her bliver der nok skåret ned fra 3 til 0 LR og den gamle RR der snart er veteran bliver fundet frem igen (på hvide plader).
Mvh. Benny #2711