tilbage

Land Rover Forum  

Index
11211: Hvad er problemet med VM i Range Rover (13-10-2003 23:41:16)
Adam (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.215.236.124)
Hej,

Jeg har tidligere kørt RRV8 og overvejer nu at købe RR Diesel m. VM motor.

Jeg har hørt en del skidt om både 2.4 og 2.5 VM, men hvad skaber problemerne? - Er det terrænkørsel, højhastighedskørsel, mange kold starter, eller er motoren bare generelt svag?

Med andre ord: Hvis man finder en fornuftig brugt RR med VM kan man så være sikker på at få problemer eller er der chance for at køre lige så problemfrit som med V8-eren?

På forhånd tak for svar.

mvh
Adam
Index
11225: sv: Hvad er problemet med VM i Range Rover (14-10-2003 12:29:04) (svar på 11211)
Thomas Holm #3251, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.97.146.140)
Hej Adam

Enkelte kører uden problemer, men når først problemerne kommer, koster det fuldstændigt vanvittigt mange penge at reparere.
Hvis prisen på den bil du kikker på er tilpas lav, kan du eventuelt "bare" opgradere din VM motor til en Land Rover 200Tdi motor, som passer lige over i en VM bil.
Problemet med VM motoren er, at topstykkerne kan gå til. Min egen teori er at de ikke bliver kølet nok, og derfor "slår" sig, og revner, men om den holder, ved jeg ikke. Når så motoren går i stykker, er det som sagt meget dyrt at få den lavet, så er man forberedt på at skifte motor, er der ingen grund til at holde sig fra VM motoren. Den kører rigtigt godt, og har et dejligt træk, og man kan være heldig at den holder alt den tid man har bilen.

Held og lykke med dit måske kommende køb
Index
11248: sv: sv: Hvad er problemet med VM i Range Rover (14-10-2003 23:43:31) (svar på 11225)
Adam (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.215.236.50)
Hej Thomas,

Tak for et præcist svar. Det var lige præcis, hvad jeg havde brug for at vide.

Adam
Index
11288: sv: Hvad er problemet med VM i Range Rover (18-10-2003 05:20:05) (svar på 11211)
Niels Svarø #6306, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.54.95.165)
Hej Adam

Jeg har kørt RR med en VM 2,4 Turbo Diesel i et halvt år. Jeg købte bilen trods advarsler om netop denne motor. Jeg må konstatere at den trækker formiddabelt men larmer en del.

Problemet med topstykkerne har 2 årsager.

Den første er af konstruktionsmæssig karakter, idet topstykkernes kølevandskammer ligge højere end expantionstanken for kølevandssystemet. Det kan medføre at luft samles i topstykkernes kølevandskammer og da luft ikke kan bortlede varme med samme effekt som vand (transmissionstallet er 1/4 af vand) bliver topstykker overhedet. Dette giver større spændinger end alu-topstykket kan tåle og derfor revner det.

Den anden årsag findes for enden af den nøgle som spænder boltene til topstykket når disse har været afmonteret. Forkert tilspænding medfører spændinger i materialet og derfor revner topstykket når det bliver varmt. Manualen beskriver hvordan man skal montere topstykkerne.

Om RR med VM motor er velegnet til terrænkørsel har jeg ingen erfaring om, men på fast banet vej er motoren ret livlig fra 2.500 rpm.

Held og lykke med dit projekt
Niels

Index
11344: sv: Hvad er problemet med VM i Range Rover (21-10-2003 22:00:16) (svar på 11211)
Peter Horn 2142 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.81.146)
Har hørt, (kører ikke selv diesel), at man kan montere en extra expansionsbeholder, så den sidder højere en den anden, og bruger den til det egentlige formål, mens den "gamle" så altid er fyldt, så er topstykkerne også.
Index
12357: sv: Hvad er problemet med VM i Range Rover (03-01-2004 11:35:01) (svar på 11211)
Krister Bergknut medlem 1 i SLRK (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.64.27.97)
Jag har svarat på senare inlägg om VM-dieseln, som är en utmärkt motor - så länge man inte kör den för varm och sedan stannar utan att låta den gå ner i temperatur med motorn igång.
Som nämnts sväller topplocken när värmen stiger upp i dem och topplocksbultarna sträcker sig inte då. Resultatet blir att topparna lossnar lite och topplockspackningarna börjar läcka. Dessutom får man sprickor i topplocken - som dock går att köpa till rimliga priser från Midjydsk.

Keep on Rovering 2004!!