120992:
sv: sv: sv: (2.5 na) ny motor eller 200 tdi ? (20-02-2012 23:54:41) (svar på
120979)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 79.142.224.157)
370.000 km er ingen alder for en 2,5 n/a hvis den har været vedligeholdt.
Jeg er helt enig med hvad der er nævnt ovenfor, at hvis blokken grundlæggende er i orden mht. planhed og fravær af ovalitet så vil nyrenoverede dysser, stempelringe, oliepumpe samt nye pakninger gøre underværker.
Hvorfor vil du planslibe toppen? Det er kun nødvendigt hvis den ikke er plan i forvejen. Det var ikke noget at gøre med tilstanden på stemplerne.
Det du bør få undersøgt er om cylindrene er blevet for ovale. Det gøres hurtigt med en spartlygte, et sæt søgeblade go en fabriksny stempelring. Proceduren står klart beskrevet i værkstedsåndbogen, og burde desuden være enhver mekaniker bekendt.
Er cylindrene ikke ovale skifter du stempelringene. Stemplerne skifter du kun hvis de efter rengøring visre tegn på revner af betydning.
Er cylindrene ovale er ud ude i at få dem boret op til overstørrelse. Det kan man godt få gjort hos et cylinder service firma, men det er næppe økonomisk rentabelt medmindre du meget gerne vil fortsætte med den type motor og du samtidigt får en skarp pris på operationen og de nye stempler i overstørrelse der så skal i.
Jeg kan supplere med at når du er igang bør du også give den nye hovedlejer og plejlstandslejer samt en ny tandrem.
Ring gerne for moralsk opbakning. Jeg har aft den generation LR motorer i en årrække.