tilbage

Land Rover Forum  

Index
10445: Kobling (13-08-2003 10:33:44)
Nicolai Simonsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.220.3)
Hej

Jeg skiftede for en måneds tids siden, min koblings cylinder (Slave) pga. utæthed. Jeg satte den nye i og luftede systemet ud, men den kom ikke 100% rent i gear, hvis i forstår hvad jeg mener, der var noget knas. Efterhånden som jeg kørte i den blev det værre og værre. Det endte med at jeg igår ikke kunne sætte den i andet gear, den ville simpelthen ikke. Jeg fik så bugseret min LR 88" op til en kamerat, som er mekaninker, så han kunne se på. Den havde hverken tabt koblingsvæske, og systemet var luftet helt ud.

Hvad kan problemet være? Kan det havde noget at gøre med de plader som sidder inde i gearkassen som bremser koblingen?

MVH
Nicolai
Index
10446: sv: Kobling (13-08-2003 12:16:39) (svar på 10445)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.81.73)
Hej Nicolai.Det er ganske simpelt? din hv cyllindre er ikke luftet ordentligt ud,du kan kun få luften ud ved at løfte forenden af din bil 45grader og så lufteud igen så kommer det til at fungere med garenti.Brug en værksteds lift det er det nemmeste,hejlift kan også bruges men er mere risikabel,husk at komme nogle store klodser bag hjullene i bag.
Index
10456: sv: Kobling (13-08-2003 20:34:30) (svar på 10445)
S. vels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.204.130)
Før du begynder at løfte rundt med 1½ ton bil, kan du prøve nedenstående procedure. Den er med gode resultater afprøvet på div sIII koblinger og bremser:

1 - Anskaf en assistent.
2 - Sæt assistenten bag rattet og vis ham hvor koblingspedalen sidder.
3 - Fyld reservoiret helt op med væske (VIGTIGT).
4 - Lad assistenten pumpe ca. 10 gange med pedalen for derefter at holde den nede.
Der er nu tryk på hydraulikken.
5 - Åbn for luftskruen. ½ omgang hurtigt.
Nu skyder væske, slam, vand, gammel gummi, luft og hvad der ellers er ud i eet nu.
6 - Luk for skruen.
7 - Pedalen slippes roligt.
8 - Gentag 4-7 nogle gange indtil pedalen går fra frigang til hård uden blød mellemgang.

NB. Der er til 4 skud i reservoiret. Husk at tælle (VIGTIGT) og fyld op til kanten.

Du huskede at smøre pakningen i stemplet med bremsevæske før du monterede cylinderen?.

Hvis ovenstående ikke virker, kan det godt være du skal til at løfte bil.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
10465: sv: Kobling (14-08-2003 20:04:16) (svar på 10445)
Jan Baunehøj Andersen #6070, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 195.249.49.132)
Hej Nicolaj

Du taler om "knas" generelt men at det i denne forbindelse kun er 2. gear der er problemet. Hvis der er tale om decideret blokering af gearet og ikke igen "knas" så kan det være en af de små fjedre dernede (eller noget andet) der er faldet ned og sidder i klemme imellem de trækstænger der er forbindelelsen ind til gearkassen. Prøv at fjerne skærmen omkring din gearstang og kig på det. Jeg havde samme problem for et halvt år siden.

88"-hilsen Jan