106783:
sv: sv: Frosset udluftning (30-12-2010 19:27:03) (svar på
106781)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (
ip-adr: 88.83.80.201)
Der kan samle sig så meget vand i bundkarret at man kan køre motoren tom for olie. Hvis man køre længe nok og samler vand samtidigt med man ikke efterfylder olie (oliepinden lyver jo ikke ???) Går motoren så lidt over serviceintervallet, har jeg hørt om tilfælde hvor folk er havareret på en længere tur, når vandet forsvandt og olien ikke længere kunne nå sugerøret til pumpen... selv om sommeren.
Men bortset fra det så er det jo egentligt logisk nok at din slange fryser, når du kører bliver slangen bitterlig kold og enhver kondensdamp i den vil sætte sig på slangens inderside og fryse øjeblikkelig. Der skal jo bare en lille prop til med et par skefulde for at blokere slangen.
Jeg ville følge rådet ovenfor og starte med at skifte olien. Hvis det ikke løser problemet, kunne man måske isolere slangen med en rørskål til vandrør. Det kan være at det er nok til at holde slangen frostfri, hvis den gøres tæt i overfladen med gaffa eller isolerbånd samtidigt.
Man undgår aldrig helt kondens i sumpen, det kommer dels når motoren køles af efter en tur og dels pga. det "blow by" der er af gas når motoren køre og en lille mængde udstødningsgas trykkes forbi stemplerne ned i sumpen - som bekendt er udstødningen fyldt med CO2 og H2O... Bare se hvor meget der drypper ud af udstødningen på en kold dag!
Mhv
Jens