tilbage

Land Rover Forum  

Index
10682: intercoler og motor størrelse ? (03-09-2003 21:28:16)
Claus Knudsen #3759, reg. njy (medlem) (ip-adr: 195.47.135.162)

hej i forum

er der nogle der har eftermonteret en intercoler på en 2,5 td og er det noget der er ulejligheden værd (HK).
mit næste spørgsmål er hvor stor
en motor man må lægge i en 110 td.
jeg tænker på en GMC på ca 140 hk.
hvad er den godkendt til ? der er en der har fortalt at alle 110 er typegodkendt til v8 er det korekt..

det er ikke et afgift spørgsmål...

hej fra 3759

Index
10685: sv: intercoler og motor størrelse ? (03-09-2003 22:19:35) (svar på 10682)
Anders Larsen #6178, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.50.226)
Når man har en turbo motor er det et most med en intercooler,og jo du kan hente en del power ved at sætte en på.Du kan se hvad jeg beskriver om det 16.08.03 under Intercooler.

Så er der det med at sætte et andet fabrikat motor i sin bil, der er den regel at den max må yde 20% mere end den motor den er født med.
Og 20% er jo ikke det vilde,men sådan er loven.Så det bedste man kan gøre for ikke at få problemer til syn er at tune på sin standard motor,for så kan man øge HK meget mere uden at få problemer for det meste :)

Det med om man må lægge en V8 i alle 110" det ved jeg ikke om man må,men hvis man må så må det være den gamle 3,5L med ca. 113hk standard
Index
10693: sv: sv: intercoler og motor størrelse ? (04-09-2003 13:32:33) (svar på 10685)
jesper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.209.165)
Hvis du skal have mere effekt er ikke nok at sætte en intercooler på, der skal også mere diesel til.
Index
10699: sv: sv: sv: intercoler og motor størrelse ? (04-09-2003 15:31:51) (svar på 10693)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Nej nej Jesper - læs Anders Larsens udmærkede forklaring andetsteds her på siden.
Mvh. Michael
Index
10702: sv: sv: sv: sv: intercoler og motor størrelse ? (04-09-2003 17:13:17) (svar på 10699)
Jesper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.209.165)
Tillad mig at citere Anders:"Varm luft "fylder" mere end kold luft (rigtigt), og giver derfor ikke en optimal fyldning af cylinderen(forkert)." Intercooleren køler luften. Antallet af iltmolekyler er højere per. kubikmeter kold luft end per kubik meter varm luft. Forholdet mellem Diesel og iltmolekyler skal være konstant. Har man kold luft og derved også flere iltmolekyler til rådighed kan man øge mængden af diesel i forbrændingskammeret. Mere diesel giver mere effekt ikke bare intercooleren. Som bekendt er der ikke meget effekt i at brænde luft af. Michael måske er det derfor din 300TDI lyder som en Taxa og ikke en lastbil;-)
Index
10736: sv: sv: sv: sv: sv: intercoler og motor størrelse ? (05-09-2003 20:02:57) (svar på 10702)
Anders Larsen #6178, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.50.226)
Hey Jesper

Nu hvor du kommer med sådan en lang fin forklaring på hvordan blandingsforhold skal være for en motor,var det så ikke en ide lige at få styr på det med en benzin motor( som du beskriver) ikke er det samme som en diesel motor.
En diesel motor har jo ikke en luftmængdemåler som en benzin med spøjt ,så blandingsforholdet på en diesel er bestemt af ens fod på gassen tildels...Så din forklaring med (Forholdet mellem Diesel og iltmolekyler skal være konstant)er sgu Forkert...Så du skal ikke sige Jeg er forkert på den..Tak.

Blandingsforholdet for benzin motor er 14,7 : 1 og skal være så tæt der på ved alle belastninger.

Men på en diesel er det sgu noget andet det er nemlig ca. 22 og opaf : 1 alt efter hvor tung ens fod er.

Mvh

Anders


Index
10686: sv: intercoler og motor størrelse ? (03-09-2003 22:48:04) (svar på 10682)
Peter ex.3478 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.30.239)
Hej

Du skriver at spørgsmålet om motor størelse ikke er et spørgsmål om afgift.
Men lige for at repetere reglerne her i landet du må lægge en hvilken som helst motor, bensin/diesel i din bil når blot du holder dig indenfor + - 20% ydelse & + - 50 kg. motorvægt, blot skal motorkontoret have besked hvis du skifter brændstof type.
omkring øvrige motor instalationer risikerer du jo blive præsenteret for en regning fra told & skat. Men du skal lige have fat i fabrikken i Solihull for at få deres detail foreskrifter om hvad de tillader (finder forsvarligt) at montere i deres biler, så HVIS Land Rover mener deres biler kan holde (bremsere drivlinie m.v.) til 400 hk. er det stort set i orden for synsfolkene. Har selv haft WV transporter type2 med ford scorpio 2,9 l og ca. 200 hk,
håber dette er fyldestgørende
M.V.H.
Peter
Index
10698: sv: sv: intercoler og motor størrelse ? (04-09-2003 15:28:49) (svar på 10686)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Hej Peter - læs lige Clauses brev igen!!
Han Skriver IKKE at "spørgsmålet om motorstørrelse ikke er et spørgsmål om afgift" - han skriver at han er ligeglad om han skal betale afgift.
Semantik! Peter
Mvh. Michael
Index
10700: sv: sv: sv: intercoler og motor størrelse ? (04-09-2003 15:41:51) (svar på 10698)
ex 3478 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.30.239)
hej Michael,
hvis du mod forventning læser hvad der står og ikke hvad DU tror der står skrevet.
opridser jeg jo blot hvad Claus må indenfor rammerne af danske afgift regler. Samt hvor han skal henvende sig hvis han vil gøre lidt ud over hvad man umiddelbart kan her i landet.
Med Venlig Hilsen
Peter
Index
10701: sv: sv: sv: sv: intercoler og motor størrelse ? (04-09-2003 16:30:38) (svar på 10700)
ex 3478 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.30.239)
Hej igen
da mit lille indlæg tilsyneladende kunne misforståes, må jeg lige indskyde at grunden til at talen altid falder på afgift i fbm. motorskift jo er at stort set alt hvad der ikke er afgift på er tilladt, hvorfor det jo ofte bliver reglerne om afgift på motorkørtøjer der afgør hvilke løsninger man vælger, tune original motoren eller lægge en lidt større motor i, feks. den GMC motor Claus har, Hvis Clauses nuværende motor har blot 113 hk. er der jo intet til hinter for af lægge GMCen i, vægtgrænsen på + - 50 kg er jo før blevet "justeret" så den passer til hvad der nu er brug for
Index
10737: sv: sv: intercoler og motor størrelse ? (05-09-2003 20:49:51) (svar på 10686)
Freddy O. Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.31.87)
Hvis du skifter brændstof skal du til syn! Det skulle jeg ihvertfald. Nye regler for ca 3 år siden