tilbage

Land Rover Forum  

109404: Expeditionsbil (15-03-2011 21:10:10)
Per Voss Capion #8700, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.30.57)
Hvilken bil vil ifølge lovgivning og jer garvede LR ejere være den smarteste at indrette til expeditionsbil. Det er jo næsten umuligt at gøre noget lovligt med en gulpladebil.
Der skal telt på taget og skabe,skuffer, køl/frys bagi og måske en soveplads. Der er helt sikkert nogle af jer der har en stor viden omkring spørgsmålet :-)

109409: sv: Expeditionsbil (15-03-2011 22:40:32) (svar på 109404)
Jacob Gren #8302, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.161.115.24)
defender 110".
109410: sv: sv: Expeditionsbil (15-03-2011 22:54:50) (svar på 109409)
Per Voss Capion #8700, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.30.57)
Det er også den jeg forventer det skal være, men hvilken type er smartest 9 eller 10 personer, gule eller hvide plader, gule plader er vel næsten afskrevet, når intet må i varerummet.
109411: sv: sv: sv: Expeditionsbil (15-03-2011 23:21:51) (svar på 109410)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.234.237)
Hvad med grænse plader vis du kun skal kører i udlandet.

Hans Martien
109412: sv: sv: sv: sv: Expeditionsbil (15-03-2011 23:30:20) (svar på 109411)
Per Voss Capion #8700, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.30.57)
Jeg kender ikke reglerne for grænseplader, men den skal også bruges herhjemme. Jeg vil allerhelst have en gulplade HT, men det ser ud til at blive besværligt at indrette den uden at risikere at told & skats indblanding.
109415: sv: sv: sv: sv: sv: Expeditionsbil (16-03-2011 01:23:51) (svar på 109412)
Per Voss Capion #8700, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.30.57)
Endelig efter mange timers læsning, har jeg fundet svaret med hensyn til indretning af gulplade bil. Så længe du ikke indretter varerummet med fast seng, vask, toilet og andet der indikerer beboelse, så må du indrette lige så tosset du vil, skabe, reoler, kasser, hylder osv. Varerummet skal blot overholde skats krav om min. 120cm i længden og min. 60 cm i højden. Skat ser ovenikøbet helst at gulvet er helt plant, så der er rig mulighed for udtræksskuffer, vandtank og andet "under" gulvet og man må gerne have sit køleskab bagi, det er jo også en kasse. Skat blander sig ikke i hvad du kører med, bare varerummet ikke bærer præg af personbil. Du må gerne have telt på taget.

Det meste kan du læse her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=110582 Det er faktisk ganske enkelt.
109422: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Expeditionsbil (16-03-2011 11:37:14) (svar på 109415)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.168.20)
hej Per

Har selv en 110 defender på gule plader jeg er ved at rigge til en balkantur i sommerferien.

Har ladet mig inspirere af en tysk blog http://web.me.com/tjxj/Reisetagebuch/der_Landy.html

Har købt et oztent som varmt kan anbefales

vh

peter
109424: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Expeditionsbil (16-03-2011 12:04:05) (svar på 109422)
Per Voss Capion #8700, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.30.57)
Hej Peter.

God side, der er mange gode input til indretning. Hvad måtte du af med for teltet og hvordan indretter du dit varerum, går selvfølgelig udfra at du behager told & skat, der bør forøvrigt ikke være problemer med lovlig indretning, når man sover på taget.

Per
Capion1@gmail.com
109435: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Expeditionsbil (16-03-2011 17:15:26) (svar på 109424)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.168.20)
hej igen


Jeg købte mit oztent størrelse 4 i tyskland og sparede næsten 3000 kr. i forhold til listeprisen hos wiberg og wibjerg i danmark. Jeg købte hos abendteuertechnik i tyskland

http://www.abenteuertechnik.de/epages/62113530.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/62113530/Products/RV-4

Jeg pakker i kasser og vi bor i teltet. det eneste jeg vil montere er en vandtank.

vh

peter
109446: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Expeditionsbil (16-03-2011 19:07:28) (svar på 109435)
Per Voss Capion #8700, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.30.57)
Hvordan har du tænkt med hensyn til vandtank, jeg vil selv have en i skærmen, men jeg synes ikke det er nok og jeg ved ikke lige helt hvor og hvordan jeg skal placere det sidste vand, der er rigtig mange muligheder, det i skærmen vil vi bruge til at vaske os i og det andet til drikke og madlavning.

Per
109425: sv: sv: sv: sv: sv: Expeditionsbil (16-03-2011 12:57:36) (svar på 109412)
Peer Bonnemann #6234, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 217.157.178.170)
Hej. jeg kiggede på en ny 110 i skrabet udgave momsfri og på grænse plader til kun 250000 på "hvide" plader - når jeg så kom hjem kunne jeg sælge eller betale afgift.

