121569:
sv: Ventiler SIII 2,25 D (07-03-2012 16:33:47) (svar på
121558)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (
ip-adr: 31.25.21.149)
Der er forskel på om man lapper (i teknisk forstand) eller sliber ventiler.
Ved at lappe ventilerne med slibepasta og sugekop opnår man at anlægsfladerne på ventil og ventilsæde kommer til at ligge til over hele fladen. Dette er ikke optimalt da der skal uendeligt lidt smuds til at holde ventilen på klem så den begynder at brænde.
På nye biler og ved renovering hos professionel er vinklen på ventilen ca 0.5-1 grad mindre end på sædet, sådan at ventilen ligger an mod sædet i en ring. Det giver et meget kraftigt tryk der maser urenheder væk fra pakfladen.
I indkøringsfasen vil ventilen sætte sig lidt og finde en balance mellem den lille deformitet trykket giver i ventilen og trykkets styrke fra fjederen. Det er normalt ikke noget man opdager på nyere biler med hydrauliske ventilløftere, men slibes ventilerne sådan på en gammel bil, bør man justere meget ofte de første km indtil de ikke sætter sig mere.
Det kan være en rigtigt god ide at juster spillerummet 0,1mm større de første par gange efter man har slebet ventiler og skiftet toppakning, uanset om man lapper eller sliber!
En anden ting nu vi er ved det, er at mange ældre motorer er lavet med ventilrotatorer. Er de det bør denne sættes ud af funktion hvis man køre på blyfri benzin, da rotatoren slider ventilerne hurtigt op uden blyet der kokser ventilsædet til.
Er ventilerne slebet efter moderne norm og uden rotator kan man køre blyfrit uden blyerstatningsmidler. Men sidder rotatoren stadig i, bør man bruge blyerstatning, da denne giver den stødpude af urenheder på sæderne der beskytter ventilen imod rotatorens gnubberi.
Mindstemålet på ventilen er målet på den aksiale kant af ventilen oppe i toppen af den. Der er et mindste mål på denne for alle moderne motorer, men jeg er ikke sikker på at det er angivet for Land Rover. Under alle omstændigheder er det normalt ikke noget problem at genskabe denne lille højde på et par mm, ganske simpelt ved at sætte ventilen i sin boremaskine og slibe den på en alm. bænksliber. Man skal selvfølgelig holde god afstand til pakfladen! Med samme teknik kan man også selv lave et "three angle job" på sine ventiler, der giver et bedre flow.
Hilsen
Jens