tilbage

Land Rover Forum  

Index
10514: Fjedre (18-08-2003 17:06:02)
Gustav Bryde-Nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.4.199)
Hej Laro venner

Jeg står for at skal skifte støddæmpere og tænkte på om det også var nødvendigt at skifte fjedre. Bliver de også møre eller skal de bare skiftes når de er ved at være tæret op?

:-)) Gustav
Index
10515: sv: Fjedre (18-08-2003 17:17:35) (svar på 10514)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.233.117)
Hvis du stiller spørgsmålet mht fjedrene på denne måde, så burde de vel have været skiftet for længe siden !!! Du sikkert en Serie-bil. Du kunne overveje, at montere de såkaldte parabolske fjedre, som giver en væsentlig bedre kørekomfort og - sikkerhed samt at vognen bliver mere smidig og nemmere at håndtere.
Index
10541: sv: sv: Fjedre (19-08-2003 22:54:30) (svar på 10515)
Gustav (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.105.26)
Hej Paul

Jeg kører 110" fra 1992 der har gået 250.000 km og jeg ikke sikker på om de skal skiftes. Min undervogn virker meget blød og mine dæmpere skal helt sikkert skiftes og så var det jeg tænkte, at det kunne jo være at mine fjedre også skulle skiftes...men jeg er ikke helt klar over hvordan man vurderer det?

Hilsen Gustav
Index
10542: sv: sv: sv: Fjedre (20-08-2003 06:49:35) (svar på 10541)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.62.164.114)
Mojn, Gustav
Mikkel har svaret på noget af dit spørgsmål, men jeg ville nok skifte både fjedre - måske endda til 130"-typen - og samtlige bøsninger. Så er der ro i mange år igen. Men som nævnt af Mikkel, det er en afvejningssag...
Index
10550: sv: sv: sv: Fjedre (20-08-2003 19:35:29) (svar på 10541)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Dæmperene kontrollerer du på samme måde som på alle andre biler - tryk på bilen og den må kun gå op/ned EEN gang. Hvis du er i tvivl så find et vej bump og kør jævnt stærkt hen over det - fortsætter bilen med at "gynge" efetr at du har passeret bumpet, skal der skiftes støddæmpere. Fjedre er en lidt anden sag (det er lidt et temperaments-spøtgsmål som Mikkel også er inde på (hvis jeg forstår ham korrekt)). Hvis du skal køre meget terræn kan de faktisk ikke blive bløde nok og kører du kun på asfalt kan de ikke blive hårde nok (med forbehold).
ASFALT:
Bløde fjedre bag (blødere end foran) for du understyring. Bløde fjedre for (blødere en bag) for du overstyring.
Disse principper betyder ikke noget ved terrænkørsel, da det foregår ved relativ lav hastighed. Jo blødere de er til terræn des bedre "nivelerer" bilen sig d.v.s karossen forbliver vandret og bilen "kravler" bedre gennem ujævnt terræn. ALTSÅ ET SPØRGSMÅL OM TEMPEREMANT (-:
Mvh. Michael
Index
10530: sv: Fjedre (19-08-2003 12:48:58) (svar på 10514)
Mikkel Fibiger #5177, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.163.178.242)
Hej Gustav!

Som udgangspunkt skifter man ikke fjedrene sammen med støddæmperene. Det er en afvejning fra gang til gang, alt efter bilens alder, km-stand og brug. Nu nævner du ikke hvilket køretøj du er i besiddelse af, men både bladfjedre og skruefjedre kan blive bløde lang tid før de ruster væk. Bøsningerne i undervognen kan også blive lidt "slappe" med tiden.
Håber det er svar på dit spørgsmål...

Hilsen

Fibiger