tilbage

Land Rover Forum  

Index
10459: Montering af torpedoplade (14-08-2003 09:31:47)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 195.249.77.21)

Efter endt renovering skal min torpedoplade nu monteres på chassisrammen. Den har naturligvis "slået sig" efter svejsning og galvanisering. Derfor er mit spørgsmål: Er der nogle målepunkter at gå ud fra, således at den kommer til at stå vandret i forhold til rammen, idet det er vigtigt med hensyn til tilpasning af dørene
Index
10461: sv: Montering af torpedoplade (14-08-2003 10:20:58) (svar på 10459)
S. Vels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.204.130)
Tilpasning er blot et spørgsmål om geometri.
Lav et par lange stag af gevindstang eller vinkeljern med bolte svejset på i begge ender. Brug de yderste monteringspunkter til bagkassen på bagbroen som fikspunkter. Den andend ende af stagene monteres på torpedoen, så højt som muligt, hvor det nu lader sig gøre.
Nu kan der justeres i den høje ende med bolte på stagene.
Brug et vaterpas flittigt i begge sider under hele processen.

Selvom man får tingene spændt op ved samling, kan der godt være spændinger der senere viser sig som f.eks. en knækket forrude.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
10473: sv: sv: Montering af torpedoplade (15-08-2003 12:01:30) (svar på 10461)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 195.249.77.77)
Hej Vels.
Dit svar er ok. selv om det måske ikke lige var det jeg havde håbet at få.
Jeg havde nærmest håbet på at der i chassis/karrosseri specifikationerne var nogle faste mål at gå ud fra. Endelig er der jo den mulighed at jeg monterer ladkassen og måler ud fra denne
VH.
Martin
Index
10497: sv: sv: sv: Montering af torpedoplade (17-08-2003 00:23:43) (svar på 10473)
S. Vels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.204.130)
De eneste mål der sådan lige er til at finde i manualen, er målene på rammen. Disse er til for at kunne placere reparationsstykker korrekt.

Så du må nok arbejde dig frem på slump.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
10474: sv: Montering af torpedoplade (15-08-2003 13:47:39) (svar på 10459)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.194.127)
Hej Martin!

At torpedoen har slået/vredet sig under varmgalvaniseringsprocessen er simpelthen for dårligt - det tyder på at den ikke er blevet varmet gradvist op inden den blev dyppet i det varme kar med zink (det skulle galvaniseringsanstalten have underrettet dig om inden - det at de ikke foretog denne hensynsfuldhed er bare ti tommelfingre nedad til dem (skammeligt))- hvorfor givne spændinger i materialet fra henholdsvis svejsning og selve den store og bratte temperaturforskel den bliver udsat for under neddypningen forårsager vridninger. Dette fænomen undgås netop ved opvarmningen inden.
Jeg ved så ikke om det kan nytte at klage - men for en anden gangs skyld skal det sikres at emnerne bliver opvarmet inden - kræv det.
En anden løsning er så naturligvis koldgalvanisering - men den er knap så holdbar i længden.
Sådant kan gøre mig arrig.
LR sIII hilsener Stefan - Skanderborg