tilbage

Land Rover Forum  

Index
10314: lyskontakt smelter på SIII (02-08-2003 23:07:15)
Lars Tambour (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.255.193)
Kan nogen give mig en fornuftig forklaring på, hvorfor lyskontakten (den på retstammen) igen er smeltet, så forbindelsen til det korte lys blir løs.
Kan det have noget at gøre med, at jeg har skiftet kondensator, og derfor har fået for kraftig spænding?
Index
10320: sv: lyskontakt smelter på SIII (03-08-2003 21:46:08) (svar på 10314)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.233.14)
Du har faktisk selv svaret på dit spørgsmål...
Index
10334: sv: sv: lyskontakt smelter på SIII (04-08-2003 13:06:27) (svar på 10320)
Lars Tambour (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.150.235)
Tak for svarene.
Skal jeg forstå det sådan at kontakten simpelthen er underdimmentioneret og derfor smelter?
Jeg har målt på spændingen, og den er lige under 12 V.
Index
10335: sv: sv: sv: lyskontakt smelter på SIII (04-08-2003 16:28:04) (svar på 10334)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.198.209.158)
Hej Lars,

Spændingen er ikke for kraftig, tværtimod! Pærerne trækker 2 x 55W + 2 x 5W + evt.? = min. 120W. 120/12 = 10 Ampere, altså jo lavere spænding jo flere ampere og større belastning af kontakten. Spændingen på lige under 12V er det ved kontakten eller ved batteriet?
Under alle omstændigheder er det i underkanten (norm. ca. 13,5), så hvis det er ved batteriet, bør du tjekke batteri og generator. Hvis det er ved kontakten er det dårlige lednings og stel forbindelser du skal lede efter.

Thomas løsning med arbejdsrelæer er anbefalelsesværdig uanset hvad der er galt.
Index
10336: sv: sv: sv: sv: lyskontakt smelter på SIII (04-08-2003 17:08:33) (svar på 10335)
Lars Tambour (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.150.235)
Spændingen er målt ved kontakten.
Hvilke værdier skal jeg måle ved generator/batteri/kontakt?

Index
10338: sv: sv: sv: sv: sv: lyskontakt smelter på SIII (04-08-2003 18:17:14) (svar på 10336)
Thomas Holm #3251, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.97.146.140)
Hej Lars

Kontakten er underdimensioneret, uanset hvordan man regner det ud. Det kender næsten alle seriekørere til. Så enten kan du sætte en større kontakt i, eller også kan du sætte relæer i (sidste løsning giver som sagt mere lys foran bilen...)

Mvh

Thomas
PS: Skriv endelig, hvis du mangler yderligere elinstruktion...
Index
10337: sv: sv: sv: sv: lyskontakt smelter på SIII (04-08-2003 17:16:15) (svar på 10335)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.6.62)
lige en lille retelse til torbjørn...

hvis en pære afsætter 120 W ved 12 V så vil pæren have en modstand på 1,2 ohm.
hvis man på tilføre en spænding på 10 V til en pære med en modstand på 1,2 ohm så vil man få en strøm på 8,33 A og en efekt på 83,3 W

Her er så ohms lov til jer som ikke har den stående...

Spænding(V)=Strøm(A)*Modstand(ohm) (U=I*R)

Effekt(W)=Spænding(V)*Strøm(A) (P=U*I)
Index
10331: sv: lyskontakt smelter på SIII (04-08-2003 11:18:27) (svar på 10314)
Thomas Holm #3251, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.97.146.140)
Hej Lars

Hovedproblemet er, at forlygternes strømforbrug føres direkte igennem kontakten ud til lygterne. På min serie III byggede jeg to relæer ind. Jeg tog de to originale "hovedstrømsledninger" som gik fra kontakten til lamperne (jeg mener at farverne er blå med hvid og blå med rød), og satte "hovedstrømsledningerne" til styreklemmen på hvert relæ. Dernæst lavede jeg nye sikringer og træk nye ledninger til relæerne og ud til lygterne, og så kunne min kontakt holde. Derudover fik jeg også mere lys ud af mine lygter, så der er flere fordele ved den lettere ombygning.