tilbage

Land Rover Forum  

Index
104783: konstruktiv ændring (12-11-2010 18:28:12)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.161.72)
Jeg har været ude og tale med en synsfætter, der fortalte mig hvordan man får skivebremser på seriebilen og får det godkendt

Start med at kontakte Preben Egelund (www.prebenegelund.dk) han er gl. bil inspektør fra dengang det var staten der godkendte køretøjer

han lægger så en plan og fortæller hvordan man skal gøre, til sidst udarbejder han en rapport der lægges til grundlag for godkendelser af den konstruktive ændring

Synsfætter mente at P. Egelunds arbejde kostet omkring 3000,00kr.
til gengæld mente sunsfætter ikke at staten skulle have nogen afgift

jeg tænkker at hvis man tager delene fra en 110ér drejekuglen og spindlen, burde det være nemt at lave


_________________
Steen
Land Rover SIIa 1962 2,25 benzin 109
Index
104789: sv: konstruktiv ændring (12-11-2010 21:25:17) (svar på 104783)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.176)
Super initiativ... Lægger du linket ind på Land Rover links ?
Index
104819: sv: sv: konstruktiv ændring (13-11-2010 17:07:50) (svar på 104789)
Olav Knudsen #1886, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 93.164.127.164)
Vi elsker alle vores biler og vil gøre næsten alt for at gøre den bedre. Men er der nogen der tænker på, når man nu laver disse ændringer, hvor går grænsen mellem at være ejer men også producent. Få der ligger en typegodkendelse på det origenale køretøj som er udstedt til importøren. Nu kommer der så en ny, og den vil så være udstedt til XX. Nu kan importøren fraskrive sig ansvart iht. produktansvarslove, for nu hænger man selv på den da for du er XX blevet producent.
Ved bla. vidersalg vil der opstå det problem, at kommer køretøjet ud for en ulykke, hvor det kan påvises at det er den ombygning der er skyld i det. Vil det være den der har lave ombygningen der kommer til at hænge på erstatningen.
Så sørg for at få det juridiske iorden når man laver disse ting, det kan blive rigtig dyrt, tænk bare på den englænder der havde bygget sin 110" om, bilen ændte i en flod og et par af hans egne børn kunne ikke komme ud. De druknede ved ulykken.

Den bedste sikkerhed sider mellem ørene
Olav
Index
104821: sv: sv: sv: konstruktiv ændring (13-11-2010 17:18:35) (svar på 104819)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.161.72)
nu er det sådan at ham gutten jeg henviser til udarbejder en rapport som bilen bliver godkendt efter, så ved videresalg følger rapporten bilen, rapporten er påført bilens stel nummer, så der er intet at komme efter
Index
104827: sv: sv: sv: sv: konstruktiv ændring (13-11-2010 20:11:39) (svar på 104821)
Jens Borchert Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 109.59.220.242)
Jeg mener ikke at det er nok med en rapport, der skal laves egentlige forsøg der viser at den nye løsninger på højde med eller bedre end den gamle.
En sådan undersøgelse skal laves pr "model", (mangler at få defineret "model") men er man flere kan man evt deles om udgiften, derefter er det "gratis" at benytte denne godkendelse.

Jeg har lidt kontakt til en person, der kan forestå denne tekniske dokumentation og forsøg. Men startprisen, som er et særtilbud, vil begynde ved 15.000,- for at godkende een "model"

Så måske klubben skal ind over, men det er muligvis uden for klubbens formål at give støtte til konstruktive ændringer.
Og det tror jeg er meget godt, netop på grund af det ansvarsforhold der blev nævnt ovenfor.
Index
104830: sv: sv: sv: sv: konstruktiv ændring (13-11-2010 21:07:32) (svar på 104821)
Olav Knudsen #1886, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 93.164.127.164)
Nu er det jo ikke synsannden der udføre ombygningen af køretøjet, så der for er det ham der laver ombygninge, der er ansvarlig for køretøjets tekniske stand. Der for bjive du i dette tilfælde producent.Et tænkt tilfælde synsmanden foreskriver at boltene skal være kvalitet 8.8 og du montere istedet 4.8. Efter et par år sælger du bilen og et par bolte knækker. den køre galt og en person bliver dræbt. Hvem tror du de kommer efter?

Olav
Index
104832: sv: sv: sv: sv: sv: konstruktiv ændring (13-11-2010 22:07:44) (svar på 104830)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.161.72)
i tænkte uheld kommer de efter ejeren af køretøjet og kun ejeren da det altid er ejerens ansvar.
men der er da godt at vi denne klub har folk der er klogere end dem der lever af at leve sådan et arbejde det er at ændre bilers opbygning.
Jeg skal nok huske at lade være med at dele guldkorn på forum

Steen
sIIa 1962 109"
Index
104835: sv: sv: sv: sv: sv: sv: konstruktiv ændring (14-11-2010 01:58:30) (svar på 104832)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Der står direkte på Trafikstyrelsens hjemmeside at dem der må lave testene på ombygningerne, skal være et anerkendt prøvingsinstitut såsom TÜV, Teknologisk institut og tilsvarende.

Hvem og hvordan de gør hvad, så de bliver "anerkendt prøvningsinstitut" ved jeg ikke.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
104841: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: konstruktiv ændring (14-11-2010 09:42:37) (svar på 104835)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Det er ikke helt rigtigt at der altid skal udføres forsøg.
Jeg var med til at udvikle lidt på den hedengangne Kewet elbil for år tilbage, og da elbiler også skal overholde samme regler som andre motorkøretøjer er det ikke uden bøvl.

Hvorom alting er, så har man to muligheder. Den ene er at efterprøve sin konstruktion ved forsøg og den anden er at eftervise holdbarheden ved en beregning.
Begge dele er lige valide i færdselsstyrelsen, men nogen ting Kan man ikke eftervise beregningsmærssigt overbevisende, som f.eks. kollision, derfor testes der praktisk.
Der er også en helt tredje mulighed og det er at bruge en allerede typegodkendt komponent. F.eks. en hel aksel fra en anden bil. Så skal man bare godtgøre at komponenten "passer" sammen med det køretøj den skal sættes i. Dvs. fastgørelser osv. skal være i orden. Og det er som regel nemmere end at beregne/teste et helt system.

Når vi snakker bremseombygning, så er der jo intet i det der er hverken nyt eller revolutionerende, så derfor tror jeg at det ikke er så svært at få typegodkendt det.
Man skal bare huske at det er meget specifikt, hvad typegodkendelsen dækker. Dvs. at det kun vil være en type skiver fra en bestemt fabrik, med et bestemt fabrikat bremserør, med et bestemt fabrikat pakninger osv. osv. der typegodkendes.

Jeg siger bare "Go for it"! Det vil være stort hvis vi fik muligheden for at opgradere på lovlig vis. Også selvom det i første omgang betyder at vi "gifter" os med en bestemt type bremser.

Mvh
Jens
Index
104845: sv: sv: sv: sv: sv: sv: konstruktiv ændring (14-11-2010 11:25:04) (svar på 104832)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.251.150)
Godt initiativ, jeg er ikke i tvivl om det kan lade sig gøre at få hul igennem mht. lovliggørelse af skivebremsemontering på Seriebiler. Så fornylig der også findes converteringssæt med massive skiver til lidt mindre penge. Jeg er liebhaver til et sæt fra GB, dersom det lovliggøres og betaler del af fragten. Og så del af gebyret
til troldmanden naturligvis, dersom det lykkes.