tilbage

Land Rover Forum  

Index
11489: Radio Oasen (04-11-2003 08:44:27)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 217.61.140.222)
Jeg ser i dagspressen, at denne nazi-radio stadig bruger et navn, som DLRK har rettighederne til. Jeg vil stærkt opfordre HB til snarest at indlede retlige skridt mod dette foretagende, så vi kan få lagt størst mulig afstand mellem vores dejlige klub og det utiltalende sammenrend.

Jørgen Lundrup
regionsleder Fyn
Index
11491: sv: Radio Oasen (04-11-2003 09:25:44) (svar på 11489)
Verner/451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Jørgen.

Der har været talt om det for nogle år siden. Jeg mener at vi (klubben), blev enige om at det gav mere hurlumhej, hvis de dér kunne få pressedækning på sagen. Jeg mener bare at vi skal tie det ihjel.

Mvh.
Verner / 451.

Forøvrigt har jeg også set en blomsterhandel og en grillbar med samme navn :-)
Index
11492: sv: sv: Radio Oasen (04-11-2003 09:47:29) (svar på 11491)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 217.61.140.222)
Hej Verner

Ja, jeg mente nok, jeg kunne huske det, men sagen er, at hvis vi ikke hævder vor ret, så risikerer vi at andre også tror de kan gøre hvad der passer dem. Desuden mener jeg ikke, at de dér ligefrem kan ties ihjel, det har historien vist vist med tilstrækkelig tydelighed...

Jørgen Lundrup
reg. leder Fyn
Index
11494: sv: Radio Oasen (04-11-2003 11:16:14) (svar på 11489)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.157.204.130)
Spørgsmålet er om det nytter. Jeg mener at man kan benytte et navn som "Oasen" hvis man ikke er en automobilklub. Ganske som man kan kalde en pølse for "Defender". Her skelner vi mellem navne og varemærker. Man kan f.eks. ikke kalde en pølse for "Land-Rover".

Måske husker jeg forkert. Men det er nok værd at undersøge før man overhovedet overvejer et angreb. Ellers risikerer vi at vores budskaber drukner i hånlatter og støvletramp.

Jeg er iøvrigt enig med J. Lundrup. Sammenfaldet i navnene er uhensigtsmæssigt. Tillad mig at opstille et scenarie:

Vores klubblad hedder det samme som en nazistisk radiostation. Vores logo minder lidt om Afrikakorpsets bomærke (jeg har to gange tidligere draget den sammenligning). Logo'et er anbragt ved siden af navnet på klubbladet. Vi kører rundt i biler som jeg personligt har hørt omtalt som "militærbiler". Nogle af os kører endda rundt i camouflagefarvede biler med en fortid i forsvaret. Mange af os render rundt i fritidstøj som stammer fra overskudslagre eller som minder om noget sådant.

Det er ikke for at være hysterisk, men forestil jer en journalist på formiddagsbladene som sidder lidt yderligt omkring en sparerunde. Og måske er det endda agurketid. Forestil jer at parkere ved Føtex dagen efter en artikel fuld af antydninger og halve sandheder taget ud af en sammenhæng.

Der skal ikke meget til, før lavinen ruller. Jeg synes HB skulle undersøge de juridiske aspekter nøje, og først da træffe beslutning om hvorvidt man vil foretage sig noget i sagen.


Med venlig hilsen
S. Vels
Index
11495: sv: sv: Radio Oasen (04-11-2003 11:35:12) (svar på 11494)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 217.61.140.222)
Hej Søren

Dét kunne jeg ikke sige bedre selv, vi er helt enige!

Jørgen Lundrup
Index
11496: sv: Radio Oasen (04-11-2003 11:46:21) (svar på 11489)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.111)
Sidste gang denne debat var aktuel, undersøgte den daværende Hovedbestyrelse muligheden for at foretage juridiske skridt mod navnesammenfaldet mellem radiostationen Oasen og Dansk Land-Rover Klubs blad Oasen.
Den juridiske vurdering var dengang, som nu at det ville være umuligt at vinde en sådan sag, da de to medier ikke er sammenlignenlige.
Navnet Oasen bliver brugt i et utal af sammenhænge, og sikkert med vidt forskellige baggrunde.
For os er det vel det eksotiske sted hvor såvel sjæl som krop vederkvæges, og som ligger placeret smukt midt i ørkenen. Symbolet for en Oase er en palme, og netop palmen dukker jo også op i mange sammenhænge.
Man kan altid drage sammenligning mellem dette eller hint,men en sammenligning som den her nævnte, ville nok kun kunne finde plads i de magasiner, hvis hovedartikler ellers handler om børn med abehoveder og ottebenede kalve,
Ligesom det helt sikkert kun ville være før omtalte magasins faste læserskare, der ville fæste lid til sådanne påstande.
På HB´s vegne
Hartley Nielsen
Index
11497: sv: sv: Radio Oasen (04-11-2003 12:14:37) (svar på 11496)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 217.61.140.222)
Hej Hartley

Vi får da noget at snakke om på halvvejsmødet, hva´?

Jeg vil gerne spørge, om det er rigtigt, at vi har eneretten til navnet "oasen" og hvordan den er registreret;
endvidere vil jeg gerne vide, om bestemmelserne, der fremgår af dette link:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20010078229-REGL
er anvendelige?