Jeg vil nok vælge en Bus da indretningen er fleksibel

Peer
109426: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Expeditionsbil (16-03-2011 13:10:48) (svar på 109425)
Per Voss Capion #8700, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.30.57)
Hej Peer.

Det er selvfølgelig en mulighed. Indretningen i en bus, tror jeg ikke på er mere flexibel, alle sæder skal som jeg læser det ifølge told & skat, være tilgængelige og være brugbare og de skal være pladseret på de originale pladser. Jeg synes sæderne optager alt for meget plads i indretningen, men vi er også kun to der skal køre i den vi skal indrette.

Per.
109436: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Expeditionsbil (16-03-2011 17:15:29) (svar på 109426)
Peer Bonnemann #6234, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 217.157.178.170)
Der er mange mugligheder, sæderne kan ligges ned bla., og du kan også som jeg lave et Land Rover køkken, hus at dit komfur skal være til samme brandstof som din bil kører på
109444: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Expeditionsbil (16-03-2011 19:00:20) (svar på 109436)
Per Voss Capion #8700, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.30.57)
Smart måde at indrette køkken på :-)
109445: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Expeditionsbil (16-03-2011 19:04:37) (svar på 109436)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.178.11)
Hvorfor skal brændstof være det samme som til bilen??
109447: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Expeditionsbil (16-03-2011 19:09:06) (svar på 109445)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.242)
Så slipper du for, at have mange forskellige slags med. Desuden forsyningssikkerheden. Du kan altid hælde diesel fra kogeapparatet i tanken, for at komme videre, men det kniber med at gøre det samme med gas...

Keep It Simple, Sweety! (KISS)
109427: sv: Expeditionsbil (16-03-2011 13:49:27) (svar på 109404)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.48.163.32)
Hvad med en 109 stw indregistreret som personbil? De gamle CF-biler kan da stadig fås i nogenlunde stand, og dem må man jo ændre på, stort set som man vil.

Jørgen Lundrup
109430: sv: sv: Expeditionsbil (16-03-2011 16:13:19) (svar på 109427)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Joe Jørgen. En 109'er STW er en udmærket vogn. Og rigtig mange har gennem tiderne krydset den halve verden som expeditionsvogn.

Jeg vil bare mene at hvis man vælger en seriebil, skal man været indstillet på at man vælger en 30 år eller ældre vogn, med uddateret teknik som tromlebremser og bladfjedre og, i forhold til moderne trafik, underdimensionerede og måske tørstige motore. Kort sagt: Man skal altså både være helt sikker på at den er mekanisk iorden, trods den høje alder og samtidig være indstillet på at køre i en bil der teknisk og komfortmæssigt ikke lever op til moderne biler.
Man kan selvfølgelig vælge at se lidt stort på den stramme danske regler for konstruktive ændringer og udstyre den med TDi-motor, skivebremser og servo-styring osv, men det er ikke noget jeg vil tilskynde til.

På den anden side, får man nok ikke en Land Rover med mere sjæl end en serie-vogn, den vil vække beundring og sympati overalt hvor den kommer frem. Den er jo selve indbegrebet af Land Rover. Og den vil kunne repareres overalt på kloden med en rulle ståltråd og lidt gaffa-tape.

Hilsen Niels
(Billedet er godt nok ikke en 109" men min 88" som vi 2 voksne og to børn tilbagelagde 1500km i sidste sommer.)
109451: sv: sv: sv: Expeditionsbil (16-03-2011 20:21:47) (svar på 109430)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.159.184)
Tjaeh, vi har da været en del steder i Sydeuropa i sådan et køretøj; det skal siges, at motoren var skiftet til en turbodiesel (med alle godkendelser og hele svineriet) og en sådan gammel bladfjedersag er faktisk meget komfortabel når den er tungt læsset, så virker fjedrene nemlig pludselig bløde igen! - og en marchfart på 90 km/h er egentlig ganske godt også på en tysk motorvej, såeh...

Jørgen Lundrup

Se billedet, som er fra Corsica...
109453: sv: sv: sv: sv: Expeditionsbil (16-03-2011 20:51:01) (svar på 109451)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Dét er go' stil det der Lundrup. Jeg får næsten lyst til at købe den 109" SIIA ex-CF der er på Børsen. (Stort smil, og "thumbs up")

Mvh Niels
109448: sv: Expeditionsbil (16-03-2011 19:53:04) (svar på 109404)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.242)
Hvis de rejsende ikke er af den langbenede jyske vikingertype, er en 110 HCPU et udmærket valg, idet ladet måler 2010 x 1670 mm.

Lægges en plade/pladesystem over ladet i rælingshøjde, får du masser af plads til r-tank, vandtank samt alt habengut, der skal låses væk. Ovenpå kan der så soves under presseningen!

