tilbage

Land Rover Forum  

Index
11159: Hjælp søges (09-10-2003 16:17:18)
Jes Kroman #6037, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.66.142.174)

Nu er jeg ved at være igennem rammeskift på min serie 2A fra 1965. Det tog langt længere tid end forventet (specielt når man også skal brække fingrene i kølerhjelmen), og jeg er nu ved at være noget utålmodig.
Men jeg kan se enden på historien, bortset fra mit el-system, som jeg ikke helt kan få til at virke. Der er baglys, et enkelt blink til højre, men ikke stoplys og blink til venstre. Desuden kan jeg ikke blænde op/ned med forlygterne.
Hele ledningsnettet er en stor kage, som jeg ikke forstår mig på.
Findes der én omkring Præstø, der har forstand på de dele og kunne tænke sig at give mig lidt hjælp?

med venlig hilsen
Jes Kroman
55 99 92 69/55 99 95 18
Index
11195: sv: Hjælp søges (12-10-2003 21:10:10) (svar på 11159)
Frank Lund #6039, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.197.81.184)
Nu ved jeg ikke, om du har fået hjælp(?)
Desværre bor jeg ikke lige i nærheden og kommer sjældent på den anden side af Storebælt.
Men lidt gode råd og medfølelse kan jeg da give...
Jeg har selv været gennem det meste af de elektriske system på min SIII. Det hele startede med at blinklysene blinkede uregelmæssigt. Men under gennemgangen blev jeg stadig mere forundret over, at der trods alt var så meget, der havde virket. For stort set hver stelforbindelse og hver samling jeg rørte ved, var irret, rusten eller blot så løs, at det raslede fra hinanden.
Du skal bruge et elektrisk diagram, der passer til din bil. Haynes har 4 forskellige at vælge imellem alt efter om der er positiv/negativ stel og andre finurligheder. Jeg vil tro, at klubbiblioteket kan hjælpe, hvis du ikke har et elektrisk diagram i forvejen.
Så skal du bruge et voltmeter (multimeter) - det behøver ikke at være særligt dyrt.
Og så er det bare i gang med at finde noget på diagrammet du kan genkende. Start f.eks. ude ved lygterne - de er nemme at finde. Følg ledningerne. De er farvekodet, så det er ikke så slemt. Hver gang du kommer til noget isoleringstape, så pil det af og tjek hvad der er inden under. Når du kommer til en samling eller en stelforbindelse, så skil den ad og rens den (jeg brugte kontaktrens, vatpinde, sandpapir og gamle klude). Når du kommer til en kabelsko eller lignende, så ryk i det og vurdér om du tror det holder eller skift det ud (jeg tror Harald Nyborg er billigst med kabelsko). Følg hele tiden med på diagrammet og streg over med en gul overstregningstusch efterhånden som du kommer frem.
På min SIII var indmaden i flere af lygterne i så dårlig stand, at jeg købte nye hele vejen rundt undtagen de store forlygter.
Mine blinkproblemer var en kombination af dårlige fatninger, dårlige stelforbindelser og et multistik, hvor benene ikke havde ordentlig forbindelse. Jeg brugte en skruetrækker til at deformere benene i stikket, så der bliver bedre forbindelse, meeen jeg går stadig og lurer på, om jeg skal skifte stikket helt eller om jeg bare skal lodde ledningerne sammen.
Voltmetret skal du bruge til at tjekke at der kommer spænding ud til lygter m.m. Mål altid i forhold til en sikker stelforbindelse. Spændingsfaldet mellem to stelforbindelser skal være 0V ellers er den ene af stelforbindelserne ikke i orden.

Nå, ja, sørg så lige for at købe noget isolertape, der er ordentligt. Det skal være elastisk, så er det nemmere at vikle om kabelsko m.m.

Det var hvad jeg lige kunne bidrage med en søndag aften.
Elektronik i biler er halvt viden og halvt magi.
Men i en LR er det mest magi.

Venlig hilsen
Frank Lund
Index
11198: sv: sv: Hjælp søges (12-10-2003 22:51:43) (svar på 11195)
Jes Kroman #6037, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.66.142.174)
Hej Frank!

Tak for opbyggelig tale. Jeg er faktisk ved at være igennem problemerne, jeg fik god hjælp fra to andre medlemmer. Det er svært når man aldrig har rodet med sådan noget før, men efterhånden finder man jo ud af det. Så nu kører bilen med næsten alt lys på.
Desværre ser det ud til at jeg har fået nogle andre problemer med at den varmer en del, men det ordner vi nok i løbet af de næste par dage. så inden længe kommer bilen på banen igen.


med venlig hilsen
Jes Kroman