tilbage

Land Rover Forum  

Index
113310: mercedes diesel skal udluftes før start (14-08-2011 13:37:17)
Lars Peter Mondorf #8573, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.199.45.62)
Min 300 diesel har udviklet et behov for at blive udluftet før start når den har stået stille mere end et par timer. der er tydelig luft i top af filter og af og til skal dyserørerne tømmes ( 1 eller 2 er som regel nok). Efter start kører den upåklageligt.
Filter skiftet, forsøg med kørsel uden tankdæksel gør ingen forskel( vacuum i tank), returslangerne fra dyserne er tætte ( de lækker ikke)ingen synlige utætheder andre steder. forpumpen virker tilsyneladende da den jo løfter brændstoffet frem under udluftning. What could possibly be wrong ?
mvh
Lars
Index
113314: sv: mercedes diesel skal udluftes før start (14-08-2011 15:20:47) (svar på 113310)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.239.24)
Nu synes det ikke at fremgå hvilken herkomst moderfartøjet kan tilskrives, men vil skyde på calamiteten skyldes der suges luft via utæt brændstofledning fra tank, eventuelt def.
bakventil i liftpumpe, således brændstof løber tilbage til tank ved stop af motor.
Index
113330: sv: sv: mercedes diesel skal udluftes før start (14-08-2011 18:30:41) (svar på 113314)
Lars Peter Mondorf #8573, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.199.45.62)
Hej Verner ,moderfartøjets herkomst er præcis lige så adelig som drivværkets, og de har delt sorger og glæder de sidste 615.000 km , hvilket jeg ikke vil afvise kan være en del af problemet; inkontinens som følge af alder rammer jo desværre høj som lav. Jeg troede ( og det flytter jo desværre kun fjelde og ikke motorkøretøjer) at systemet var så tæt at det ikke havde behov for en bakventil. Jeg retter straks opmærksomheden den vej. En utæt brændstofledning burde vel give brændstofspild når den var tryksat under drift hvis den tillader luft at passere ind når systemet er aflastet ?.
Bukker, takker og skruer
mvh
Lars
Index
113335: sv: sv: sv: mercedes diesel skal udluftes før start (14-08-2011 19:19:15) (svar på 113330)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.28.229)
Sugeledning fra toppen? af tank kan i princippet godt være
utæt, ikke mindst kan tilslutningsstudsen på selve tanken
være tæret. I sugeledningen er der jo i sagens natur undertryk og trykløst ved stoppet motor. Er indsprøjtningspumpen forsynet med en gammeldaws forpumpe med håndpumpe og skueglas sidder der i denne to let fjederbelastede bakventiler, er der snavs der gør disse ikke lukker tæt vil diesel løber tilbage til tank. Da de er af plastik kan det tænkes de er slidte eller revnede.
Index
113355: sv: sv: sv: sv: mercedes diesel skal udluftes før start (15-08-2011 18:47:13) (svar på 113335)
Lars Peter Mondorf #8573, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.199.45.62)
Ka godt se logikken. Lige nu har det fået karakter af en periodisk fejl, med lidt held har der måske siddet skidt i bakventilen som er væk nu. Giver den et ordentligt skud injector-cleaner og ser om problemet vender tilbage.
Tak for hjælpen
mvh
Lars
Index
113358: sv: sv: sv: sv: sv: mercedes diesel skal udluftes før start (15-08-2011 19:49:08) (svar på 113355)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.60)
Hvis det ikke er omtalte ventil eller utæthed i brændstofrør, så kan fejlen også ligge i filterholderen, der kan være revnet... typisk Mercedes-fejl!
Index
113443: sv: sv: sv: sv: sv: sv: mercedes diesel skal udluftes før start (17-08-2011 17:19:24) (svar på 113358)
Lars Peter Mondorf #8573, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.199.45.62)
tak for indsparket. den kortvarige bedring var stilhed før storm. der ses nu tydelige bobler op af tilførselsrør fra filter til pumpe ved stilstand og udsivning i samling mellem motor og pumpehus under gang. kvalificeret gæt : pakdåse omkring akslen i pumpen og en eller anden defekt der fører olien ned til akslen. ingen vej udenom afmontering og renovering :-(
mvh
Lars