Jørgen Lundrup
Index
11498: sv: sv: Radio Oasen (04-11-2003 13:50:15) (svar på 11496)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.157.204.130)
H. Nielsen

Jeg var ikke klar over at der allerede var foranstaltet en undersøgelse. Jeg er nu på det rene med, at retslige tiltag vil være ørkesløse.
Det tænkte scenarie finder jeg heller ikke sandsynligt. På den anden side ville effekten være til at tage og føle på.
Jeg deler ikke din opfattelse af hvor en sådan artikel kunne tænkes at dukke op. Se bare på hvad formiddagspressen og diverse ugeblade slipper afsted med. Erstatninger er ofte ret små i forhold til oplaget.
Jeg tager hatten af for din folkelige og ukomplicerede måde at besvare indlæg på. Tillad mig dog at bemærke, at de sidste to afsnit kan virke en smule nedladende på medlemmer, som giver sin mening til kende og samtidig forsøger ikke at støde andre på manchetterne.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
11512: sv: sv: sv: Radio Oasen (04-11-2003 17:58:44) (svar på 11498)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.92)
Hej Søren
Jeg beklager meget hvis mit indlæg har virket nedladende, jeg kan godt se at det kan forstås sådan, men det er jo altid problemet når vi kun har det skrevne sprog at forholde os til, og jeg er slet ikke i tvivl om at der opstår mange misforståelser af denne grund.

Og et par generelle betragtninger!
Det er nok også derfor at de små smileys formet af kommaer og semikolon, har fået en så stor udbredelse.
Jeg har dog også oplevet, at disse efterhånden også bliver misfortstået, og bliver opfattet netop som hånlige, ironiske, eller sarkastiske.
Jeg kan bare forsikre at jeg ingen grund har til at være nedladende over for nogen af klubbens medlemmer, og at jeg prøver at skrive så nøjagtigt som muligt, hvad jeg mener, så det ikke er nødvendigt at læse skjulte meninger ind.

I øvrigt mener jeg at det, i lyset af at Oazen igen har været i medierne, er en absolut relevant ting at tage op, uden at man dog behøver at gå nærmere ind på en større diskussion om logoets udseende, jeg personlig er godt tilfreds med det logo vi har, og vil nogen ændre det så må de sende forslag ind til næste Landsråd.
Tillad mig uden at blive misforstået at slutte sådan
;-)) :-}
Index
11500: sv: Radio Oasen (04-11-2003 14:31:55) (svar på 11489)
Ole May (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.231.254)
Dansk Land-Rover Klub har ikke og kan aldrig få rettighederne til navnet (ordet) "Oasen". Man kan ikke registrere et ord som varemærke - men kun den måde ordet er (grafisk) udformet på.

Ved en simpel søgning på "Oasen" på Internettet (Google)dukker der ca. 2.710 danske henvisninger til alt mellem himmel og jord, bl.a. en "kærlighedsrede", og en Bodega i Emdrup med ordet "Oasen" og flotte palmer på facaden.

Radio Oasen er placeret på side 1, og klubbladet Oasen på side 9 i oversigten over søgeresultater.

I debatten tales der både om "Oasen" og om palmer i en skøn pærevælling.
Men ved betragtning af medlemsbladet Oasen`s kolofon på side 2 ses det at der må være tale om to varemærker (logoer), et for Dansk Land-Rover Klub med palme, og et for "Oasen" uden palmer.

Der findes muligvis et tredje registreret varemærke, nemlig et, hvor de to logoer er sat sammen som på forsiden af bladet "Oasen"? - hvis ikke, bør man måske overveje dette.

Jeg har tidligere i indlæg i dette forum, undret mig over, hvorfor der er en palme i klubbens logo (som jeg fortsat synes er både grimt og amatør-agtig udformet), og ikke i Oasens logo, hvor en palme(efter min mening) ville virke både naturlig og pyntelig.

Fremfor, at bruge en masse krudt, på at skulle jagte en masse tilfældige brugere af navnet "Oasen", kunne hovedbestyrelesen i stedet overveje, at udskrive en konkurrence om udformning af nye logoer.

Det kunne jo være, at der fremkom nogle forslag der var både brugbare og tidssvarende.

Ole May


Index
11502: sv: sv: Radio Oasen (04-11-2003 14:42:50) (svar på 11500)
Verner/451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Ole.
Der er tidligere her på forummet skrevet :

"Iøvrigt er der een ting jeg er helt sikker på i forhold til DLRK logoet... Det vil bestå så længe der er noget der hedder Dansk Land-Rover Klub"

Det tror og håber jeg på er rigtigt. (Nu var det vel egentlig heller ikke logoet, men navnesammenfaldet med en vis radiostation, snakken gik på).

Mange Roverlige hilsener.
Verner/451.
Også medlem efter d.31/12-2003.
Index
11513: sv: sv: sv: Radio Oasen (04-11-2003 18:07:35) (svar på 11502)
Henrik (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.202.21)
Se det fra den lyse side. Nazi-Johnny og hans åndsboller fra Greve har heldigvis selv sørget for, at man umiddelbart tænker på Volvo'er og ikke en Land Rover, når talen falder på de danske nazister.

Umiddelbart synes jeg nu vores logo er ganske prangende - palmer & ørken = eventyr så det basker. Nu mangler jeg bare at få samlet de sidste stumper, så kummefryseren kan komme sydpå igen :-)

Mvh. Henrik