Vil du sikre soveværelset, at du montere et gitter af samme type, som de kendte varerumsadskillelser er lavet af.

Superrejsevognen er naturligvis en 130": god plads i kabinen og masser af stuveplads på ladet. Afdækningen kunne måske forhøjes ca 30 cm. På toppen monteres et tagtelt.

Begge nævnte løsninger har den fordel, at du kan holde dig under 2100 mm totalhøjde med standard undervogn og 750x16 . Det kan betyde billigere færgeoverfart. Et tagtelt på toppen af en 110" giver en totalhøjde på ca. 2470 mm og øger luftmodstanden.

130" kræver større venderadius.

Kan ingen af de ovennævnte typer opfylde dine krav, er 110" HT den model, jeg vil foretrække, idet den kun har tre døre. Det øger sikkerheden.

Igen en sindrig inddelt pladeafdækning i rælingshøjde. Der kan indbygges ekstratanke og udvendige skabe foran og bag ved bagakslen, så du slipper for løse jerrycans og oliedunke etc etc pp. Markiser på begge sider. Sovepladsen vil være på ca 140 x 190 med mulighed for, at stikke fødderne ind over forsæderne.

Beklæd taget udfra med dørplade, så det kan benyttes som udkigsplatform.

Højeste punkt på min OneTen HT er en solcellesdreven marineudluftning, 2050 mm.

Kan du ikke have alt udstyr liggende under afdækningen, har du for meget med!

Hardtoppen er uden sideruder.
109493: sv: sv: Expeditionsbil (17-03-2011 12:34:05) (svar på 109448)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 78.156.126.170)
Hej

Så længe i kun er 2 så kan en 88" eller 90" byde på rigelig plads.

Har selv rejst med 88"eren, mest i sverige. Den er dog lidt hjemme bygget omkring taget, siderne kan rulles op, så vi kan nyde den frisk sommerluft på turene og hundene elsker at hænge med hovedet ud over lad kanten.

Vi har tagtelt bagover og plads til bagageboks/pose foran på taget, i ladet har vi hævet bunden og lavet 2 lange kasser i hver side til køkkengrej og lign. de fungere samtidig som køkkenbord under markisen, i midten en stor madras til de 2 labradors.

SIII Hilsen Anders
109498: sv: sv: sv: Expeditionsbil (17-03-2011 13:58:23) (svar på 109493)
Per Voss Capion #8700, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.30.57)
Hej Anders.

Det ser ud til at være en dejlig vogn du har at rejse i :-)
Vi skal være væk i 1 år eller mere og det skal foregå i en 110ér med telt på taget. For vores vedkommende kræver en tur af den varighed så meget udstyr at en 90ér ville blive for højt læsset, det passer os bedst med en 110ér.

Det er forøvrigt rigtig spændende og lærerigt at høre om hvordan forskellige biler er indrettet som rejsebiler, de fleste har deres egen lille fif eller erfaring. Håber der kommer mange flere indput og gerne med billeder.

Mvh.
Per
109513: sv: sv: sv: sv: Expeditionsbil (17-03-2011 15:09:18) (svar på 109498)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.60)
Når I har købt bilen, skal jeg gerne bidrage!
109529: sv: sv: sv: sv: sv: Expeditionsbil (17-03-2011 19:23:01) (svar på 109513)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.141.166)
Tøv en kende mht. indkøb af expeditionsbil. Land Rover er ved at skrue en ny serie Limited Edition sammen, X-Tec, 998stk.
ventes på gaden her i foråret. Hhv. 90"hardttop- 90"STW. og så 110" blandt andet som STW. uden langsgående sæderækker bag og uden bagerste sideruder, den perfekte langtursbil, alle TD4. Fåes i sølv ell. bronze med sort tag, hjulkasser, skærmkanter og lygtekrans. Hertil kommer letmetalfælge i "rundsavs-look-alike" Plus, naturligvis, specialsæder. Priserne begynder ved 275000Kr. i Tyskland (plus afgift, hvis danske plader)
109530: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Expeditionsbil (17-03-2011 21:04:25) (svar på 109529)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.60)
Mojn Verner,

den af dig omtalte 110 STW findes allerede i modeloversigten som Utilitity Wagon - eller hvordan det nu staves, men selvfølgelig ikke som LE-udgaven, da denne er ny.

Men helt klart en brugbar bil med fem siddepladser og et lukket bagagerum.

Den skulle koste små 710t DKK som personvogn!
109588: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Expeditionsbil (19-03-2011 19:33:32) (svar på 109530)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.24.135)
Selv Mojn, Paul. Nææehh, den ikke just koste gratis på DKplader men havde man mulighed for grænseplader ville det være optimal "motoring" i forb. med Langtbortistantur.
Ud fra billede i OFFROAD, leder det tanker lidt hen mod Ice
and Fire-udgaven af Defender, en anden Must-Havefærge.