106146:
sv: V8´er med sløv start (17-12-2010 13:33:10) (svar på
106135)
Jens Borchert Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 109.59.92.231)
Min gamle serie 2a med den 6cyl motor har være helt umulig at starte, i koldt eller vådt vejr.
Batteriet er dårligt, da det sjældent lades op, og jeg har benyttet starthjælp fra min borgergryde tit og ofte.
Tændingen er heller ikke for god, der er så meget slør i knikserakslen, at det er helt umuligt at stille et fornuftigt tændinstidpunkt, efter forskrifterne
Men det store gennembrud i startevnen kom da jeg investerede i en ny tændspole, en af dem med formodstand.
Med normal tænding starter den ikke, med med kortsluttet formodstand og dermed noget der ligner 20% højere gnistspænding ... så springer den i gang så snart første cylinder har været i bund og trukket frisk benzin/luft ind.
Ellers er symptomerne nøjagtig som der beskrives i første og andet indlæg.
Er din knikser og kondensator dårlig, så vil det give udslag på en elektronisk omdrejningstæller, med en nål der pisker op og ned af. Da jeg skifte til ny knikser og ny kondensator, for nogle år siden, så stod nålen klipestabilt. Det gør den stadig.
Det fortæller noget om at der manglede en masse tændingsimpulser før.
Så ny tændspole, der fås til kr 170 i Biltema (Odense), så er du sansynligvis kørende igen.
Det var det der hjalp mig, bortset fra at batteriet igen er slidt ned og står næsten afladet her i vinterkulden, så jeg kan stadigvæk ikke starte, uden start hjælp :)
Men så går det også fint resten af dagen .....
Køb evt samtidig en af der der nye ladere der kan sidde tilsluttet flere måneder og holder batteriet på toppen uden at overlade.